Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Značení silnic má pozoruhodnou historii, přerušovaná čára nevznikla kvůli předjíždění
16.11.2019 | Mirek Mazal
Je dnes něčím tak samozřejmým, že ani nepřemýšlíme nad tím, jak vzniklo a jaké pozadí mají ty či ony symboly. Je to škoda, jeho historie je totiž pozoruhodnější, než se může zdát.
Formování dopravní infrastruktury, jak ji známe dnes, přirozeně doprovázela nutnost stanovit jasná pravidla silničního provozu. V místech, kde se míjejí různé dopravní prostředky, není možné rozumně existovat bez vymezení práv a povinnosti každého z účastníků provozu, cesta k současnému stavu ale byla hodně dlouhá a trnitá.
Nejviditelnějším prvkem určujícím řád na silnicích je vodorovné značení. To se poprvé objevilo v USA v roce 1917. Tehdy jela doktorka June McCarroll ve svém Fordu Model T po jedné kalifornské silnici, když se na ni z protisměru vyřítil nákladní vůz a žena raději strhla řízení do písčitého příkopu.
Po nepříjemném zážitku ji napadlo, že by cesta měla být jasně rozdělena na dva jízdní pruhy. Proto doktorka McCarrol brzy sdělila svůj nápad místní obchodní komoře a dozorčí radě v Riverside. Autority ji neposlechly, ale to by nebyla správná žena, kdyby si neprosadila svou. Lékařka tak následně vlastníma rukama namalovala první bílý pruh uprostřed státní vozovky, čímž neústupná dáma stanovila jeden pruh pro každý směr.
June McCarrol zahájila osvětu prostřednictvím místního ženského klubu a mnoha dalších organizací. Celostátní kampaň měla konečně úspěch, v listopadu 1924 byla myšlenka přijata kalifornskou silniční komisí a bylo namalováno zhruba 5 600 kilometrů čar v ceně 163 tisíc USD (dnes 2,45 milionu dolarů, asi 57 milionů Kč).
Pozoruhodné v tomto kontextu je, že čára byla od začátku plná, právě vysoké náklady na její malování ale přivedly chytré hlavy k myšlence, že by mohla být přerušovaná. Historicky tedy plná a přerušovaná čára nemají nic společného s tím, kdo co může na silnici dělat - nejprve byly všechny čáry plné a později všechny přerušované, což náklady na malování výrazně snížilo. Myšlenka řidiče touto cestou usměrňovat je o několik dekád mladší. Zejména v levnější podobě se čáry v USA na rychle ujaly, a tak je následoval celý svět.
Prvenství vodorovného rozdělení si nárokují i jiní, historické prameny popisují dokonce určitou formu lajnování v dávném Římě či Mexiku ve 13., respektive 16. století, ale jediná pamětní deska oficiálně uznávající celosvětový počin byla odhalena na křižovatce Indio Boulevard a Fargo Street se jménem June McCarrol. Je to nepochybně tato lékařka, která značení dala jeho moderní podobu a v neposlední řadě se výrazně zasadila o jeho zavedení.
Evropa poznala potřebu vymezit působiště automobilů v roce 1918, první bílá čára se objevila ve Velké Británii. Během dvacátých let dramaticky rostl počet označených ostrovních komunikací, od roku 1926 byly dokonce zavedeny oficiální pokyny ministerstva, kde a jak by měly být použity viditelné značky.
Bílá barva na zemi se Britům hodila ve formě vymezení hranice křižovatky, tím se nápad definitivně dostal do podvědomí řidičů. Přibývalo uplatnění nátěrů, například takto cestáři pomáhali vytyčením krajnic a v roce 1959 vláda schválila přerušovanou středovou linii k určení úseku s dovoleným předjížděním. Lajnování se stalo součástí infrastruktury a v modernizované formě funguje dodnes.
Vodorovné symboly v Česku jsou jako všude na světě upraveny zákonem, měly by přispívat ke zvýšení bezpečnosti provozu a sloužit zejména k optickému vedení anebo usměrňování pohybu vozidel a ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích. Počátky obarvených silnic se datují až do 30. let 20. století, kdy šipky u hranic vyznačovaly používanou stranu provozu. V roce 1939 bylo jednotlivým samosprávám doporučeno použití bílé středové linie v nepřehledných místech.
Toto značení funguje do současnosti a svého původního smyslu nikdy nepozbylo. S novými reflexními barvami ještě stoupla jeho důležitost v noci, kdy velmi usnadňuje orientaci v prostoru, zejména pak za deště, mlhy či jiných nepříznivých podmínek. O to více nás mrzí, že jeho kvalita u nás není zdaleka vždy taková, jaká by mohla být - zůstáváme přesvědčeni, že kvalita infrastruktury je zásadním faktorem přispívajícím k bezpečnosti provozu a měla by být prioritním zájmem těch, kteří se o silnice starají. Že nakonec nejsou s to udržovat v bezvadné kvalitě ani přes 100 let starý nápad na vodorovné silniční značení, je docela tristní.








Američanka June McCarroll má pomník za první bílou čáru rozdělující silnici







Jí iniciované značení je v prakticky stejné podobě používáno dodnes v celém civilizovaném světě
Zdroje: The History Guy: History Deserves to Be Remembered@Youtube, Travel Leisure
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží včera 08:00
Nejnovější články
Majitel najel s Golfem čtvrté generace přes 1 milion km, stále původní motor „Pumpe-Düse” to zvládl s lehkostí
včera
Do dražby jde sbírka aut a lodí odsouzeného podvodníka. Vkus mu nejde upřít, teď o vše přijde bez rezervních cen
včera
Ferrari ukázalo nový supersport se dvěma volanty. Auto bude prodávat, reálně ale nikdo nezatočí ani s jedním z nich
včera
Aby to nezapadlo: I s koncem roku 2025 si můžete v ČR koupit nový 130koňový dieselový rodinný kompakt za 430 tisíc Kč
včera
Maserati vůbec poprvé předalo svou techniku italské policii, své prodeje tím zvýšilo dramaticky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
