Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Transporter není původem Němec. Tohle auto připomíná jeho skutečný původ
8.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Asi nejslavnější dodávka na světě přišla na svět shodou pozoruhodných okolností. A hlavní roli nehráli Němci, proto Transporter slaví 70 už teď.
Vůbec první generace Volkswagenu Transporter se začala vyrábět v roce 1950. Jak tedy nizozemské zastoupení německé automobilky přišlo na to, že uvede oslavnou edicí připomínající sedmdesátileté výročí vozu v roce 2017? Nemohou za to časté návštěvy coffeeshopů, vůbec první návrh dnes již legendárního vozu byl narýsován 23. dubna 1947, tedy před sedmdesáti lety.
Právě pro Nizozemce je přitom toto datum významnější než třeba pro nás. Za zrodem VW Transporter jako takového totiž stojí tamní importér Ben Pon, který v roce 1946 navštívil Wolfsburg, aby tam nakoupil několik Volkswageny Beetle, které by následně prodal ve své domovině. Poté uviděl improvizovaný přepravník náhradních dílů stvořený právě z „Brouka“, který jej nadchnul pro myšlenku, že by něco takového šlo v lepší podobě i prodávat.
S prvním konkrétním návrhem se Ben Pon vytasil v dubnu 1947, přičemž dle něj měla nová dodávka zvládnout uvézt až 690 kilogramů nákladu. Volkswagen byl z dané myšlenky nadšen, kapacitu továrny ale zcela vytížil Beetle. Bylo tedy třeba vyčkat, než bude Ponův návrh realizován. Ukázalo se přitom, že „broučí“ platforma je příliš slabá a proto byl použit žebřinový rám, šlo ale jen o modifikaci původní techniky - rozvor byl už shodný jako u VW Beetlu.
První prototypy měly tragickou aerodynamiku (Cd 0,75), načež inženýři Volkswagenu zamířili do větrného tunelu technické univerzity v Braunschweigu, aby design dopilovali. Stačilo přitom pár drobných změn, mezi něž patřilo rozdělení čelního okna a zkosení do tvaru písmene „V“, a rázem původní Transporter disponoval koeficientem Cd 0,44, jímž předčil i Beetle a jeho Cd 0,48.
Tím byly víceméně veškeré problémy vyřešeny, 19. května 1949 byl proto Transporter schválen pro sériovou výrobu a 12. listopadu téhož roku vykoukl na světlo světa první produkční exemplář. Volkswagen zpočátku nabízel pouze Kombi s vyjímatelnou druhou a třetí řadou sedadel a užitkové provedení, vlivem nemalé poptávky ale postupně nabízené portfolio rozšířil na bezpočet variant, které vozu vyšlapaly cestu k tomu, čím je dnes - živoucí legendou.
Toliko ale pohled do minulosti, nyní se již vraťme do přítomnosti k oné výroční edici. Ta je k mání ve všech verzích, tedy s benzinovým i dieselovým dvoulitrem. Počítat je tedy možné se startem na 84 koních, na vrcholu pak je provedení 2,0 TDI naladěné na 204 koní. S touto variantou jsou přitom spárována 18palcová litá kola Toluca, pro zbytek nabídky jsou pak určeny lité sedmnáctky Cascavel Black.
Stran ozdobných ráfků dostala oslavná edice bohatou standardní výbavu, neboť staví na běžné úrovni Highline. Počítat tedy lze s klimatizací i audio systémem, dále pak dostanete čelní diodová světla, LEDky pro denní svícení nebo adaptivní tempomat. Kromě toho byly stejnou barvou jako zbytek karoserie lakovány nárazníky a okna se dočkala zatmavení, jež edici odlišují od běžných dodávek.
Dále tu máme kožené čalounění a komfortní sedadla, jejichž součástí jsou sklopné loketní opěrky. Za useň, již vidíte na fotkách, je ovšem třeba připlácet, nicméně třeba kůží obšitý volant již najdete opět ve standardu. Zbývá již jen dodat cenu, jenž startuje na 23 970 Eur (cca 625 500 Kč) a zmínku, že jde o nizozemskou specialitu, pochopitelně. Ale pokud byste právě po tomto voze zatoužili, Ben Pon vám jej prodá i dnes. Jeho firma je stále výhradním dovozcem Volkswagenů do Nizozemska a jeho syn nesoucí stejné jméno je stále mezi živými. S ohledem na historii této spolupráce ani není divu, Pon byl ještě dříve dokonce prvním dealerem Volkswagenů mimo Německo...
Vůbec první návrh Volkswagenu Transporter byl načrtnut nizozemským importérem Benem Ponem v roce 1947. Po sedmdesáti letech si tak tamní zákazníci VW mohou koupit oslavnou edici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 6 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 9 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage