Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Volvo Amazon s turbo V8 od BMW a 4x4 z GT-R je brutální retro
3.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 507 foto, 4 videa) Amazon láká elegancí, ale chcete-li jezdit rychle, ideální volbou není. Tedy pokud mu nedopřejete extrémní techniku.
Tohle Volvo Amazon není jen tak ledajaké Volvo Amazon, ale to už jste asi poznali minimálně z obrázků. Nikoliv, je to projekt Švéda Filipa Malma, protože se mu Amazon líbí, ale také má rád moderní, silná a rychlá auta se spoustou přilnavosti. Nemusí ani překvapit, že tenhle Amazon, nazvaný svým autorem Super Amazon, má z původního stroje z roku 1956 jen tvar karoserie.
Je to druhý Amazon tohoto petrolheada a u toho dřívějšího měl trochu problémy s trakcí, takže chtěl v tomto voze vyzkoušet pohon všech kol. Fanouškům Nissanu Skyline možná bude jasné, odkud vítr vane, když se podívají na brzdové třmeny, protože ty pocházejí z dárcovského auta. Vskutku, systém pohonu všech kol, obě nápravy i brzdový systém pochází právě ze Skylinu R32 GT-R.
Musel ovšem doznat určitých změn, protože padla volba na jiný motor než na řadový šestiválec Skylinu. Předně se měnila vnější schránka předního diferenciálu, protože ta je v sérii spojená s olejovou vanou motoru. Byla tedy odříznuta a vzniklo nové víko, které ho nahradilo. A také bylo potřeba změnit délku kardanové hřídele, protože Amazon má jiný rozvor než Skyline R32 GT-R.
Nad předním diferenciálem nyní sedí motor, kterým ovšem není nic menšího než čtyřlitrový osmiválec od BMW. Montoval se do modelů 540i a 740i, což nejsou zrovna sporťáky, jakkoli slabé vozy to také nejsou. Ani to ovšem není tak podstatné, protože v tomhle Amazonu dostala závodní turbodmychadlo Garrett GT42RR, které plní písty bez mezichladiče.
Přílišná teplota nasávaného vzduchu prý není problém, zas tak velký tlak tu není, pohybuje se mezi 0,75 a 1,2 baru. Na kolech bylo na brzdě naměřeno 455 koní a 540 Nm při nejslabším tlaku až 644 koní a 770 Nm při nejsilnějším tlaku, takže o výkon tu nouze rozhodně nebude. Výkon putuje na kola přes manuální pětikvalt, také převzatý ze zmíněného Skylinu, a je tu systém umožňující ze čtyřkolky udělat zadokolku.
Ze Skylinu pochází i přední a zadní pomocný rám, tlumiče HSD Monopro na všech čtyřech kolech jsou také určeny pro tento vůz. Co muselo být samozřejmě velmi upraveno, je podlaha kabiny, ta je v podstatě kompletně vyrobená nově, a také blatníky, u kterých je to podobný příběh. Jsou z laminátu, stejně jako jejich černé nástavce. Ty rozšířily auto vpředu o 16 cm a vzadu o 19 cm.
Kompletně nový je samozřejmě také interiér, tady z původního Amazonu nezůstalo snad vůbec nic. Základem je ochranný rám, který zpevňuje karoserii a na němž drží bezpečnostní pásy. Jsou tu závodní sedačky Sparco Sprint, volant OMP, plně nastavitelné závodní pedály a z tenkého plechu vyrobená palubní deska, na které jsou jen nutné ovladače. A kaplička přístrojů, ve které ale nevidíme klasické budíky, nýbrž mobil Samsung s aplikací, která přes Bluetooth získává všemožné informace z řídící jednotky.
Samozřejmě, některé věci byly upraveny „za pochodu”, protože je jinak nešlo do ne zrovna velkého Amazonu poskládat. Krásným příkladem je chladič, který se musel přestěhovat dozadu, protože na něj vpředu nezbylo místo. Víko bývalého zavazadelníku je laminátové a má v sobě díru, kterou je k chladiči veden vzduch. Vpředu místo něj jsou dva chladiče oleje.
Ač to může vypadat dost nepravděpodobně, tohle auto je plně legální pro provoz na silnicích, dostalo značky. Odhadujeme, že bylo ke kontrole přistaveno s jinými pneumatikami než se slicky Hankook, které jsou vidět na fotkách, ale prošlo všechno včetně mobilu místo přístrojového štítu.
Vůz byl dokončen loni, ale majitel si jej příliš neužil. Letos v srpnu se objevil v prodeji prodej za zhruba 970 tisíc korun. To není zrovna majlant na to, jak náročná tato stavba byla, což nejlépe dokumentuje přiložená galerie. Také proto byl rychle prodán, obdivovat toto pozoruhodné dílo ale můžeme i tak...
Stavba tohoto stroje byla jako obvykle velmi náročná
Výsledkem ale není jen tak ledajaký Amazon, je to Super Amazon s V8 a čtyřkolkou
Nedávno se prodával za ne úplně horentní sumu
Zdroje: Tuneit Motorsport, SpeedHunters, Bring a Trailer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
před 4 hodinami - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před 5 hodinami - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 7 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 8 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 09:56 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz