Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash test Škody Citigo, VW up! a Seatu Mii: destrukcí s nadhledem
23.11.2011 | Miro Mihálik | 5 příspěvků
Nové nárazové zkoušky proběhly ani ne měsíc po těch předchozích a začínáme tím, co by vás mohlo zajímat nejvíce - novou Škodou Citigo.
Obyčejně jsme vám výsledky nárazových testů přinášeli přibližně každé tři měsíce, poslední dobou se ale jejich frekvence i množství dramaticky zvyšují. Cílené rozbíjení nových automobilů se zrychluje způsobem, jakoby Euro NCAP potřebovalo do konce roku bezpodmínečně utratit evropské dotace, aby se mohlo v příštím roce ucházet o ještě větší balík. Vysvětlení ale může být i jiné a je mnohem pravděpodobnější.
Není úplně jasné, nakolik mají automobilky možnost ovlivnit termín zařazení jejich vozů do pořadníku na nárazový test, ale zdá se, jakoby to všichni chtěli stihnout do konce roku. Proč? Euro NCAP stanovilo, že u vozů bude mnohem větší váha přikládána vstřícnosti vůči chodcům. Automobil, který v této oblasti nezíská minimálně 60 procent bodů, bude o hvězdičku kratší. A to by postihlo většinu aut současné produkce. Když už bychom připustili, že i tato vlastnost je důležitá, není jasné, proč nemohla přibýt třeba další hvězda, aby se to nepletlo s předchozím hodnocením.
Obvykle vám výsledky všech nových testů přinášíme naráz, tentokrát ale uděláme výjimku. České auto u NCAPu nebourají každý den, a tak vám jeho výsledky nabízíme s předstihem. Než se pustíme do hodnocení výsledků nového městského automobilu, měli bychom upřesnit, že Euro NCAP poslalo proti zdi pouze Volkswagen up!. Koncern se nicméně zaručil, že bezpečnostní výbava i konstrukce zbývajících sourozenců je identická,, a proto jsou důsledky nárazu aplikovatelné také na Škodu a Seat. Jak to tedy dopadlo?
Nebudeme to zbytečně protahovat a rovnou prozradíme, že Citigo/up!/Mii berou všech pět hvězdiček a naměřené hodnoty dopadly nadmíru dobře. Například při čelním nárazu vykázaly senzory spolujezdce všechna čísla v zelené zóně. U řidiče se hrudník a holeně zbarvily do žluta, ale to pořád znamená adekvátní, nebo chcete-li, přiměřenou ochranu. Při bočním nárazu makety auta do zkoumaného vozu to dopadlo podobně, tvrdší a náročnější rána na sloup ale vypadala hůře - figurína zaznamenala zvýšený tlak v oblasti hrudníku, ale pořád to bylo na hranici normy. Naopak krční páteř při nárazu zezadu by si stěžovat nemusela, v simulovaných podmínkách opět zelená barva.
Podrobnější popis průběhu „nehody“ říká, že Citigo a zbytek rodiny dokáže velmi slušně ochránit posádku jakékoli postavy a věku, včetně malých dětí. Vyjádřeno poměrnými čísly - 89 procent za bezpečnost dospělých a 80 procent za děti. Náraz pěšáka na kapotu ale nepřinesl více než 46 procent a od nového roku by to tedy na plný počet hvězd nebylo. Přední nárazník byl ještě dostatečně vstřícný, ale hrana kapoty a místa po okrajích ukazují na tvrdá místa, která by se hlavě chodce patrně nelíbila.
Jako celek lze nicméně říci, že nová trojčata obstála se ctí, ačkoli Euro NCAP si opět neodpustilo rýpnutí do nálepek upozorňujících na rizika spojená s vypnutím airbagu spolujezdce a stejně nedostatečně blbuzdorné je prý také zobrazení této deaktivace pro řidiče. Kdyby se pánové z NCAPu stejně pečlivě věnovali metodice crash testů, aby dosavadní „hvězdičkové” výsledky měly i po novém roce nějakou výpovědní hodnotu, udělali by jistě lépe.
Tabulka s klíčovými výsledky Škody Citigo, VW up! a Seatu Mii
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Citigo na stránkách EuroNCAP.
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volkswagenu up! na stránkách EuroNCAP.
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Seatu Mii na stránkách EuroNCAP.
Diskuze 5 příspěvků
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 - Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024 - Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova