Reklama

Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul

Opuštěné garáže na celém světě čas od času vydají svá tajemství a tato je další z nich. Na pospas osudu v ní byl zanechán jeden z pouhých 85 kusů speciálního Mustangu ve verzi Hertz.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul

8.11.2018 | Petr Prokopec

Opuštěné garáže na celém světě čas od času vydají svá tajemství a tato je další z nich. Na pospas osudu v ní byl zanechán jeden z pouhých 85 kusů speciálního Mustangu ve verzi Hertz.

Autopůjčovna Hertz je druhou největší firmou svého druhu na celém světě. V jejím vozovém parku se nachází okolo půl milionu aut, které si lze půjčit ve více než 150 zemích světa. To je opravdu působivé, když uvážíme, že na počátku všeho stála firmička, která přesně před sto lety začala v Chicagu s nabízením dvanácti exemplářů Fordu Model T. O čtyřicet let později šlo již o dvanáct tisíc vozů, v té době však autopůjčovna spadala pod koncern General Motors.

Detroitská jednička však u vesla nezůstala dlouho, zejména v 60. a 80. letech minulého století došlo na příchod několika nových majitelů. V roce 1987 pak většinový podíl odkoupil Ford, ani jeho vláda ale překvapivě netrvala věčně. Modrý ovál totiž společnost Hertz prodal v roce 2005, aby se mohl více soustředit na výrobu aut. Bylo to tehdy docela překvapivé, neboť autopůjčovna generovala 10 % zisku celé firmy.

Dnes ale nechceme ani tak mluvit o vlastnické struktuře firmy, nýbrž právě o její nemalé provázanosti s modrým oválem. Ač totiž Ford odkoupil Hertz až na sklonku 80. let, automobilka byla ve společnosti zainteresovaná již od let šedesátých. A naplno tohoto propojení využila ve chvíli, kdy na trh poslala Mustang upravený Carrollem Shelby. Aby totiž Ford podpořil popularitu verze GT350, zatlačil na ostatní akcionáře, kteří schválili nákup tisícovky exemplářů.

Většina produkce se pyšnila černým interiérem a černým lakem, který doplňovaly zlaté pruhy táhnoucí se od kapoty motoru až po víko zavazadelníku. Kromě toho ovšem bylo vyrobeno i pár kusů s bílou karoserií a modrými pruhy. Prvních 85 exemplářů disponovalo čtyřstupňovou manuální převodovkou, valná většina byla však osazena třístupňovým automatem, který ostatně potřebám autopůjčovny vyhovoval daleko více.

Hertz verze s manuálem inzeroval jako Rent-a-Racer, tedy jako závoďák k zápůjčce, což samozřejmě nebylo daleko od pravdy. Zvláště když řada aut byla opravdu osazena ochrannou klecí a objevila se i na profesionálních závodech. Zde přitom přišel vhod 4,7litrový osmiválec Windsor, jehož výkon byl oproti základnímu Fordu Mustang zvýšen u verze GT350 z 275 na 310 koní. Mimo to se objevilo i pár kusů s kompresorem a 440 koňmi.

Ford s autopůjčovnou uzavřel dohodu, kdy zmiňovanou tisícovku kusů Hertzu nakonec neprodal, ale spíše zapůjčil. Po ukončení kontraktu tedy přeživší vozy zamířily zpět k modrému oválu, který je opravil a následně prodal. Dle pověr přitom řada exemplářů přišla o sportovní komponenty, v případě některých měl být dokonce rovnou vyjmut výkonnější osmiválec a nahrazen slabším. Většinou prý za touto „úpravou“ stál přímo Ford.

Tím se konečně dostáváme k jádru pudla, a sice k novému „stodolnímu nálezu“. V Americe byl totiž v jedné opuštěné garáži objeven po třicetileté zahálce jeden z oné tisícovky vozů v původním stavu, tedy bez jakýchkoli dodatečných úprav. Nadšenec jménem Shawn S. měl tu čest, že mohl asistovat s nakládáním, pročež pořídil i pár snímků. Ty přitom odhalují přítomnost manuální převodovky, což znamená, že jde o jednu z nejvzácnějších, pouhých 85 vyrobených variant.

Hodnota tohoto auta v dobrém stavu se podle odhadců pohybuje okolo 3 milionů korun, takže jeho nález je slušnou výhrou v loterii, třebaže dát jej do pořádku bude něco stát. Pokud se ptáte, jak je možné, že se o auto dekády nikdo nezajímal, pak vězte, že bylo odstaveno kvůli havárii. Její následky se sice někdo pokusil napravit, nicméně svou práci nedokončil a auto nechal stát v garáži. Později se k němu nevrátil a o objevení se postaral až dědic původního majitele.

Ten má pochopitelně v plánu dát vrátit vozu původní lesk. Zda poté vzácný Mustang nabídne k prodeji, není jisté, pokud se tak ale rozhodne, dobré dva miliony by mu tento nález mohl vynést.

Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 1 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 01Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 2 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 02Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 3 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 03Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 4 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 04Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 5 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 05Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 6 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 06Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 7 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 07Ve staré garáži našli jedno z nejvzácnějších amerických aut. 30 let s ním nikdo nehnul - 8 - Ford Mustang GT350H 1966 stodolni nalez 08
Tento Ford Mustang GT350H je jedním z nejvzácnějších amerických sporťáků všech dob, vznikl v pouhých 85 kusech. A dneška jich jistě dožilo ještě méně

Zdroj: Barn Finds

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše