Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
500 km/h. Po donedávna nemyslitelné metě jde další auto. A má na to ji pokořit
27.8.2018 | Petr Prokopec
Dlouho existovalo jediné auto, které dokáže jet rychleji než 400 km/h. Dnes je jich více, o 500 km/h se ale ještě nedávno nezdálo žádnému z nich. Teď si na tuto metu brousí zuby hned dvě.
Když Koenigsegg Agera RS v loňském roce dosáhl rychlostního rekordu na americké veřejné silnici, švédská automobilka tím evidentně šlápla do vosího hnízda. Především domácí firmy Hennessey a SSC alias Shelby Super Cars to považují za hozenou rukavici, kterou nenechají dlouho ležet. V Pebble Beach proto obě vystavily novinky, vedle nichž Agera, stejně jako Bugatti Chiron, mohou působit jako chudí příbuzní.
Hennessey Venom F5 jsme vám představili již o víkendu, dnes si posvítíme na novinku SSC. Ta ukázala model Tuatara, který je pojmenován po ještěrce z Nového Zélandu. Vůči americkému soupeři, jehož jméno odkazuje na nejsilnější tornáda, která svět poznal, je to možná trochu podřadné. Nicméně je to prakticky jediná oblast, ve které se musí Tuatara před někým sklonit. Ve všech ostatních parametrech hodlá hrát prim.
SSC uvádí, že novinka je 4 429 milimetrů dlouhá, 1 991 mm široká, pouhých 1 092 mm vysoká a počítá s rozvorem 2 672 mm. Díky rozsáhlému užití karbonu máme tu čest se suchou hmotností pouhých 1 247 kilogramů, aerodynamicky optimalizovaná karoserie, jež odpovídá sedm let starému konceptu Jasona Castrioty (autora Ferrari 599 či Maserati GranTurismo) pak dosahuje koeficientu odporu vzduchu Cd 0,279.
Právě touto hodnotou Tuatara výrazně překonává konkurenci, Venom F5 a Agera RS totiž mají koeficient Cd 0,33, Chiron pak dokonce 0,36. Ve výsledku se tak nelze divit vcelku sebejistému tvrzení SSC, že nový model překoná metu 300 mil v hodině, tedy 483 km/h. Zásluhu na tom přitom ponese kromě nízké hmotnosti a působivé aerodynamiky i motor, 5,9litrový osmiválec twin-turbo.
Pohonnou jednotku SSC vyvinulo ve spolupráci se společností Nelson Racing Engines, jež se specializuje na výkonné varianty osmiválců od GM, Fordu a Moparu. Motor pro nový supersport ale velmi pravděpodobně nemá spojitost s žádnou z těchto značek, jakkoliv SSC dříve spolupracovalo s GM. Nyní ale měl být agregát navržen zcela nově, a hlavně pod vlastní střechou.
Nakolik se tyto zvěsti potvrdí, není jisté. Podstatné však pro nás je, že motor produkuje 1 368 koní, pokud spaluje 91oktanový benzín. Jelikož je však zároveň uzpůsoben také biopalivu E85, může výkon narůst až na 1 774 koní. Přenášen je pak na zadní kola skrze sedmistupňový „automatizovaný“ manuál zahrnující „robotické řazení“.
Jak rychle se Tuatara dostane na stovku, dvoustovku či třístovku, nebylo zveřejněno. Firma se zatím chlubí jen onou schopností překročit třísetmílovou metu, přičemž dále dodává, že pohonná jednotka váží pouze 194 kilogramů a zvládne točit 8 800 otáček. Spárována je s dvacetipalcovými kovanými koly, jež obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport o rozměru 245/35 vpředu a 345/25 vzadu.
SSC počítá s produkcí 100 vozů, což je výrazný posun vůči informacím, jež se týkaly konceptu a dle nichž by mělo vzniknout jen 40 aut. Ročně by přitom v nové továrně v západním Richlandu ve Washingtonu mělo vznikat zhruba 16 kousků, z nichž každý bude startovat nad milionem dolarů (cca 22,26 mil. Kč). To je s ohledem na dané výkony vlastně pakatel. Kdy je ale Tuatara předvede v praxi, zatím není jasné.
Sériové SSC Tuatara vypadá stejně jako koncept z roku 2011. Nově se však počítá s vyšší produkcí i daleko vyšším výkonem
Bleskovky
- Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024 - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024
Nejnovější články
- Německá policie při razii zabavila čtyři vzácná Bugatti, v Mnichově je schovával muž, který měl vytunelovat miliardy
před 8 hodinami - Poslední pravověrné Audi A4 v bazarech láká svou výdrží i šíří nabídky. Je dobré jej koupit, dokud je z čeho vybírat
před 10 hodinami - Slepá sázka na elektromobily už automobilky dohání i finančně, zisky Mercedesu, VW a Stellantisu se masivně propadly
před 11 hodinami - Před 30 lety se odehrál vůbec nejtragičtější víkend celé historie Formule 1, takhle to začalo
včera - Líbivé moderní SUV za 210 tisíc Kč nemusí být ani dnes jen sen. A nebavíme se o ojetině, jde o nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva