Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren
19.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říkal si Monteverdi Hai 650 F1 a měl v útrobách přesně to, co naznačuje jeho jméno. Parametry překonal i McLaren F1, zůstalo však jen u dvou prototypů.
V debatě o supersportech 90. let se snad každému vybaví legenda jménem McLaren F1, která posunula hranice možného. Nechybělo však mnoho a měl konkurenta ze země, která je proslulá nádhernými silnicemi, ale už ne výrobou čehokoliv, co by po nich mohlo jezdit - ze Švýcarska. Onen konkurent se měl jmenovat Monteverdi Hai 650 F1.
Jestli vám nic neříká ani značka Monteverdi, natož jméno modelu, jistě nejste sami. Přibližme, že tahle automobilka byla založena v roce 1967 Peterem Monteverdim a sídlila v Basileji až do roku 1984, kdy výrobu aut ukončila. Následující rok bylo v původní továrně otevřeno muzeum značky.
Peter Monteverdi však učinil ještě jeden pokus se do automobilového průmyslu vrátit, a to v roce 1992. Přišel s prototypem, který se jmenoval Hai 650 F1. „Der Hai” je německy „žralok”, 650 podle počtu koní a F1 podle toho, že šasi v útrobách pocházelo z monopostu Formule 1 týmu Monteverdi-Onyx, který jezdil v roce 1990.
To je také jedna z mála věcí, kterou dnes o autě víme s velkou jistotou. Všechny ostatní informace je potřeba bez záruky, protože zdroje se v jejich popisu různí. Jedna z fotografií níže hovoří o tom, že v útrobách byl motor Ford BVR. Jenže nic takového neexistuje; vůz pohání motor Ford Cosworth DFR V8 o objemu 3,5 litru, který dává 650 koní.
Takhle ohromný litrový výkon - 185,7 koně na litr bez přeplňování opravdu není hodnota pro smích - je možný jen díky jedné věci: motor pochází z Formule 1. Není podobný, není založený na motoru z F1, je to prostě motor, který skutečně poháněl formule, potomek slavné série Cosworth DFV. Svůj maximální výkon dává v 11 tisících otáčkách.
Podle některých zdrojů je ale maximální výkon tohoto motoru 578 koní, to ale nezní příliš pravděpodobně, už s ohledem na jméno vozu. Jistá není ani maximální rychlost, která se uvádí různě od „přes 320” do 336 km/h, a ani to, jestli má převodovka pět nebo šest stupňů. Že to je manuál, víme jistě.
Vůz údajně vážil 850 kg a tak byl na 60 mph (97 km/h) za tři vteřiny, o 0,2 s rychleji než McLaren F1. Samozřejmě, může to být jen teoretická hodnota, jestli to někdo skutečně měřil, nevíme. S větším výkonem a nižší hmotností ve srovnání s McLarenem F1 bychom se ale takovému času vůbec nedivili.
Fakt, že dnes automobilka Monteverdi není světoznámá jako Pagani, Koenigsegg nebo i onen McLaren, napovídá něco o osudu Hai 650 F1 - na sériovou výrobu nikdy nedošlo. Vznikly dva prototypy; některé zdroje hovoří o třech, ale my víme o dvou, červeném a stříbrném. Jestli vůbec někdy byly prodány, nebo jestli zůstaly v majetku automobilky, nevíme, ale tipujeme spíše tu druhou možnost.
Vidět byly po dlouhou dobu v muzeu značky, ale pokud už začínáte plánovat výlet do Basileje, musíme vás zklamat - muzeum Monteverdi bylo v prosinci 2016 zavřeno, prý nadobro. Kam poputují auta, netušíme, ale tipovali bychom to na nějakou sbírku nebo rozprodej v aukci. Sám Peter Monteverdi zemřel v roce 1998, pár let po neúspěchu Hai 650 F1...
Hai 650 F1 připomene všechno krásné na designu aut 90. let
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva