Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec

(+ videa) I autonomní brzdy přihrály Suberu pět hvězd. Korejci dojeli na jejich absenci, Italové selhali zcela.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec

24.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) I autonomní brzdy přihrály Suberu pět hvězd. Korejci dojeli na jejich absenci, Italové selhali zcela.

O testech bruselské organizace Euro NCAP se zmiňujeme vcelku pravidelně. Asi proto nemá smysl nějak příliš zdůrazňovat, že hodnocení hvězdičkami považujeme pouze za verdikt, se kterým může operovat maximálně marketingové oddělení té či oné značky. Pro nás jsou daleko podstatnější výsledky z jednotlivých kategorií, jež jsou hodnoceny bodově a procentuálně. Díky tomu můžeme snáze odfiltrovat sekci nálepek a elektronických systémů a lépe se tak soustředit na ochranu posádky jako takovou.

Než se dostaneme k jednotlivým výsledkům aktuálního kola, jen v rychlosti probereme pravidla. Ta se sice oproti poslednímu přehledu nezměnila, opakování je však matka moudrosti. Tak tedy, skutečná pasivní ochrana cestujících se na celkovém hodnocení podílí 60 procenty, přičemž čtyřicet připadá na bezpečnost dospělých a dvacet na dětské pasažéry. Dalších 20 % je vyhrazeno ochraně chodců, stejný počet připadá i na kategorii elektronických „berliček“.

Ve srovnání s loňskými roky pak Euro NCAP v dubnu zavedla nový test, který simuluje náraz pouze částí přídě. V testovaných vozech přitom v ten moment nenajdete pouze figurínu za volantem, ale rovněž na sedadle spolujezdce a zadních sedadlech. Tito „panáci“ jsou navíc menší velikosti, aby tak lépe odkazovali na něžné pohlaví či osoby menšího vzrůstu.

Tím ale nezbytný úvod můžeme zakončit, pročež zamíříme ke zkoušeným automobilům. Aktuálního kola se přitom zúčastnili jen tři „účastníci zájezdu“, i ty si ovšem dle našeho dobrého zvyku probereme dle abecedního pořadí.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 1 - Euro NCAP 2015 Fiat Hyundai Skoda

Fiat Panda Cross

Nejprve se na zoubek podíváme Fiatu Panda Cross, který bychom při pohledu na tristní výsledky mohli pomalu překřtít na pojízdnou rakev. Během nárazu částí přídě bylo totiž zjištěno nedostatečné množství plynu v airbazích. Díky tomu se hlava řidiče dostala do kontaktu s volantem, ještě horší měrou však byl ohrožen hrudník. Náraz celou přídí pro změnu odskákali spolujezdci, kteří mohou počítat s opravdu velkým rizikem v oblasti hlavy, krku a vlastně celé horní části těla. Bez ztráty květinky se pak neobešel ani boční test, kdy byl ohrožen hrudník. Dosažených 70 procent tak pomalu ještě vypadá jako nadmíru příznivé hodnocení.

V rámci ochrany dětí je na tom Fiat již o poznání lépe, jedinou kritiku si totiž vysloužila špatná informovanost o deaktivování čelních airbagů. Máme tu tedy 77procentní hodnocení, dalších 50 procent získala Panda Cross za bezpečnost chodců. To samozřejmě již posádku netrápí, pokud vás ovšem italský vůz srazí na silnici, pak ve velkém ohrožení budou vaše nohy a pánev, v menším pak hlava. Jen v rychlosti pak zmíníme kategorii podpůrných systémů hodnocenou 46 %, na čemž se podílí absence autonomních brzd či systému monitorujícího jízdní pruhy.

Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Panda Cross

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 2 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 01Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 3 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 02Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 4 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 03
Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 5 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 04Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 6 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 7 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 06Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 8 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 07Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 9 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 08Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 10 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 09Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 11 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 10Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 12 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 11Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 13 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 12Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 14 - Euro NCAP 2015 Fiat Panda Cross 13

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Panda Cross na stránkách Euro NCAP.

Hyundai i20

Přesunout se můžeme ke korejskému hatchbacku, který je na tom o poznání lépe. Za kategorii ochrany dospělých si tak odváží 85 procent, ani tentokrát ovšem testovací komisaři neměli po nárazu co do činění se zcela zelenými figurínami, které by deklarovaly prvotřídní bezpečí. Kritiky se dočkal především boční airbag, jehož zadní část se zasekla o část interiéru, a tudíž nedošlo k plnému nafouknutí. V ohrožení se tak ocitla zejména hlava.

Dalších 73 procent si Hyundai i20 odváží za ochranu dětí, vůči Fiatu přitom máme co do činění hlavně s horšími výsledky u tříletých ratolestí. Při nárazu totiž musí počítat s větším tlakem na krční partie. Ve zbytku ale testovací komisaři mohli hlásit uspokojení, v případě ochrany chodců pak v Bruselu musel propuknout nemalý jásot. Nohám a pánvi nehrozí žádné vážné nebezpečí, v obou ohledech byl tak přísun bodů maximální. Kritiky se dočkaly jen tuhé čelní sloupky, jež hodnocení srazily na 79 %. V případě „berliček“ pak Korejci dojeli na absenci autonomních brzd, proto je hodnocení jen 64procentní.

Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai i20

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 15 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 01Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 16 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 02Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 17 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 03Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 18 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 04Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 19 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 20 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 06Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 21 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 07Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 22 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 08Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 23 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 09Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 24 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 10Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 25 - Euro NCAP 2015 Hyundai i20 11

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai i20 na stránkách Euro NCAP.

Škoda Superb

Jsme ve finále u vozu, který vás asi bude zajímat nejvíce. Tedy u Škody Superb, která jako jediná z dnešní trojice dosáhla pěti hvězdiček. Jak jsme však uvedli na začátku, toto hodnocení příliš v potaz nebereme, pročež se rovnou přesuneme k jednotlivým kategoriím. Za ochranu dospělých přitom česká novinka získala 86 procent, zcela bez výtek to ovšem nebylo. Při nárazu celou částí přídě se totiž ve větším ohrožení ocitl hrudník řidiče, nevalně na tom byly i krční partie zadních cestujících po nárazu zezadu. V prvním případě Superb dokonce získal méně bodů než Hyundai, při bočních nárazech však již došlo k vylepšení jeho reputace.

K ochraně dětské posádky nemáme prakticky co dodat, dosažených 86 procent je s přehledem nejlepší hodnocení tohoto kola. Rovnou tedy přejdeme k ochraně chodců, kde se česká vlajková loď opětovně musí sklonit před korejským hatchbackem. Superb totiž dostal do vínku příliš tuhou čelní kapotu, což se projevilo vyšším ohrožením hlavy pěších. Ostře řezaný nárazník je pak nebezpečím pro nohy chodců, celkem tu tedy máme 71procentní hodnocení. Za nálepky a podpůrné systémy ovšem Škoda získává 76 %, neboť vybavena je autonomními brzdami. Na přání pak může dostat i monitoring jízdních pruhů, ten ale podle komisařů Euro NCAP nebude přítomen ve většině prodaných exemplářů a proto nebyl započítán. Tím se ale dnes v rámci nárazových testů loučíme.

Tabulka s klíčovými výsledky Škody Superb

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 26 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 01Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 27 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 02Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 28 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 03Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 29 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 04Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 30 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 31 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 06Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 32 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 07Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 33 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 08Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 34 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 09Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 35 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 10Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 36 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 11Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 37 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 12Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec - 38 - Euro NCAP 2015 Skoda Superb 13

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Superb na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.