Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý

SUV jsou v kursu, kupuje je kde kdo a mnozí si nedokáží vysvětlit, proč vlastně. Důvodů je více, jeden z těch hlavních vám ale naplno ukáží nové crash testy Euro NCAP.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý

28.2.2019 | Petr Prokopec

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

SUV jsou v kursu, kupuje je kde kdo a mnozí si nedokáží vysvětlit, proč vlastně. Důvodů je více, jeden z těch hlavních vám ale naplno ukáží nové crash testy Euro NCAP.

Obliba SUV nepřestává polevovat a je otázkou, kdy a zda vůbec skončí. Lidé z branže sice naznačují, že stát by se tak mělo s nástupem elektromobilů, nicméně probíhající i dále chystaná expanze tomu příliš nenasvědčuje. Koncern VW, stejně jako třeba Mercedes, hodlá i v rámci elektrifikace vyrukovat zejména s vozy s vyšší stavbou karoserie. Zdá se tedy, že poptávka po takových autech hned tak neskončí. A ve výsledku se tomu nelze divit, neboť jejich jízdní vlastnosti jsou již na stejné úrovni, na jaké byly klasické osobní vozy jen před několika málo lety.

Kvůli ovladatelnosti si ovšem SUV nikdo nekupuje, kromě designu většina zákazníků uvádí vyšší bezpečnost. Na jednu stranu o tom šlo diskutovat, neboť výsledky samotných SUV v crash testech dlouho nebyly zrovna omračující. Jenže jakmile došlo na interakci s jiným autem, výhody byly na jejich straně.

Kupříkladu Audi Q7 kdysi získalo v Bruselu pouze čtyři hvězdy, na první pohled tak vlastně bylo méně bezpečné než třeba pětihvězdičkový Fiat 500. Reálný střet těchto dvou aut ale ukázal, jaká je realita - hvězdičky nehvězdičky, Fiat 500 skončil na kaši. Už to byl důvod SUV chtít, novější crash testy pak ukazují, že pasivní bezpečnost bude těmto autům vlastní i při nárazu do čehokoli jiného.

Čerstvé nárazové zkoušky nejmodernějších SUV z dílny Euro NCAP tento stav jen potvrzují. Jak Honda CR-V, tak Mercedes-Benz třídy G a Seat Tarraco získaly pět hvězd, přičemž ani jeden z vozů se ani v jedné testované kategorii nedostal pod 70procentní hodnocení. Je proto dost možné, že tu máme jedny z nejbezpečnějších aut, jaké se letos bruselské organizaci dostanou do spárů. To ale samozřejmě předbíháme, rok 2019 je teprve na začátku.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 1 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 01Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 2 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 02

Honda CR-V

Že se časy mění, asi nejvíce dokládá Honda CR-V, i když aktuálně není řeč až tak o bezpečnosti. Když Euro NCAP testovalo minulou generaci, byl pod její kapotou diesel. Tuto jednotku ale Japonci nově již pod kapotou svého SUV nechtějí nabízet, CR-V tak do Bruselu dorazilo s benzíno-elektrickým ústrojím. Hodnocení to však neovlivnilo, tedy alespoň ne negativním způsobem. SUV získalo 93 procent za ochranu dospělých, 83 procent za ochranu dětí, 70 procent za ochranu chodců a 76 procent za elektronické berličky.

Tato čísla sice nejsou v rámci aktuálního kola crash testů nejvyšší, nicméně prostor ke kritice nechávají jen minimální. Testovací komisaři vozu vytkli pouze horší konstrukci sedadel vzadu, jež může vést k vyššímu ohrožení krčních partií. Přednárazový systém pak zvládá velmi dobře reagovat na chodce, ovšem v případě cyklistů je spíše podprůměrný. Mimo to tu máme ještě tradiční nešvary jako příliš tvrdé čelní sloupky nebo ostrou hranu kapoty motoru, něco takového však nepotěší pouze pěší.

Tabulka s klíčovými výsledky Hondy CR-V

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 3 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 03Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 4 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 04Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 5 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 05Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 6 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 06Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 7 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 07Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 8 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 08Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 9 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 09Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 10 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 10

Záběry s následky jednotlivých testů

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 11 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 11Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 12 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 12Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 13 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 13Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 14 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 14Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 15 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 15Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 16 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 16Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 17 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 17Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 18 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 18

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hondy CR-V na stránkách Euro NCAP.

Mercedes-Benz třídy G

Třída G je s námi sice již nějaké čtyři dekády, ovšem předloni byla zásadně zmodernizována. Třícípá hvězda sice své zásahy označila jen jako facelift, nicméně jelikož s předchůdcem má novinka shodné jen dva tři komponenty, slušelo by se mluvit o nové generaci. Vlastně by nás proto ani nemělo překvapit, že i německá off-roadová legenda již disponuje prvky jako autonomní brzdy s detekcí chodců. Za elektronické berličky si tedy odváží 72 procent, jen o chlup méně než Honda.

Horší než japonský vůz je ten německý i při ochraně dospělých, 90procentní hodnocení by navíc mohlo působit nepříslušně. Z obrazové dokumentace je jasně patrné vyšší riziko ohrožení hrudníku řidiče při nárazu menší částí přídě, respektive hrudníku cestujících vzadu při nárazu celou přídí. Co přesně za tím stojí, bohužel Euro NCAP neuvedlo. Tipovali bychom však, že i přes výměnu platformy zůstala zachována vzpřímenější pozice pasažérů vpředu i vzadu, tlak na hrudník při nehodě tak musí být daleko vyšší než u normálních aut. V případě dětí i chodců je však třída G hodnocena ještě lépe než CR-V, výtky tak nejsou na místě.

Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu třídy G

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 19 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 19Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 20 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 20Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 21 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 21Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 22 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 22Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 23 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 23Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 24 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 24Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 25 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 25Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 26 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 26

Záběry s následky jednotlivých testů

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 27 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 27Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 28 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 28Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 29 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 29Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 30 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 30Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 31 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 31Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 32 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 32Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 33 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 33Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 34 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 34

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu třídy G na stránkách Euro NCAP.

Seat Tarraco

Euro NCAP již předloni otestovalo Škodu Kodiaq, kterou ocenilo pěti hvězdami. Na první pohled se tak zdálo být zbytečné tahat do Bruselu i Seat Tarraco, neboť české a španělské SUV sdílí platformu MQB i řadu dalších komponentů. Nicméně Euro NCAP pro letošek zpřísnilo pravidla a nebylo jasné, zda si vůz i nadále udrží své špičkové hodnocení. Pokud si ovšem uvědomíme, že onen tvrdší přístup souvisí hlavně s autonomními brzdami a monitoringem jízdních pruhů, pak jsme si nehty napětím rozhodně nehryzali. Tarraco má totiž oba systémy na palubě.

Výsledkem jsou nejlepší verdikty v každé kategorii, s 97procentním hodnocení za ochranu chodců se Tarraco řadí dokonce k nejlepším vozům, jaké Euro NCAP kdy otestovalo. Nešvary, které trápí Hondu a Mercedes, zde pak sice rovněž najdeme, ovšem riziko zranění je opravdu minimální. Újma by pak neměla hrozit ani dětem, a to ani ve třetí řadě sedadel, zatímco pro chodce jsou nebezpečné víceméně jen tuhé čelní okenní sloupky. A jelikož Tarraco nemá problém ani s cyklisty, právem je králem tohoto kola nárazových testů.

Tabulka s klíčovými výsledky Seatu Tarraco

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 35 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 35Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 36 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 36Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 37 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 37Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 38 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 38Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 39 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 39Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 40 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 40Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 41 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 41Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 42 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 42

Záběry s následky jednotlivých testů

Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 43 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 43Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 44 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 44Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 45 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 45Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 46 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 46Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 47 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 47Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 48 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 48Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 49 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 49Nejnovější crash testy naplno odhalují, proč teď po SUV touží skoro každý - 50 - Euro NCAP 2019 Honda Mercedes Seat 50

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Seatu Tarraco na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše