Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Asistenční systémy moderních aut mají úplně opačný dopad, než automobilky zamýšlely
30.12.2019 | Petr Prokopec
Systémy jako adaptivní tempomat, monitoring jízdních pruhů a aktivní brzdění měly řidičům dát další smysl a jízdu učinit bezpečnější. Neděje se to.
O ohni se říká, že je dobrý pomocník, ale velmi zlý pán. Totéž můžeme říci také o asistenčních systémech, jimiž jsou moderní vozy doslova prošpikované. Tedy alespoň na základě studie americké AAA Foundation for Traffic Safety, která zjistila, že čím více elektronických berliček lidé mají, tím menší pozornost věnují samotnému řízení. Ve výsledku tedy mají tyto systémy stačí přesně opačný dopad, než jaký mít měly - pokud podporují řidiče, mohou fungovat a učinit jeho jízdu bezpečnější. Pokud na ně ale řidič slepě spoléhá a místo řízení se věnuje typicky mobilu, je to jen čekání na malér, neboť asistenty zdaleka nevyřeší každou situaci, která může na silnici nastat.
Zmíněná studie vychází z dat institutu Virginia Tech Transportation, který po celý rok sledoval 30 řidičů vlastnících vozy osazené adaptivním tempomatem a monitoringem jízdních pruhů. Tedy tou technikou, která je základem pro autonomní řízení. Souběžně s tím bylo monitorováno dalších 120 lidí, jimž byla auta osazená stejnými systémy pouze zapůjčena. Pod dohledem kamer a senzorů je pak užívali měsíc, přičemž ještě před první jízdou dostali podrobnou instruktáž.
Výsledky studie jsou přitom přesně takové, jaké nejspíše očekáváte a jaké naznačilo v úvodu zmíněné pořekadlo. Lidé z první skupiny se o 50 procent častěji věnovali druhotným činnostem než samotnému řízení a dokonce se o 80 procent častěji nechali rozptýlit různými drobnostmi, třeba jen pouhým laděním rádia nebo ovládáním hlasitosti. Kromě toho u nich byly zaznamenány mnohem delší i častější pohledy do okolí, místo aby měli oči přikované k vozovce.
Druhá skupina měla v autonomní systémy daleko menší důvěru. Na druhou stranu však bylo zjištěno, že jejich rychlost narostla, pokud oba systémy byly aktivní. S dodatečnou ochranou si totiž lidé zkrátka dovolili více stejně, jako si dovolí více s ESP nebo ABS.
Velmi by nás přitom zajímalo, jaká zjištění by studie přinesla, pokud by její druhá část - tedy monitoring lidí se zapůjčenými vozy - trvala o poznání déle. Dá se totiž předpokládat, že ona nedůvěra by postupně slábla, zatímco až přílišný spoleh na moderní techniku by naopak narůstal. To je problém zejména v souvislosti se změnami v chování lidí. Jak totiž uvedl v odlišné studii institut IIHS, telefonování za volantem sice pokleslo, psaní zpráv však vzrostlo.
Pokud přitom máte telefon u ucha, vaše pozornost sice klesá, ovšem nikoliv do takové míry, jako během esemeskování, kdy spíše koukáte na displej než na vozovku. Stačí tedy, aby vás ukolébal pocit zvýšené bezpečnosti a již si zaděláváte na problém. My tedy dále zůstáváme přesvědčeni, že nejbezpečnějším vládcem volantu je pozorný řidič, jakkoli se mnozí příznivci moderní techniky snaží tvrdit opak.




Řešení jako Audi AI Traffic Jam Pilot mohou být prospěšná, pokud je s nimi zacházeno správně. Většina lidí ovšem na podobné systémy hřeší a místo doplňku pro vlastní řízení je považují za náhradu a to bezpečnější jízdu neznamená
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 4 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 21:01 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch