Reklama

Američané si před léty mysleli, že vyzráli na zimu. Bizarní příplatkovou výbavou

Zima dokáže motoristy potrápit, a to zejména sníženou adhezí. Zimní pneu neřeší vše a se sněhovými řetězy je práce. A co takhle integrované tekuté?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Američané si před léty mysleli, že vyzráli na zimu. Bizarní příplatkovou výbavou

22.1.2018 | Petr Prokopec | 8 příspěvků

Zima dokáže motoristy potrápit, a to zejména sníženou adhezí. Zimní pneu neřeší vše a se sněhovými řetězy je práce. A co takhle integrované tekuté?

Pod pojmem „sněhové řetězy“ máme nejspíše všichni zafixované klasické kovové řetězy, v posledních letech pak i jejich plastové alternativy. Je to velmi dobře fungující řešení v momentě, kdy zimní pneumatiky přestávají fungovat zejména na velmi zasněženém povrchu. Jejich nasazení ale není nikdy jednoduché, zvláště v mrazu a závějích. A tak se mu každý motorista snaží vyhnout, dokud je to aspoň trochu možné.

Pokud si chcete v momentě, kdy se nemůžete hnout z místa, pomoci jednodušeji, můžete sáhnout po tzv. tekutých řetězech. Pokud se vám nyní překvapením otevírají ústa, určitě nebudete sami. Tento přípravek ale skutečně existuje, byť za plnohodnotnou náhradu klasických řetězů jej považovat nelze. Už jen proto, že jeho efekt se dostaví jen na krátkou chvíli.

Samotný princip tekutých řetězu je jednoduchý - jednoduše stačí sprej nastříkat na co nejširší plochu pneumatiky, chvíli počkat a poté již můžete počítat s lepší trakcí. Jak moc, to záleží na okolnostech, v praxi ale dokáže trakci krátkodobě alespoň trochu zvýšit, což někdy může představovat hranici mezi bezmocným protáčením kol a kýženým pohybem o pár metrů vpřed. Během jízdy pak díky kontaktu s vozovkou dochází k postupnému opotřebení přípravku, až zmizí zcela. Samotná pneumatika by přitom neměla doznat úhony, stejně jako mají být dle tvrzení výrobců tyto spreje šetrné vůči životnímu prostředí.

Právě o tento přípravek se Američané rozhodli opřít v roce 1969 svůj zlepšovák, který měl jednou pro vždy udělat historii z nutnosti v zimě vystoupit a namontovat na hnanou nápravu klasické řetězy. Chevrolet pro vozy modelového roku 1969 nabídl integrované tekuté řetězy fungující přesně tak, jak vidíte na dobovém propagačním snímku.

Princip byl naprosto stejný, jako u plechovky koupené třeba u pumpy, jen byl ještě pohodlnější. Kvůli aplikaci spreje nebylo nutné vyrazit ven do mrazu, místo toho stačilo jednoduše zmáčknout tlačítko na palubní desce a hydraulika zařídila zbytek. Rázem tak bylo možné na zadních pneumatikách počítat s „vylepšenou trakcí na ledu“, jak praví dobový materiál. Jak jsme ale zmínili výše, počítat s ní lze jen na chvíli.

Automobilka však s tímto řešením nebyla příliš úspěšná, zejména kvůli horší kvalitě tehdy nabízených pneumatik, u nichž se toho již mnoho zlepšit nedalo. Dle společnosti Hagerty, která se zabývá pojištěním klasických vozů, tak nakonec bylo integrovanými tekutými řetězy (nabízenými pod kódem V75) vybaveno jen asi 2 600 aut. Dopřát jste si je mohli u celého portfolia Chevroletu, až na kombíky a modely El Camino.

Lze pak jen dodat, že po pouhém roce byl prodej integrovaných sněžných řetězů zastaven, přičemž od té doby s nimi žádná automobilka oficiálně nevyrukovala. Asi není divu - tekuté řetězy nemusí být k ničemu, ale pomohou opravdu jen v omezeném množství případů. Platit za takovou výbavu a vozit ji celý rok s sebou nevypadá vedle toho příliš efektivně, nemluvě o tom, že v opravdu těžkých chvílích vám z problémů pomohou jen ony klasické řetězy...

Američané si před léty mysleli, že vyzráli na zimu. Bizarní příplatkovou výbavou - 1 - Tekute snehove retezy Chevrolet 1969 01Američané si před léty mysleli, že vyzráli na zimu. Bizarní příplatkovou výbavou - 2 - Tekute snehove retezy Chevrolet 1969 02Američané si před léty mysleli, že vyzráli na zimu. Bizarní příplatkovou výbavou - 3 - Tekute snehove retezy Chevrolet 1969 03Američané si před léty mysleli, že vyzráli na zimu. Bizarní příplatkovou výbavou - 4 - Tekute snehove retezy Chevrolet 1969 04
Chevrolet již v roce 1969 začal nabízet integrované tekuté sněžné řetězy. Prodejní zázrak se však nekonal, po pouhém roce tak byl tento doplněk stažen z nabídky

Zdroj: Hagerty

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše


Reklama