Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny
5.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tohle vozítko vzniklo v Praze, zvládne maximálku 55 km/h a ujede prý až 200 km na 9,6kWh baterii. Je to ideální městské miniauto, říká autor.
Sdílíte-li názor, že do města je ideální malý elektromobil, můžete si koupit třeba Renault Zoe. Nebo počkat, jestli dojde sériové výroby projekt, který je pro nás docela překvapením. Jmenuje se 4ekolka a je to elektromobil vzniklý v Praze. Jeho autorem je architekt a designér Petr Chládek a při stavbě prototypu, na který se můžeme podívat níže, využil i 3D tiskárnu.
„Základní myšlenkou projektu bylo, že všechny současné způsoby dopravy osob po městě nejsou dobré,” říká autor a dále svá slova vysvětluje: MHD jezdí jenom někam a jenom někdy, taxi je na každodenní dojíždění drahé, motorka není použitelná po celý rok, bicykl také ne a upocený cyklista není vhodný partner např. pro obchodní jednání. K autu říká, že většinou v něm jezdí jen jedna osoba a ptá se, zda musí 100kg člověk pořád tahat s sebou 1000kg stroj.
Proto navrhl a postavil 4ekolku, malý městský elektromobil, jehož dojezd je „až 200 km” s 9,6kWh akumulátorem. Podle různých výzkumů cca 80 % běžných motoristů ujede denně kolem 50 km, a to zejména při cestách do práce a zpět. „Do města tedy potřebujeme něco malého, levného, bezpečného, celoročně použitelného, maximálně pro dvě osoby, s maximální rychlostí 55 km/h,” říká Chládek.
Ptáte-li se, kde přišel zrovna na 55 km/h, když zrovna kolem Prahy je hromada silnic, kde se jezdí i rychleji, odpovíme - 4ekolka zvládne právě takovou maximálku. To např. znamená, že na dálnici vůbec nesmí a že všude, kde je dovolená sedmdesátka, bude brzdou provozu. Vysoké rychlosti nicméně nebyly cílem, důraz byl na co nejnižší hmotnost a nejmenší spotřebu energie; na kilometr jízdy prý 4ekolka spotřebuje cca 100 Wh.
Podle Chládka je 4ekolka plně dostačující jako městské vozítko a i přes vyšší pořizovací cenu se vynaložené peníze za pár let vrátí nejen v uspořeném palivu, náklady mají ve srovnání s klasickým vozem zhruba třetinové, a v Praze i v parkování. Elektromobily mají v tzv. modrých zónách nárok na parkování zdarma nebo za symbolický poplatek, registrují-li se na úřadě.
Pokud, jako u každého elektromobilu, čekáte na informaci o extrémní ceně, zklameme vás. Náklady na stavbu prototypu byly podle autora zhruba 300 tisíc korun. Samozřejmě to neříká, za kolik se bude 4ekolka prodávat zákazníkům, pokud k tomu někdy dojde; v plánu to prý je. A konvenční městská supermini pořídíte o 80 - 100 tisíc levněji, ať jsou od Citroënu, Volkswagenu nebo Škody, můžete s nimi na dálnici a v případě potřeby převezete čtyři lidi a nějakou tu bagáž.
Pokud ale vidíte v elektřině cestu, 4ekolka může být zajímavým způsobem, jak s ní u sebe doma začít. Samozřejmě, máte-li ji kde nabíjet, překousnete-li design a nejezdíte-li do práce denně po dálnici. Tomuto projektu jakožto českému nápadu fandíme, máme ale obavu, že podobně jako spousta dalších podobných skončí v propadlišti dějin dřív, než dosáhne valného komerčního úspěchu.





Fotografií zatím k 4ekolce moc není, to podstatné ale ukazují
Zdroj: Hybrid.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 11 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 4 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 5 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 7 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 8 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha