Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren

Říkal si Monteverdi Hai 650 F1 a měl v útrobách přesně to, co naznačuje jeho jméno. Parametry překonal i McLaren F1, zůstalo však jen u dvou prototypů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren

19.3.2017 | Marek Bednář | 3 příspěvky

Říkal si Monteverdi Hai 650 F1 a měl v útrobách přesně to, co naznačuje jeho jméno. Parametry překonal i McLaren F1, zůstalo však jen u dvou prototypů.

V debatě o supersportech 90. let se snad každému vybaví legenda jménem McLaren F1, která posunula hranice možného. Nechybělo však mnoho a měl konkurenta ze země, která je proslulá nádhernými silnicemi, ale už ne výrobou čehokoliv, co by po nich mohlo jezdit - ze Švýcarska. Onen konkurent se měl jmenovat Monteverdi Hai 650 F1.

Jestli vám nic neříká ani značka Monteverdi, natož jméno modelu, jistě nejste sami. Přibližme, že tahle automobilka byla založena v roce 1967 Peterem Monteverdim a sídlila v Basileji až do roku 1984, kdy výrobu aut ukončila. Následující rok bylo v původní továrně otevřeno muzeum značky.

Peter Monteverdi však učinil ještě jeden pokus se do automobilového průmyslu vrátit, a to v roce 1992. Přišel s prototypem, který se jmenoval Hai 650 F1. „Der Hai” je německy „žralok”, 650 podle počtu koní a F1 podle toho, že šasi v útrobách pocházelo z monopostu Formule 1 týmu Monteverdi-Onyx, který jezdil v roce 1990.

To je také jedna z mála věcí, kterou dnes o autě víme s velkou jistotou. Všechny ostatní informace je potřeba bez záruky, protože zdroje se v jejich popisu různí. Jedna z fotografií níže hovoří o tom, že v útrobách byl motor Ford BVR. Jenže nic takového neexistuje; vůz pohání motor Ford Cosworth DFR V8 o objemu 3,5 litru, který dává 650 koní.

Takhle ohromný litrový výkon - 185,7 koně na litr bez přeplňování opravdu není hodnota pro smích - je možný jen díky jedné věci: motor pochází z Formule 1. Není podobný, není založený na motoru z F1, je to prostě motor, který skutečně poháněl formule, potomek slavné série Cosworth DFV. Svůj maximální výkon dává v 11 tisících otáčkách.

Podle některých zdrojů je ale maximální výkon tohoto motoru 578 koní, to ale nezní příliš pravděpodobně, už s ohledem na jméno vozu. Jistá není ani maximální rychlost, která se uvádí různě od „přes 320” do 336 km/h, a ani to, jestli má převodovka pět nebo šest stupňů. Že to je manuál, víme jistě.

Vůz údajně vážil 850 kg a tak byl na 60 mph (97 km/h) za tři vteřiny, o 0,2 s rychleji než McLaren F1. Samozřejmě, může to být jen teoretická hodnota, jestli to někdo skutečně měřil, nevíme. S větším výkonem a nižší hmotností ve srovnání s McLarenem F1 bychom se ale takovému času vůbec nedivili.

Fakt, že dnes automobilka Monteverdi není světoznámá jako Pagani, Koenigsegg nebo i onen McLaren, napovídá něco o osudu Hai 650 F1 - na sériovou výrobu nikdy nedošlo. Vznikly dva prototypy; některé zdroje hovoří o třech, ale my víme o dvou, červeném a stříbrném. Jestli vůbec někdy byly prodány, nebo jestli zůstaly v majetku automobilky, nevíme, ale tipujeme spíše tu druhou možnost.

Vidět byly po dlouhou dobu v muzeu značky, ale pokud už začínáte plánovat výlet do Basileje, musíme vás zklamat - muzeum Monteverdi bylo v prosinci 2016 zavřeno, prý nadobro. Kam poputují auta, netušíme, ale tipovali bychom to na nějakou sbírku nebo rozprodej v aukci. Sám Peter Monteverdi zemřel v roce 1998, pár let po neúspěchu Hai 650 F1...

Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 1 - monteverdi hai 650 f1 01Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 2 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 05Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 3 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 04Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 4 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 01Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 5 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 02Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 6 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 03Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 7 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 06Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 8 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 07Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 9 - monteverdi hai 650 f1 02Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 10 - monteverdi hai 650 f1 03Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 11 - monteverdi hai 650 f1 04Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 12 - monteverdi hai 650 f1 05Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 13 - monteverdi hai 650 f1 06Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 14 - monteverdi hai 650 f1 08Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 15 - monteverdi hai 650 f1 07Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 16 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 08Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 17 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 08aZapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 18 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 09Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 19 - monteverdi hai 650 f1 09Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 20 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 10Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 21 - monteverdi hai 650 f1 10


Hai 650 F1 připomene všechno krásné na designu aut 90. let

Inspirace: Drive Tribe

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše