Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané dál překreslují automobilovou mapu světa, mohou složit rozpadlé impérium Fordu
13.1.2020 | Petr Prokopec
I když se může zdát, že Číňané mají v době poklesu domácího trhu dost problémů sami se sebou, choutky na další expanzi je neopouštějí. Čínské Geely tak po Volvu, Lotusu nebo části Mercedesu touží i po Astonu Martin.
Aston Martin aktuálně není ve zrovna záviděníhodné situaci. Britská automobilka zamířila v říjnu 2018 na burzu, přičemž její hodnota v té době činila zhruba 118 miliard korun. O něčem takovém si však značka spojená s nejslavnějším tajným agentem všech dob může nechat nyní pouze zdát. Akcie se totiž propadly na zhruba čtvrtinu své původní hodnoty. To je pro firmu nemalý problém, neboť investoři jsou nervózní a firma se kvůli nízké hodnotě může stát snadnou kořistí pro kohokoli. A zájemci existují.
Než zamíříme dále, jen připomeneme, že Aston Martin byl v letech 1999 až 2007 součástí tzv. Premier Automotive Group (PAG). To bylo impérium luxusních značek, které svého času vlastnil Ford a krom Astonu Martin zahrnovalo také Jaguar, Land Rover a Volvo. Pokus o sdílení nákladů v rámci skupiny i celého koncernu ale příliš nefungoval, zákazníci velmi kriticky přijali třeba Jaguar X-Type pro jeho přílišnou příbuznost s Fordem Mondeo. A podoba tehdejších Astonů Martin je samostatnou kapitolou.
PAG se tak rozpadla, přičemž jako první zamířil z kola ven Aston Martin, který byl převzat konsorciem vedeným Davidem Richardsem, šéfem společnosti Prodrive. Ten se však po šesti letech, tedy v roce 2013, začal kromě motorsportu věnovat také velkou měrou hoteliérství a britskou automobilku s částí investorů opustil. Do šéfovského křesla usedl Andy Palmerem, jenž o tři léta později odstartoval nový revitalizační plán. Jeho základem byla modernizace celého portfolia, souběžně s tím však došlo také na odhalení nových produktů, jako je Valkyrie, jenž se prodává za několik desítek milionů korun.
Jakkoliv však zmíněná limitovaná edice byla okamžitě vyprodána a Britové by klidně udali i několik desítek exemplářů navíc, o jejich standardní modely již takový zájem není. Selhal hlavně nový Vantage, který se evidentně nelíbí, jako ten předchozí. Zatímco tedy v roce 2007 automobilka prodala 2 327 kusů předchozí generace, předloni z toho bylo pouze 311 registrací té současné. A jakkoliv loňský rok byl lepší, Astonu Martin to finanční trn z paty nevytáhlo.
Britská automobilka tak nyní připouští, že se možná z burzy opětovně stáhne. Aby ovšem přežila, bude potřebovat peníze, a tak není překvapivé, že vzduchem létají zprávy o možném převzetí. Loni byl ve hře hlavně kanadský miliardář Lawrence Stroll, který mimo jiné vede i konsorcium vlastnící tým Racing Point F1, letos se ale mluví o docela jiné entitě, která může celé bývalé PAG dát znovu dohromady.
Dle informací Financial Times má totiž o britskou automobilku zájem čínský gigant Geely, tedy mimo jiné majitel značky Volvo. Tu přitom Geely odkoupilo přímo od Fordu, a to v roce 2010, kdy šlo o rozbití posledního dílku skládačky PAG. Švédové přitom od té doby jen rostou, což by Astonu Martin rovněž nebylo proti srsti. Vlastně proto není překvapivé, že již došlo na jednání mezi jednotlivými akcionáři, investory a managementem.
Zda je ruka v rukávu, není zatím známo, s ohledem na onen pád akcií Astonu Martin je ale nyní možná ta nejlepší doba pro koupi značky. Připomeňme, že šéf Geely Li Shufu loni koupil 9,7% podíl v Mercedesu za 184 miliard Kč. Celý Aston má nyní tržní kapitalizaci 31 miliard Kč. Pro Geely či jejího majitele jde tak skoro o drobné.
Když si k tomu přidáme informaci o tom, že ani Jaguar Land Rover nezažívá zlaté časy a zdá se tuto chvíli jen otázkou času, než mateřské firmě Tata Motors dojde s oběma britskými klasikami trpělivost, může se velice dobře znát, že rozpadlé impérium Fordu znovu ožije v čínských rukou. A po jejich dosavadních úspěšných akvizicích není zase tak troufalé si myslet, že by to všem dnes samostatným firmám jen prospělo.


Aston Martin má problém se svými sportovními modely, až na limitované typy s nimi příliš neboduje. Šancí na návrat na výsluní je SUV DBX, britská značka se však musí dožít zahájení prodeje
Zdroj: The Financial Times
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Suverénní vítězství Marca Marqueze ve Sprintu včera 15:24
- PP získal Gonzalez, 18. Salač včera 14:25
- Moto3: PP si vyjel Perrone včera 14:24
- Místo Salače zřejmě Deniz Öncü včera 11:34
- Pole Position si vyjel Bezzecchi, M. Marquez crash včera 09:00
Nejnovější články
Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
včeraNejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
včeraVW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
včeraTragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
včeraPosedlost VW nezná mezí. Trvá na tom, že je „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému byl zakázán vstup do USA
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.16. 22:28 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan