Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily dostaly další ránu, největší trh s nimi se už teď propadl o 21 procent
17.10.2019 | Petr Prokopec
Hovoří se o tom, že stojíme na prahu rozmachu elektrických aut. Jak se ale něco takového může stát, když největší světový trh s elektromobily klesá, aniž by zdaleka dosáhl vytyčených cílů?
Pokud si příznivci elektrických aut s nějakou zemí spojují jejich rozmach, pak je to bezesporu Čína. Je to jasně největší automobilový trh světa a pokud elektromobily prorazí tam, budou mít umetenou cestičku k dominanci na většině klíčových světových trhů.
Chvíli se zdálo, že něco takového je dosažitelné, neboť ještě v prvním letošním kvartálu rostl jejich čínský odbyt skoro o 100 procent. A od ledna do září bylo za velkou zdí prodáno 871 tisíc nových elektromobilů nebo plug-in hybridů. Za celé tři kvartály tedy jde ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 21procentní vzestup, po zmíněném nárůstu z prvního čtvrtletí ale už toto číslo naznačuje, kam prodeje míří nyní - dolů.
Číňané už tak brzy po začátku jakési revoluce začali sundávat růžové brýle. Asi nejzásadnější vliv na to má skutečnost, že se vláda rozhodla omezit dotační politiku. Zatímco tak ještě loni bylo možné dostat od státu nemalé sumy na cokoliv, co zvládlo urazit na elektřinu alespoň kilometr, podmínky pro letošek jsou daleko přísnější. A to logicky vedlo ke zdražení i obavám z toho, jaká bude podpora elektrické mobility do budoucna.
I když tedy dotace zůstávají pořád relativně štědré, lidé už na tyto změny reagují velmi negativně. Trh s elektromobily se za tak za třetí čtvrtletí letošního roku tentokrát propadl o nemalých 21 procent. Navíc třeba říci, že loňský odbyt nebyl bůhvíjak světoborný. A pokles, který následuje postupné ochlazování zájmu, nemaluje těmto autům bůhvíjak růžový obrázek ani do budoucna.
Na největší trh světa totiž dopadá obchodní válka se Spojenými státy, která se dotýká všeho, ne jen prodeje elektromobilů. Zavedení cel zatím proběhlo ve dvou vlnách, přičemž ta třetí byla americkým prezidentem Donaldem Trumpem odložena jen kvůli vánočním nákupům. Nicméně v polovině srpna by vyšší clo mělo zatížit i další zboží z Číny, která ovšem varuje před odvetnými kroky. Ty mají být zaměřeny mimo jiné na auta vyráběná ve Státech, což bude mít dopad i na evropské výrobce.
Pokud se ptáte na důvod, je třeba zmínit, že jak BMW, tak třeba Mercedes vyrábí většinu svých SUV právě v USA. Ač tedy Trump zatím nevyrukoval s protievropským navýšením cel, jeho politika bude mít i na Evropu nepříznivý dopad. Příchod nové krize se tak skutečně zdá být dveřmi, a jak jsme se mohli poučit během té minulé, rozmarné nákupy aut jsou v období recese tím posledním, nač lidé myslí. Pokud Číňané - a nakonec to platí i o politicích - odmítají financovat rozmach elektromobility nyní, co asi budou dělat, až dorazí skutečné problémy, ne jen jejich náznaky?
Jakkoliv je tedy rozvoj elektromobility zmiňován politiky a aktivisty od rána do večera, ve chvíli, kdy si lidé budou muset vybírat mezi levnějším a dražším transportem na chatu, logicky zvolí ten první. Zvláště když dávno nejsou jednoznačnými poškozovateli životního prostředí. Jak totiž dodává třeba Jack Wey, šéf čínské automobilky Great Wall, spalovací motory tu s námi budou i po roce 2030. A to proto, že jsou dnes tak ekologickými, že je obtížné je výrazně překonat jakýmkoli jiným řešením. Zvláště pak v Číně, kde je výroba elektřiny z uhlí dominantní.


Data za první tři kvartály letošního roku ukazují, že prodeje elektrických aut letos v Číně stouply relativně i absolutně. Ve třetím kvartálu ale už meziročně výrazně klesly a lépe být nemá


Zájem o elektrická auta v Číně začal klesat, a to ani nebylo zdaleka narovnáno prostředí, ve kterém soutěží o zákazníky. Dotace byly jen zredukovány
Zdroj: CAM - Center of Automotive Management
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 09:12 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
