Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Česká firma ukázala v akci svůj drsný terénní autobus, zastaví ho vážně máloco
14.8.2019 | Mirek Mazal
Autobus si přirozeně spojíme s klidným přesunem po silnici, česká firma se ale se staromódním přístupem nespokojila. Svému stroji přidala terénní schopnosti a ukázala, co dokáže.
Velký terénní autobus na záběrech níže si říká Torsus Pretorian podle osobní gardy římských císařů. Byla to statečná jednotka, která měla na vývoj dějin někdy i větší vliv než samotný panovník. Nebojácnost vojáků inspirovala pražskou firmu Pulsar Expo, která si vypůjčila označení gardistů do názvu svého mohutného off-roadu. V minulosti už jsme se o něm zmiňovali, teď vám jej ale můžeme představit zase o něco lépe.
Stroj je zajímavý nejen z českého pohledu, neboť zatímco v Praze firma sídlí, ve slovenské Bratislavě auta pro změnu vyrábí. Smyslem její existence je výroba autobusů technicky upravených tak, aby se po svých dostaly i tam, kam taková auta běžně nemají šanci dojet bez asistence. A nedá se říci, že by v tomto směru neuspěla.
Torsus Pretorian disponuje pohonem obou náprav a je postavený na základech tahačů MAN. Terénní autobus pohání 6,9litrový dieselový šestiválec MAN D0836LFL40 o výkonu 176 kW (239 koní) a točivém momentu 925 Nm, kterému asistuje poloautomatická převodovka ZF Tip Matic. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 117 km/h - to je dost i na silnici, natož pak v terénu.
Fungování všech zařízení v horších podmínkách zajišťuje elektrický obvod s dvojicí 12V autobaterií o kapacitě 175 Ah. Chlazení má na bedrech kombinace vodního a vzduchového systému. Průměrná spotřeba dieselového paliva závisí na vybrané trase, každopádně je připravena stolitrová nádrž.
Dlouhý a vysoký stroj má rozvor náprav 4 200 milimetrů, zvládne zatížení až 13,5 tuny. Přední náprava s listovými pružinami a uzamykatelným diferenciálem unese 6,3 tuny, zadní protějšek stejné konstrukce je dimenzován na případnou zátěž až 7,8 tuny. Velkým přínosem prostupnosti mimo asfaltové cesty je cca 39 centimetrů světlé výšky, brodivost 70 centimetrů, sjízdnost až 33stupňového klesání a terénní pneumatiky Michelin XZL TL o rozměru 395/85 R20.
Uvnitř může být uspořádáno maximálně 35 sedadel s tříbodovými bezpečnostními pásy a jedno pneumaticky odpružené sezení pro řidiče. Přesná finální konfigurace záleží na domluvě se zákazníkem, párovaná sedadla lze nahradit úložným prostorem. Příjemné prostředí v interiéru udržuje klimatizační jednotka spojená s topením. Lidé na palubě mají k službám přehrávač DVD s centrální obrazovkou propojenou mikrofonem a i tady se myslelo na drsné podmínky - zatmavená okna mají vysokou odolnost proti rozbití, takže je kontakt s pár větvemi nerozhází.
Kromě poněkud postapokalyptického vzhledu se autobus odlišuje bohatým využitím kompozitních materiálů. To s sebou přináší výhody nižší celkové hmotnosti, snadné výroby a vysoké odolnosti proti korozi. Přes tento přístup je Praetorian určen hlavně do zemí, kde to s rozvojem silniční sítě není moc žhavé, popřípadě do vyspělejších koutů světa, kde existují odlehlé oblasti s nízkým zalidněním. V České republice ani na Slovensku tedy jeho nasazení úplně neočekáváme.
I s ohledem na zmíněné se cena česko-slovenského autobusu drží relativně nízko - základ je nabízen za 100 tisíc dolarů (2,23 milionu Kč) bez objednávky některých z řady exteriérových doplňků. Jak jsme naznačili, stroj je primárně určen k exportu do těžko přístupných míst, během prezentace se jeden ilustrační kus předvedl v záchranářských barvách. Výrobce prý již nyní eviduje zakázky z řady zemí světa, mimo jiné z Bangladéše, Gruzie, Kanady neb Spojených států.
Bytelný Pretorian pochází z Česka a staví se v Bratislavě. Dostat ho do úzkých není navzdory schopnosti převézt desítky lidí vůbec snadné
Zdroje: Motor1, Bus 4x4@Youtube
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejčtenější články
- ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024 - „Mr. Bean” prodává další ze svých superaut. Nikdo netušil, že ho má, sáhl po velmi svérázném provedení interiéru
10.4.2024 - Němci otestovali první turecké národní auto, bez okolků hovoří o „Erdoganově novince”
10.4.2024 - Chystané nové vrcholné SUV Škody nemá čím zaujmout už teď. Čím ohromí za dva roky, až se začne vyrábět?
10.4.2024 - Mercedes se pokusil spravit propadák jménem EQS falešnou maskou chladiče a hvězdou na kapotě, vypadá ještě hůř
11.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva