Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňany Muskův Hyperloop nedojímá. Jejich „létající vlak” má jezdit až 4 000 km/h
1.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
´Různé firmy - a teď i ty Muskovy - se v posledních letech snaží zhmotnit myšlenku Hyperloopu jedoucího až kolem 1 200 km/h. Číňané jsou jinde.
Hyperloop Elona Muska asi nemusíme dlouze představovat. Je to idea extrémně rychlého vlaku, který se bude pohybovat v tubusech s částečným vakuem rychlostmi až 750 mph. Tedy asi 1 207 km/h, zhruba rychlost zvuku. Zní to bláznivě, prototypy Hyperloopu ale už fungují a sám Musk nedávno jeden předvedl.
Čínská odpověď na tuto ideu je ale ještě mnohem ambicióznější - jde o vlak, který má na magnetickém polštáři jezdit až 4 000 km/h. Počet nul je správný, čtyři tisíce kilometrů v hodině - čtyřikrát tolik, co létají dopravní letadla, a více než třikrát rychlost zvuku.
Koncept s názvem T-Flight byl vyvinut u státního podniku China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) a funguje na principu magnetické levitace, stejně jako některé superrychlé vlaky. V podstatě také superrychlým vlakem je a podobně také má jezdit nad zemí, ovšem opět v uzavřených tubusech ve formě aerodynamických kapslí.
Trikem v tom, jak dosáhnout takhle obrovských rychlostí, však není tvar karoserie, nýbrž znovu fakt, že v tubusech má být prostředí blízké vakuu. To by znamenalo výrazné snížení odporu vzduchu, a tedy možnost dosažení kýžených astronomických rychlostí s potřebou mnohem nižšího výkonu, než kdyby kolem vlaku byl vzduch.
CASIC není grupa amatérů, která by si něco malovala na počítači pro radost. Tato firma má za sebou práci na družicích, raketách pro výstup na orbit a na vojenských střelách. Říká, že k projektu již má na dvě stovky patentů a za první cíl si dala dostat se na rychlost 1 000 km/h. Dále je v plánu také exportovat „létající vlak”, jak se konceptu neoficiálně říká, do zhruba 60 zemí Asie, Blízkého východu, Evropy a Afriky.
Jestli někdy dojde realizace, je samozřejmě vždy otázkou. Projekt je to velmi ambiciózní a jistě extrémně drahý na realizaci. Jako rychlejší alternativa dnešních letadel nicméně teoreticky smysl dává; jako vylepšení městské hromadné dopravy ho asi nikdo ani neuvažuje.
Jak jsme již naznačili, v USA nyní Elon Musk pod hlavičkou firem Tesla a SpaceX pokračuje v testování Hyperloopu. Tlačný modul, který se používal k pomoci v rozjezdu některým soutěžícím v Hyperloop Pod Competition na testovací trati společnosti SpaceX v Hawthorne v Kalifornii, se po trati projel sám a dosáhl rychlosti 355 km/h, čímž stanovil rekord. Vyšší rychlosti nedosáhl kvůli riziku přehřátí. A Číňané by rádi byli ještě asi 11krát rychlejší...











T-Flight je projekt vážně ambiciózní, ale to byl Muskův Hyperloop svého času též
Přímo Elon Musk předvedl Hyperloop jedoucí asi 355 km/h. Větší číslo zatím nebylo reálné
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
včeraI levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejčtenější články
Američané po letech odhalili svého vlastního konkurenta Rolls-Royců, vypadá jako žádné jiné současné auto
11.6.2025Stavbu další obrovské továrny na baterky zastavili těsně před dokončením, fabrika za 35 miliard by nejspíš nebyla k ničemu
11.6.2025Jaguar posílá do prodeje posledních 60 aut s motory V8. Jakmile dojdou, nepřijde už nic
11.6.2025Elektrická auta zůstanou jen hrobem promrhaných miliard eur, říká studie banky, která vyděsila manažery automobilek
11.6.2025Legendární japonský sporťák otočil hru. Býval Ferrari pro chudé, nyní se prodává násobně dráž než dobová Ferrari
11.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva