Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firmy už se chystají na zlé časy, Mercedes vyhodí 1 100 lidí, ostatním zmrazí platy
11.11.2019 | Petr Prokopec
Výrobci aut ztrácí pevnou půdu pod nohama už nyní, krušné období má ale teprve přijít. Mercedes je mu kvůli vlastním problémům blíž než jiní, a tak koná.
Současnost představuje pro většinu automobilek velmi obtížné období. Po léta byla jejich největší hrozbou konkurence a jistotou Čína, ani jedno už ale neplatí. Větší hrozbou se stal sílící legislativní tlak na minimalizaci spotřeby paliva s konečným cílem „elektrický pohon”, a to vede k obrovským výdajům. Už od ledna 2020 budou muset automobilky z valné většiny plnit v praxi nesplnitelné limity, a to jim dělá těžkou hlavu. Čínský trh pak zcela zastavil svůj růst a dokonce pozvolna klesá, což je spolu s ostatními důsledky obchodní války Číny s USA další hrozbou.
Výrobci aut se tak už chvíli staví k budoucnosti skepticky a chystají se na zlé časy. Nejdále je v tom Mercedes, kterému navíc dělá problémy jeho dlouholetá evropský závislost na dieselech. Automobilku nyní dohání její minulost, ve které se snažila dosáhnout čistých pohonných jednotek podobným způsobem jako Volkswagen. Z toho důvodu musela provést rozsáhlé svolávací akce, zároveň je její hospodaření ohrožováno nemalými pokutami za ony podvody. Třícípá hvězda proto chystá škrty, které budou opravdu drastické.
Podle informací deníku Süddeutsche Zeitung opírající se o interní email zaslaný zaměstnancům Mercedesu, které nezávisle na sobě potvrdily i Handelsblatt a agentura DPA, hodlá automobilka propustit 10 procent neboli 1 100 svých zaměstnanců pracujících na administrativních a manažerských pozicích. Zároveň zmrazí platy všem 300 tisícům zaměstnanců v Německu.
Dle německých médií má tyto informace ve čtvrtek oficiálně ohlásit šéf automobilky Ola Källenius, ovšem již spekulace silně hýbou odbory. Jejich šéf Michael Brecht se již nechal slyšet, že jakkoliv shledává škrty nevyhnutelnými, rozhodně je nehodlá akceptovat. Finanční situace automobilky totiž má být ve velmi dobrém stavu, a proto záměry vedení „kategoricky odmítá“.
Kallenius a Brecht spolu již vedli mnohá jednání, prozatím však bez výsledku. Šéf odborů v tomto ohledu pouze podotkl, že „na obzoru se stále více blýská a mraky jsou stále temnější“. Zdá se tedy, že zakrátko v Mercedesu skutečně vypuknou nemalé bouře. Finanční situace automobilky totiž opravdu neodpovídá Brechtovým slovům, neboť jen v prvním pololetí musela třícípá hvězda vydat 2,6 miliardy Eur (cca 66,3 mld. Kč) na svolávací akci dieselového GLK a s tím spojené pokuty.
Kromě toho se Mercedes ve druhém čtvrtletí dočkal také ztráty 1,2 miliardy Eur (30,6 mld. Kč), která byla jeho prvním kvartálním prodělkem po deseti letech. Na pozitiva a jistoty tedy třícípá hvězda může zapomenout, místo toho ji nezbude než vyhazovat a zmrazovat. Zda takový stav povede ke stávkám, nelze předpovědět. Nicméně momentálně se zdá, že za stávající situace nebude moci Mercedes přistoupit ani na nějaké kompromisy.
Dá se navíc předpokládat, že do budoucna se situace nebude ani tak zlepšovat, jakožto spíše zhoršovat, a to bez ohledu na finanční situaci značky. Přesun k elektromobilům je sice nákladný, ovšem na jeho konci bude potřeba menších pracovních sil než dosud, neboť elektrické jednotky jsou méně komplexní. Kromě toho se navyšuje také automatizace výroby. Situace Mercedesu je tedy jen dalším důkazem, že obavy z ekonomických problémů přinejmenším Evropy nejsou nemístné, bohužel.



Mercedes prý chystá drastické škrty, propouštět se budou hlavně úředníci a manažeři
Zdroj: Süddeutsche Zeitung, Handelsblatt, DPA
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Nový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
9.10.2025
Jaguar Land Rover ani po pěti týdnech od zavření všech továren naplno nerozjel výrobu, známky života ale už vykazuje
9.10.2025
Britové si mohou gratulovat, svými nesmyslnými tlaky mohutně vhání kupce aut i peníze do rukou Číňanů
9.10.2025
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Šéf Audi říká, že nová A4 nakonec bude. A co od ní máme čekat. Firma zmastí snad vše, co zmastit půjde
9.10.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 07:05 - Stepan
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 06:38 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
