Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Chystá se nové největší auto světa. Bude vážit až 1 000 tun, dokončení brání jediné
28.9.2018 | Mirek Mazal
Výrobce dnes největšího a nejtěžšího automobilu světa se nechce spokojit se svým primátem a nabídne něco ještě většího. Mohl by tak učinit už příští rok, zatím mu ale chybí vhodné pneumatiky.
V tuto chvíli patří titul největšího těžebního sklápěče na planetě vozidlu BelAZ-75710. Gigantický dumper může přepravovat až 450 tun nákladu a s celkovou hmotností dosahující 810 tun je v současnosti největším a nejtěžším terénním automobilem na světě - délka dosahuje 20,6 metru, výška 8,2 metru, šířka 9,9 metru. Čistě hypoteticky by se do prostoru vytvořeného rozměry 75710 vešlo 168 Škod Fabia, je to pro většinu z nás stěží představitelné monstrum.
Běloruský BelAZ ale již začal pracovat na stroji, který bude schopen uložit ještě více nákladu - na korbu novinky by se mělo vejít ještě o dalších 100 tun více. Generální ředitel společnosti Peter Parchomčik říká, že dokončení vývoj na straně jím řízené firmy je otázkou dalších dvanácti měsíců, tak rychle ale nový stroj čekat nemáme.
„Budeme schopni dále růst poté, co se objeví pneumatika, která vydrží těžký náklad. Vývoj má na starosti japonská společnost a dostatečně pevná guma by se měla objevit v příštích dvou letech,“ vysvětluje Parchomčik a dodává, že jakmile se tak stane, bude BelAZ schopen v provozu odolat zatížení 550 až 560 tun a s celkovou hmotností se přiblíží neuvěřitelné tisícovce.
Firma s podporou Kanaďanů plánuje také ryze elektrický sklápěč, třebaže by takových schopností zkraje nedosahoval. Pro takový nízkoemisní stroj už existuje i odběratel - největší hutní společnost světa ArcelorMittal. Na programu je také ochotna se finančně podílet kanadská vláda.
Pro BelAZ to není zase tak velká výzva, jak se na první pohled může zdát. Už jeho současné největší dumpery pohání elektromotory, akorát o jejich „živení” se starají obří diesely v podobě generátorů. Přepřáhnutí na plně elektrický pohon se tedy může relativně rychle odehrát kdykoli, kdy to vývoj techniky dovolí. Limit jistě tušíte - vývoj tunového elektromobilu brzdí stávající baterie, které umožňují pracovat pouze tři až čtyři hodiny v plném nasazení, poté musí na 20-30 minut k elektrické zásuvce. A to zatím není dost dobré s ohledem na to, co musí vozy v dolech den co den zvládat.
Světově největší a nejtěžší terénní automobil BelAZ-75710 očekává ještě objemnějšího nástupce. Vzniknout by mohl i dříve, limit v podobě nosnosti pneumatik ale začátek jeho výroby směřuje až do roku 2020
Zdroj: Belta
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 3 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:02 - Vrooom
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.