Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia se jako jediná směje vývoji prodejů aut v Evropě, na záda už dýchá i Škodě
22.5.2019 | Petr Prokopec
Osm měsíců v řadě Už klesají prodeje nových aut v Evropě a i když v dubnu byl sešup jen mírný, dolů šly stejně. Rumunská automobilka ale i za tohoto vývoje dokáže růst a stahovat náskok ostatních.
Prodeje nových aut na evropských trzích v dubnu opět poklesly, byť tentokrát jen o 0,4 procenta. Zaregistrováno tak bylo 1 303 787 vozů, což obecně vzato není špatný výsledek - lépe bylo za posledních 12 let pouze loni a v roce 2008. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že pád trvající osm měsíců v řadě se musí blížit ke konci, nicméně prognózy optimistické nejsou. Právě naopak - dle analytiků totiž nejsou ve hře jen nejistoty spojené s Brexitem a německým bojem proti dieselům, ale také obchodní válka se Spojenými státy a další a další utahování šroubů ze strany EU.
S čím tedy lze počítat do budoucna? Nejvíce se počítá se stagnací či dalším pádem, neboť výdaj na pořízení nového vozu je pro většinu rodin tím druhým nejvyšším po koupi bytu. Tuto transakci ovšem stále více lidí odkládá na pozdější dobu. Nikdo totiž neví, zda třeba zcela nový diesel nebude již za nějaké dva roky stát pomalu mimo zákon. Na druhé straně prodeje elektromobilů a plug-in hybridů sice v rámci procent strmě rostou, ovšem absolutně platí za stále za popelky a poklesy jinde stěží vyváží.
Je přitom třeba dodat, že na prodejích plug-in hybridů či elektromobilů nemá v této době kromě Tesly prakticky žádný výrobce ani prodejce velký zájem. Je totiž třeba si uvědomit, že současné limity spotřeby resp. emisí CO2 nastavené Evropskou unií automobilky vcelku bezproblémově plní. Daleko větší obay mají z norem, které přijdou v roce 2020. V té chvíli budou alternativní pohony daleko více v kurzu, zejména kvůli tomu, že jejich emise CO2 jsou považovány za nulové, i když skutečnost je jiná. Výrobci proto potřebují taková auta prodávat až od příštího roku a ne zahltit trh již letos.
Z toho důvodu nemíří tovární podpora ani za samotnými prodejci, v jejichž případě prodej hybridu či elektromobilu vyžaduje třikrát více času než u aut se spalovací jednotkou. Dáno je to tím, že kupec míří do showroomu vybaven prakticky stejnými informacemi, jaké má k dispozici i běžný prodejce. Ten tak musí v rámci transakce povolat do i další kolegy, kteří musí zodpovídat třeba dotazy týkající se cen mimošpičkové elektřiny, počtu dobíjecích stanic a podobně. Za trojnásobné množství práce ale nemají třikrát vyšší marži.
Suma sumárum, zájem o diesely i nadále klesá a nakopnout jej nejspíše nepůjde ani uměle, což je momentálně parketa hlavně německých automobilek, které dokonce některé benzinové verze nahrazují „producenty sazí“. Dáno je to právě tím, že taková rošáda jim snadno postačí na ono splnění limitů spojených s emisemi CO2. S větší podporou elektromobility se tak začne až příští rok, ovšem i tak nepůjde o nic světoborného - nesmíme totiž zapomínat, že přes vysoké ceny je prodej těchto auta obvykle ztrátový a jen Tesla si troufne žít dekádu a půl v červených číslech.
Budoucnost ale již ponechme stranou a dále setrváme už jen u dubna, kdy bylo prodáno 1,3 milionu nových aut. Dole je přitom hlavně Německo (-1,1 %) a Velká Británie (-4,1 %), což jen potvrzuje výše řečené - tedy nejistoty spojené s Brexitem a bojem proti dieselům. Ve Francii (+0,4 %), Itálii (+1,5 %) a Španělsku (+2,6 %) naopak došlo k menšímu růstu, který tak lehce kompenzoval dosavadní pád. Celkově je však za letošek tato pětice trhů nadále v minusu, díky čemuž bylo za první čtyři měsíce prodáno napříč EU „jen“ 5 336 703 aut (-2,6 %).
Jak se dá očekávat, z tohoto vývoje není veselo u většiny automobilek. Třeba Volkswagen byl v dubnu dole o 7,2 procenta, Audi pak o 5,4 procenta. Škoda si sice lehce polepšila (+1,4 %), ovšem na otevírání šampaňského to zatím není. Na druhou stranu, mladoboleslavský výrobce začíná dýchat na záda i takovému Opelu (-3,4 %), což je stav, který by před deseti lety ještě nikdo ani netipnul. Stejně jako skutečnost, že Škoda bude vážným soupeřem Fiatu, který v rámci letošních čtyř měsíců dokonce překonává.
Ohlížet se ovšem musí i česká značka, a to kvůli Dacii, jenž šplhá nahoru (+15 %) jasně nejrychlejším a nejvytrvalejším tempem mezi většími značkami. Rumunská automobilka se navíc pomalu jako jediná nemusí trápit jakoukoliv ekonomickou situací té či oné země, neboť její vozy patří k nejlevnějším na trhu. Díky tomu si s přehledem maže na chleba jak Hyundai, tak i Kiu, třebaže obě korejské značky také dosáhly lepších výsledků (+3,1 %, resp. +2,1 %) - tempo jejich růstu je výrazně nižší. Na Dacii tak ztrácí nejen v rámci dubna, ale i letošního roku a Rumuni jsou opravdu těmi jedinými, které může letošní vývoj bezvýhradně těšit.
Poměrně překvapivý je velký nárůst u BMW (+12,6 %), který naznačuje, že nová řada 3 je již konečně u dealerů. Mercedes pak rovněž stoupá (+3,6 %), zatímco v případě Alfy Romeo (-41,5 %) můžeme nejspíše již definitivně potvrdit, že návrat na výsluní se nekoná a zřejmě ani konat nebude. Je totiž třeba dodat, že tragická je situace i v Americe, kdy ani jeden letošní měsíc nebyl úspěšnější než ten loňský.
Italům se tak na dostřel přiblížil i Lexus, který byl dosud tou nejzazší prémiovou alternativou. Zájem o tuto značku roste tak, že zakrátko tak dost možná překoná i Jaguar, která naopak klesá. V jeho neprospěch hovoří jak již několikrát zmíněný Brexit, tak kritika zákazníků mířící za kvalitou. Tím bychom dnešní shrnutí mohli ukončit, další data najdete níže v přiložených tabulkách.




Evropské prodeje klesaly v dubnu již osmý měsíc v řadě...


...Dacia ale opětovně zamířila vzhůru. O zhruba 80 procent všech registrací se přitom rovným dílem starají Sandero a Duster
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Z prvního elektrického Rolls-Roycu se stal takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před hodinou
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 4 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 5 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 11:11 - M.Z.
- Onboard videa 11.07. 09:35 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
