Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Je to starý a jinak nechtěný Ford, přesto se právě prodal za 5,25 milionu Kč. Proč?
25.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V bazarech už se skoro nevídá a když ano, v pěkném stavu přijde tak na 20, 30 tisíc korun. Tento Ford Sierra má ale k obyčejnému opravdu hodně daleko.
Aukcí zajímavých aut minulých dekád se koná stále více. Tomu se nelze divit, neboť tyto vozy v posledních letech výrazně vzrostly na ceně, a tak své poklady snáze vydávají stodoly či garáže, které jinak majitelé nechávali ladem. Nevíme, kde přesně trávil poslední dekády vůz, který vám ukážeme dnes, s ohledem na jeho stav to ale muselo být podobné místo. A i když jde o zajímavé auto, přesto překvapilo tím, jak draze změnilo majitele.
Na dražbě, kterou v pátek pořádala britská společnost Silverstone Auctions, se totiž prodal za 182 250 liber, tedy asi 5,25 milionu Kč. To je na takřka třicet let starý Ford Sierra opravdu závratná suma a i když se do dnešních dnů dochoval v dokonalém stavu, je třeba se ptát, co za tím stojí. Ford Sierra Cosworth RS500 je obecně ceněný kus a fakt, že je upravený pro závody skupiny A mu na hodnotě jistě neubírá. To by ale nestačilo. Kousek s šasí č. MTRS01 je více než obyčejný závoďák, je to něco mnohem cennějšího.
Nebudeme přitom dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou zmíníme, že jde o exemplář, jenž v roce 1990 vyhrál britské mistrovství cestovních vozů BTCC. Za jeho zrodem stojí DJ ranní show na Rádiu 1 Mike Smith, který se spojil s někdejším šéfem závodního týmu Prodrive Malcolmem Swetnamem a jezdcem Robbem Gravettem. Společně založili tým TrakStar, jehož cílem bylo vítězství v šampionátu BTCC. To se málem povedlo již v roce 1989, kdy stáj měla k dispozici dva kusy Sierry.
Do nové sezóny tým nastoupil pouze s jedním vozem, který měl karoserii upravenu Davem Cookem ze společnosti Yortech Fabrications. Vylepšené pak bylo i hnací ústrojí, kde přeplňovaná jednotka upravená firmou Mountune počítala s plnicím tlakem 2,5 baru a výkonem 500 koní. Ten byl přenášen pouze na zadní kola, pro která (stejně jako pro ty přední) Gravett vyjednal kontrakt s firmou Yokohama. Díky tomu měl tým Trackstar lepší obutí než konkurence setrvávající u pirellek.
Úspěch se dostavil a byl naprosto drtivý. V průběhu sezóny stáj dosáhla devíti vítězství ve třinácti závodech, osmkrát startovala z pole position a stejný počet byl i nejrychlejších kol v závodě. Zisk titulu tak byl jasný, pro Sierru se ovšem jednalo o labutí píseň. Od následujícího roku začala platit upravená pravidla a také přišla nová konkurence. Vůz tak byl překonvertován na levostranné řízení a zamířil do italské série Superturismo.
Po tamních úspěších vůz setrval v Itálii a až po 20 letech strávených na jihu Evropy se vrátil zpět do své vlasti, kde byl volant znovu navrácen na pravou stranu. Navíc došlo také k nalepení stejných grafických polepů, jaké jej zdobily v roce 1990. Plně připravena na závody historických vozů ale Sierra není, neboť novému majiteli je ponechána příležitost uzpůsobit hnací ústrojí požadované kategorii. Původní dvoulitr ovšem součástí auta byl. Jestli zatím neznámý nový majitel udělal dobrý „kauf” to už posuďte sami...




































Tento Ford Sierra Cosworth RS500 vyhrál v roce 1990 šampionát BTCC. Teď se dostal do prodeje a majitele změnil za neskutečné peníze
Zdroj: Silverstone Auctions
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 11 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus