Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilové antény všeho druhu skončí, do výroby míří jejich revoluční náhrada
27.10.2020 | Petr Prokopec
Již žádné žraločí ploutve, biče ani antény „vpletené” do skel. Signál s kýženými informacemi díky novému řešení Harmanu přijímají celé části karoserie, třeba spoilery.
Pokud se ohlédneme za historií automobilových antén, najdeme v ní nejprve „podlouhlé“ biče, poté třeba bumerangy, žraločí ploutve i skla s „pár dráty” navíc. Nic z toho ale není dostačující, neboť moderní vozy přijímají a sdílejí stále více informací. Aby přitom nabídly naprosto veškeré informace a data v nezkreslené podobě, bylo by třeba, aby auto bylo osazeno 18 anténami současně. Něco takového by samozřejmě nepůsobilo zrovna elegantně, navíc je možné, že signály a systémy by se navzájem rušily. Americký Harman proto ve spolupráci s mateřským Samsungem přišel s řešením, které se nyní konečně chystá do prvních aut.
Říká si Smart Antenna, přičemž rozhodně nejde o další ploutvičku či bič, toto řešení vůbec není vizuálně patrné. Místo toho se anténou stává kompletně celá střecha či jiná část karoserie, která je uzpůsobena novým sítím V2X a 5G, které se postupně rozšiřují po vyspělých zemích. Například Německo počítá s tím, že do roku 2022 bude tímto signálem pokryto na 90 procent domácností. Ti se následně mohou těšit na výrazně rychlejší internet, než s jakým je spojeno LTE (10 000 Mbit/s versus 100 MBit/s).
Právě zvýšení rychlosti ovšem umocnilo nároky na antény automobilů, proto bylo nezbytné jiné řešení. Harman tím navíc nevyřešil jen jeden problém, neboť s novinkou přichází i eliminaci řady nepotřebných kabelů. Hmotnost tím byla snížena o 1,5 kilogramu, což sice nezní jako zrovna extra porce, ale každý gram se počítá. A je také třeba si uvědomit, kde tato hmotnost leží, proto s její redukcí dochází i na snížení těžiště.
Harman dále dodává, že anténa může být instalována na jakoukoliv vrchní plochu karoserie, tedy třeba i na víko zavazadelníku či třeba spoiler. Automobilovým designérům se tedy dostane mnohem větší volnosti při navrhování nových tvarů a ti už ji prý využívají. Harman je tradičním dodavatelem automobilek, a tak se prvního sériového auta s touto novinkou máme dočkat již v příštím roce
Lze už jen dodat, že Harman nepočítá jen s přijímáním signálu 5G, ale jak již bylo zmíněno, také se sítí V2X. Ta propojuje vaše vozidlo nejen s ostatními, ale s veškerým okolím, do vozu tedy proudí i informace třeba o mýtných bránách.



Všechny formy klasických antén jsou podle Harmanu minulostí. Ve spolupráci s mateřským Samsungem posílá do výroby střechu, která nahradí klasickou anténu s lepší funkčností a schopností přijímat signály 5G a V2X. Ilustrační foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
Zdroj: Harman International Industries
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 3 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 5 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 6 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
