Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První velká automobilka používá další nový emisní flitr, auta budou zas o něco dražší
26.4.2019 | Petr Prokopec
Auta jsou dnes plná všemožných antiemisních opatření, zejména jde-li o diesely. Nepočítejte ale s tím, že by jich ubylo, realitou se stává další filtr pevných částic, tentokrát na brzdách.
Mluvit dnes o boji proti klimatickým změnám je pomalu nošením dříví do lesa, své o tom dnes ví i sebemladší školák. Probíhá na všech frontách a v případě aut se nebude týkat jen motorů, neboť s produkcí částí emisí je spojen jakýkoliv dopravní prostředek, ať již má pod kapotou kterékoli pohonné ústrojí. Řeč je o brzdách, jejichž používáním se do ovzduší uvolňují pevné částice.
Dle studie firmy Mann+Hummel zamíří každoročně jen v Německu do ovzduší 10 tisíc tun pevných částic v souvislosti s používání brzd. To rozhodně není malé číslo, zvláště když je spojeno s relativně drobným komponentem. Navíc, jak již bylo řečeno, svůj podíl na něm mají i vozy osazené alternativním ústrojím, třebaže díky rekuperaci kinetické energie motory na tom v závislosti na stylu jízdy mohou být lépe než konvenční vozy.
Co s tím? Řešením je další filtr pevných částic, který dnes máme spojený především s pohonnými jednotkami, a nikoliv už jen s těmi dieselovými. Sloužit ovšem může i k filtraci prachu z brzd. Tato možnost je již delší dobu známa, prozatím však žádný výrobce tuto technologii nepřevedl do sériové výroby. Dějiny ovšem nově začal měnit Volkswagen.
Německá automobilka byla nachytána při testování Golfů, které byly filtrem pevných částic osazeny ve všech čtyřech rozích, a to ve spodní části kotouče. Podstatou každého filtru je přitom speciální absorpční membrána, na které se pevné částice zachytávají. Materiál je odolný vůči extrémním teplotám, přičemž momentálně má 80procentní účinnost. To by se během následujícího vývoje ještě mělo změnit, dlouho už ale trvat nebude.
Volkswagen chce totiž brzdy svých vozů začít osazovat filtrem pevných částic již v roce 2021, a to přesto, že auta učiní těžšími na tom nejnevhodnějším místě, dále je zkomplikuje a logicky i podraží. Přesto s touto novinkou nejen VW počítá, navíc nechce zůstat jen u nových aut, instalace bude možná také u těch starších. Daná technologie by přitom emise produkované výfukem měla kompenzovat natolik, že u vozů plnících normu Euro 5 by mohlo dojít k překlasifikování na Euro 6, což by řadě lidí umožnilo vjezd do přísnějších emisních zón. Zapotřebí ale samozřejmě bude i úprava legislativy, jenž zatím nebyla oficiálně potvrzena.
Lze pak jen dodat, že filtry pevných částic by prospěly především kolejové dopravě, zejména pak té podzemní. Na základě měření v londýnském metru bylo totiž zjištěno, že hodnoty pevných částic se pohybují mezi 500 až 1 120 mikrogramy na metr krychlový, což je více než desetinásobek doporučené denní zátěže. V tomto směru jsme ale žádné protesty aktivistů nezaznamenali, což nakonec nepřekvapiví - na hromadnou dopravu obvykle neútočí.
Volkswagen je první automobilkou, která začala s testy filtru pevných částic pro brzdy. Auta učiní ještě komplikovanějšími, těžšími a dražšími, přesto je chce používat už od roku 2021. A je velmi pravděpodobné, že v tom Němci nebudou sami
Zdroj: AutoEvolution
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 7 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 3 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 5 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 6 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 7 hodinami - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva