Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané říkají, že tohle je budoucnost interiérů aut. A nejhorší je, že mají pravdu
3.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Interiéry se vyvíjí od počátku existence aut, v posledních letech ale klasické palubky stále více nahrazují digitální displeje. Byton ukazuje další krok.
V lednu neotevře své brány pouze autosalon v Detroitu, ale rovněž veletrh elektroniky CES. Ten se jako každoročně koná v Las Vegas, přičemž zahájen bude 7. ledna. S velkou pompou zde hodlá vystoupit čínský startup Future Mobility Company (FMC), který představí elektrický crossover ověnčený logem nově založené značky Byton. Svým interiérem chce přitom tento vůz ukázat směr dalšího vývoje a jeho autoři směle říkají, že překoná i Mercedes třídy S.
Než se však zaměříme na kabinu, podíváme se nejprve na zbytek vozu. V případě techniky Číňané mnoho neprozradili, pouze zmiňují, že kapacita baterií by měla vystačit na zhruba 500 kilometrů ryze elektrického dojezdu. Kromě toho má Byton dostat také veškerý potřebný hardware, jenž by měl umožnit autonomní jízdu na úrovni SAE5. Majitelé by tedy jako první na světě měli dostat k dispozici skutečný autopilot.
Je však třeba se ptát, zda jim tato skutečnost bude vůbec jakkoliv platná. Stačí si vzpomenout na Audi A8, které má k dispozici hardware umožňující autonomní jízdu na úrovni SAE3. Nicméně legislativa zatím značce brání v tom, aby lidem skutečně umožnila sundat ruce z volantu. Proto mají být jednotlivé funkce postupně uvolňovány. Je tak vlastně otázkou, kdy bude možné veškeré technologie, jimiž je limuzína vybavena, využít naplno.
Krom toho, hardware bez softwaru ve výsledku není ničím. Byton tedy může být napěchován spoustou senzorů, radarů a kamer, ovšem bez mnoha milionů řádek příslušného kódu mu toto vše bude k ničemu. Aktuálně se tak prohlášení značky jeví spíše jen jako snaha o vzbuzení rozruchu, čemuž odpovídá i to, že vůz má jít do prodeje již příští rok. Tedy v době, kdy sotva budou realizovány nějaké legislativní změny.
Není to však jediná pozoruhodná záležitost, která čínskou novinkou obchází. Další a snad ještě zajímavější je zmíněné pojetí interiéru. To podle Bytonu ztělesňuje budoucnost vnitřků aut a směr, kterým dříve nebo později zamíří většina výrobců. Znovu přehnané? Raději bychom řekli, že ano, ale nejsme si jisti, však se stačí podívat, jak se proměnily interiéry aut zavedenějších značek v posledních letech. A je jasné, že spousta z nich k takovému stavu skutečně spěje.
Vnitřek tohoto vozu definuje hlavně masivní „Displej sdílených zážitků“, který se táhne přes úplně celou palubku. Rozdělen může být do několika sekcí, přičemž řidič i spolujezdec mohou každý separátně operovat ve své části. K dispozici mají prakticky vše od ovládání audiosystému a klimatizace až třeba po navigaci či hudební archiv a seznam kontaktů v propojených mobilních telefonech.
Dle Bytonu bude veškeré ovládání umožněno nejen dotykem prstů, ale také pomocí hlasu i gest. Vše přitom vypadá nadmíru lákavě, zvláště v kombinaci s oním autopilotem, kdy se posádka jen usadí v pohodlných křeslech a bude kupříkladu cestou do práce sledovat filmy. Nicméně do této utopie má Byton i kdokoli další ještě daleko, volantu se tedy bude muset chopit řidič. A v tu chvíli vnímáme toto řešení jako nebezpečné vyvrcholení dosavadních trendů.
Samozřejmě, první fotografie mohou zkreslovat, zatím se ale zdá, že výhled ven bude kvůli obrazovce hodně zúžený. Navíc je více než jisté, že jakákoliv akce na displeji na ze strany kohokoli na palubě bude odvádět pozornost řidiče od dění na vozovce. Přesto už některé současné vozy nemají k jednomu obřímu displeji přes celou palubku daleko (brzy má podobný dostat i Mercedes třídy A), stejně se blíží koncenraci veškerého ovládání do tohoto rozhraní. A na mysli nemáme jen Teslu Model 3, ale třeba i nové Audi A8.
Na plné představení vozu jsme tedy zvědavi, i když se nedá říci, že bychom se na jím prezentovanou vizi budoucnosti těšili. Dodat pak jen můžeme, že stran výše zmíněného Byton užívá technologie rozpoznávání obličeje, díky které vůz (podobně jako iPhone X) zvládne majitele již dopředu identifikovat a otevřít mu dveře. Do prodeje má crossover zamířit ve zmíněném příštím roce, nejprve na domácím trhu. O rok později ale dorazí z Číny do Států i Evropy.









Byton má představit technologie budoucnosti, přičemž do prodeje zamíří již v příštím roce. Jeho autopilot však spíše než realitu připomíná snahu o vzbuzení senzace, digitální palubka se nám pak jeví jako nebezpečná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 2 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před hodinouNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 2 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 3 hodinamiŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před 4 hodinamiUnikly nové informace o nástupci současného BMW 3 včetně nové M3, fanoušky nepotěší hned dvakrát
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom