Reklama

Američané našli bizarní řešení jednoho z problémů elektrických aut

Elektromobily mají více slabin, z hlediska bezpečnosti je ale nejvíce problematická jejich bezhlučnost, která znamená velké riziko pro chodce. Řešení existují, to od Chevroletu je ale opravdu zvláštní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Američané našli bizarní řešení jednoho z problémů elektrických aut

25.9.2018 | Mirek Mazal

Elektromobily mají více slabin, z hlediska bezpečnosti je ale nejvíce problematická jejich bezhlučnost, která znamená velké riziko pro chodce. Řešení existují, to od Chevroletu je ale opravdu zvláštní.

Elektrické vozy jsou považovány za podstatný přínos pro čistotu životního prostředí, a to nejen z hlediska přímých emisí čehokoli. Zároveň snižují hluk, kterého zejména v městských ulicích nebývá málo. Zdůrazňovaná tichost ale začala dělat problémy, protože z elektrických aut se nechtěně staly šelmy tiše lovící v ulicích nepozorné chodce.

Lidé se přirozeně orientují očima, ale stejně tak používají sluch a když jím nevnímají riziko v bezprostřední blízkosti, necítí potřebu se tím směrem podívat. Chybějící zvuk motoru u elektrických, na který jsou z těch konvenčních všichni zvyklí, tak představuje nezanedbatelné zvýšení rizika srážky s chodcem. Již pátým rokem tuto skutečnost monitoruje Národní úřad bezpečnosti dálničního provozu USA, který zveřejnil závěry výzkumu. A právě podle nich je šance střetu elektromobilu s chodcem o 19 procent vyšší než u konvenčního vozidla se spalovacím agregátem.

Proto, stejně jako evropské úřady, zavedl standard, který automobilky nutí umísťovat na palubu elektromobilů a hybridů zvukový generátor, který má chybějící motor nahradit. Podstatou jeho fungování je nejen vytvářet nějaký minimální hluk, který by auto umožnil identifikovat, ale také předávat informaci o jeho chování. Měnící se hlasitostí a frekvenčním složením emitovaného zvuku naznačuje, jestli auto zrychluje nebo zpomaluje.

Chevrolet se s problémem původně vypořádal implementací fyzického tlačítka s výstrahou pro chodce, které musel řidič ručně stisknout. Druhá generace jeho hybridu uvedená v roce 2015 už musela plnit standard NSHA a měla na palubě reproduktor vydávající bzučivý zvuk. Nový modelový rok 2019 odhalil novinku, která k tomu přistupuje zcela jinak.

V přední i zadní části vozidla přibyly dva malé vodotěsné reproduktory napojené na snímač rychlosti vozidla. Hlasitost zvuku produkovaného novým Voltem se tak, jak nařizuje norma, bude odvíjet od aktuálního tempa. Současně se ve spektru vyskytují tóny nesoucí stejnou informaci. Vybrané frekvence mohou ale působit nepřirozeně, jako vystřižené z nějakého sci-fi filmu s vesmírnou tématikou.

Výrobce tvrdí, že nová technologie se soustředí na vnější upozornění, do kabiny se mimozemský tón údajně nedostane. Nejsme si tím při jeho intenzitě jisti, ale nikdo jiný zatím podobný způsob ozvučení tichého elektromobilu nepoužívá, takže soudit v tomto směru nemůžeme. Co může každý z nás, je posoudit jeho libozvučnost - máme pocit, že takový zvukový projev je opravdu zvláštní a asi bychom nechtěli ulicemi křižovat v něčem takto se projevujícím. Ale třeba to uvidíte jinak...

Američané našli bizarní řešení jednoho z problémů elektrických aut - 1 - Chevrolet Volt repro proti chodcum 01Američané našli bizarní řešení jednoho z problémů elektrických aut - 2 - Chevrolet Volt repro proti chodcum 02Američané našli bizarní řešení jednoho z problémů elektrických aut - 3 - Chevrolet Volt repro proti chodcum 03
Chevrolet definitivně vyřadil jednu v výhod elektromobilů a začne montovat dodatečné reproduktory

Zdroj: Michael Wayland@Twitter

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše