Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý
28.2.2019 | Petr Prokopec
SUV jsou v kursu, kupuje je kde kdo a mnozí si nedokáží vysvětlit, proč vlastně. Důvodů je více, jeden z těch hlavních vám ale naplno ukáží nové crash testy Euro NCAP.
Obliba SUV nepřestává polevovat a je otázkou, kdy a zda vůbec skončí. Lidé z branže sice naznačují, že stát by se tak mělo s nástupem elektromobilů, nicméně probíhající i dále chystaná expanze tomu příliš nenasvědčuje. Koncern VW, stejně jako třeba Mercedes, hodlá i v rámci elektrifikace vyrukovat zejména s vozy s vyšší stavbou karoserie. Zdá se tedy, že poptávka po takových autech hned tak neskončí. A ve výsledku se tomu nelze divit, neboť jejich jízdní vlastnosti jsou již na stejné úrovni, na jaké byly klasické osobní vozy jen před několika málo lety.
Kvůli ovladatelnosti si ovšem SUV nikdo nekupuje, kromě designu většina zákazníků uvádí vyšší bezpečnost. Na jednu stranu o tom šlo diskutovat, neboť výsledky samotných SUV v crash testech dlouho nebyly zrovna omračující. Jenže jakmile došlo na interakci s jiným autem, výhody byly na jejich straně.
Kupříkladu Audi Q7 kdysi získalo v Bruselu pouze čtyři hvězdy, na první pohled tak vlastně bylo méně bezpečné než třeba pětihvězdičkový Fiat 500. Reálný střet těchto dvou aut ale ukázal, jaká je realita - hvězdičky nehvězdičky, Fiat 500 skončil na kaši. Už to byl důvod SUV chtít, novější crash testy pak ukazují, že pasivní bezpečnost bude těmto autům vlastní i při nárazu do čehokoli jiného.
Čerstvé nárazové zkoušky nejmodernějších SUV z dílny Euro NCAP tento stav jen potvrzují. Jak Honda CR-V, tak Mercedes-Benz třídy G a Seat Tarraco získaly pět hvězd, přičemž ani jeden z vozů se ani v jedné testované kategorii nedostal pod 70procentní hodnocení. Je proto dost možné, že tu máme jedny z nejbezpečnějších aut, jaké se letos bruselské organizaci dostanou do spárů. To ale samozřejmě předbíháme, rok 2019 je teprve na začátku.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Honda CR-V
Že se časy mění, asi nejvíce dokládá Honda CR-V, i když aktuálně není řeč až tak o bezpečnosti. Když Euro NCAP testovalo minulou generaci, byl pod její kapotou diesel. Tuto jednotku ale Japonci nově již pod kapotou svého SUV nechtějí nabízet, CR-V tak do Bruselu dorazilo s benzíno-elektrickým ústrojím. Hodnocení to však neovlivnilo, tedy alespoň ne negativním způsobem. SUV získalo 93 procent za ochranu dospělých, 83 procent za ochranu dětí, 70 procent za ochranu chodců a 76 procent za elektronické berličky.
Tato čísla sice nejsou v rámci aktuálního kola crash testů nejvyšší, nicméně prostor ke kritice nechávají jen minimální. Testovací komisaři vozu vytkli pouze horší konstrukci sedadel vzadu, jež může vést k vyššímu ohrožení krčních partií. Přednárazový systém pak zvládá velmi dobře reagovat na chodce, ovšem v případě cyklistů je spíše podprůměrný. Mimo to tu máme ještě tradiční nešvary jako příliš tvrdé čelní sloupky nebo ostrou hranu kapoty motoru, něco takového však nepotěší pouze pěší.
Tabulka s klíčovými výsledky Hondy CR-V
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hondy CR-V na stránkách Euro NCAP.
Mercedes-Benz třídy G
Třída G je s námi sice již nějaké čtyři dekády, ovšem předloni byla zásadně zmodernizována. Třícípá hvězda sice své zásahy označila jen jako facelift, nicméně jelikož s předchůdcem má novinka shodné jen dva tři komponenty, slušelo by se mluvit o nové generaci. Vlastně by nás proto ani nemělo překvapit, že i německá off-roadová legenda již disponuje prvky jako autonomní brzdy s detekcí chodců. Za elektronické berličky si tedy odváží 72 procent, jen o chlup méně než Honda.
Horší než japonský vůz je ten německý i při ochraně dospělých, 90procentní hodnocení by navíc mohlo působit nepříslušně. Z obrazové dokumentace je jasně patrné vyšší riziko ohrožení hrudníku řidiče při nárazu menší částí přídě, respektive hrudníku cestujících vzadu při nárazu celou přídí. Co přesně za tím stojí, bohužel Euro NCAP neuvedlo. Tipovali bychom však, že i přes výměnu platformy zůstala zachována vzpřímenější pozice pasažérů vpředu i vzadu, tlak na hrudník při nehodě tak musí být daleko vyšší než u normálních aut. V případě dětí i chodců je však třída G hodnocena ještě lépe než CR-V, výtky tak nejsou na místě.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu třídy G
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu třídy G na stránkách Euro NCAP.
Seat Tarraco
Euro NCAP již předloni otestovalo Škodu Kodiaq, kterou ocenilo pěti hvězdami. Na první pohled se tak zdálo být zbytečné tahat do Bruselu i Seat Tarraco, neboť české a španělské SUV sdílí platformu MQB i řadu dalších komponentů. Nicméně Euro NCAP pro letošek zpřísnilo pravidla a nebylo jasné, zda si vůz i nadále udrží své špičkové hodnocení. Pokud si ovšem uvědomíme, že onen tvrdší přístup souvisí hlavně s autonomními brzdami a monitoringem jízdních pruhů, pak jsme si nehty napětím rozhodně nehryzali. Tarraco má totiž oba systémy na palubě.
Výsledkem jsou nejlepší verdikty v každé kategorii, s 97procentním hodnocení za ochranu chodců se Tarraco řadí dokonce k nejlepším vozům, jaké Euro NCAP kdy otestovalo. Nešvary, které trápí Hondu a Mercedes, zde pak sice rovněž najdeme, ovšem riziko zranění je opravdu minimální. Újma by pak neměla hrozit ani dětem, a to ani ve třetí řadě sedadel, zatímco pro chodce jsou nebezpečné víceméně jen tuhé čelní okenní sloupky. A jelikož Tarraco nemá problém ani s cyklisty, právem je králem tohoto kola nárazových testů.
Tabulka s klíčovými výsledky Seatu Tarraco
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Seatu Tarraco na stránkách Euro NCAP.
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
