Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení

Smutné časy pro příznivce ruční volby převodových stupňů pokračují. Navzdory všem očekáváním o ni zřejmě nevratně přišel Chevrolet Corvette, u kterého byl samozřejmostí přes půl století.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení

27.7.2019 | Petr Prokopec

Smutné časy pro příznivce ruční volby převodových stupňů pokračují. Navzdory všem očekáváním o ni zřejmě nevratně přišel Chevrolet Corvette, u kterého byl samozřejmostí přes půl století.

Po sedm generací Chevrolet vyráběl Corvette s motorem vpředu. Zpočátku se jednalo o šestiválec, nicméně v roce 1955 automobilka vyrukovala s osmiválcem, který se od té doby stal jedinou volbou. Vždy je doprovázely manuální i automatické převodovky. Osmá generace ale historii hodila za hlavu a nikoliv jen proto, že pohonná jednotka se nastěhovala za záda cestujících. Prozatím byla představena jen s osmistupňovým dvouspojkovým automatem, a jak se zdá, žádnou jinou volbu již nedostaneme, ačkoli se donedávna zdálo být nemyslitelné, že by se to někdy mohlo stát.

Technický ředitel programu Corvette Tadge Jüchter uvedl, že za tímto rozhodnutím stojí klesající zájem zákazníků, manuál se prý nevyplatí vyvíjet. „Upřímně jsme nedokázali najít nikoho, kdo by byl ochoten se jím zabývat. Protože stejně jako v případě automatu by se jednalo o zakázkový manuál. Neodebírali bychom jej ovšem kvanta, proto by se jednalo o pořádně drahý špás. Zvláště když toto odvětví průmyslu se stále smrskává. Vlastně toto odvětví úplně vymírá, výrobců manuálních převodovek je stále méně.“

Podle Jüchtera u sedmé generace sahalo po manuální převodovce 15 procent zákazníků. To ve výsledku není zas až tak malé číslo, zvláště v souvislosti s prodejními daty. Třeba jen v Americe prodal Chevrolet za posledních pět let skoro 150 tisíc exemplářů, přes 20 tisíc zákazníků se tak rozhodlo pro manuál. Jak navíc Jüchter přiznává, povětšinou takovou převodovku měly dražší verze, lidé toužící po třech pedálech plnili firemní kasu opravdu svědomitě.

Podle Jüchtera to ale bylo tím, že některé verze ani nebyly k dispozici s automatem a kdyby byly, lidé je znovu začnou preferovat. Zájem o manuál by tedy dle Jüchtera klesal stejným způsobem, jako tomu bylo pokaždé v posledních letech. Vývoj převodovky se třemi pedály by proto stal ztrátovou záležitostí a stejná situace jako u Porsche, kde manuál naopak neskutečně nakopl prodeje 911 GT3 a dnes jej preferuje skoro polovina zákazníků, by prý v tomto případě nenastala.

Můžeme se samozřejmě dohadovat, zda má Jüchter a GM pravdu, nicméně názor Američanů tím beztak nezměníme. A je to škoda, neboť Američané na osazení vozu ručním řazením do poslední chvíle museli pracovat. Loni si nechali patentovat naprosto unikátní řešení, o kterém se mluvilo jako o spáse pro manuály. Vzhledem k omezenému prostoru by vůz nebyl vybaven spojkou s fyzickým spojením mezi samotným ústrojím a pedálem, ale vše by se odehrávalo elektronicky. Čekalo se, že automobilka díky tomu bude moci sáhnout po existující převodovce, kterou si přizpůsobí obrazu svému, ale nestalo se. A pokud zákazníci nebudou křičet jako klienti Porsche, ani se to nestane.

Corvette C8 tedy bude ve všech verzích k mání pouze s automatem, který automobilka vyvinula ve spolupráci s firmou Tremec na míru tomuto vozu. Během vývoje ovšem bylo třeba překonat řadu problémů, jež souvisely s přesunutím motoru doprostřed. Osmiválec navíc dostal kvůli nižšímu uložení suché mazání, což samozřejmě zkomplikovalo uložení automatu.

„Na převodovku to klade velký tlak, neboť ani ona díky tomu nemohla počítat s hlubokou olejovou lázní, vše místo toho muselo být pořádně stísněné. Museli jsme tedy vyřešit kupříkladu to, jak ji uchladit,“ dodává Jüchter. Vše se ale zjevně povedlo, přičemž nový automat samozřejmě výrazně zlepšuje jízdní dynamiku vozu. S paketem Z51 Performance Package navyšujícím výkon osmiválce na 502 koní zvládá zrychlit na stovku (respektive 97 km/h) pod 3 sekundy.

S nejvyšší rychlostí se Chevrolet dosud nepochlubil, maximálka prý ještě nebyla změřena. Nicméně pokud si uvědomíme, že předchozí generace zvládala s výkonem nižším o takřka 50 koní magickou třístovku, pak je jisté, že novinka minimálně 300 km/h pojede i v základním balení, které ve své domovině bude startovat pod 1,36 milionem korun. Corvette osmé generace tedy nepřestává udivovat, což je patrné i v dalších ohledech.

Vůz kromě již zmíněného dostal do vínku brzdové ústrojí eBoost. Tato soustava nepoužívá mechanické propojení mezi pedály a kotouči, místo toho je do hry povolán počítač, který pomocí tradiční brzdové kapaliny vyšle pokyny do každého rohu. Výhodou má být konzistentní odezva od brzdového pedálu, jakkoliv je ovšem třeba dodat, že účinek brzd se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. V módu Tour jsou tak brzdy jemné, v módu Track naopak velmi kousavé.

Je otázkou, jak Chevrolet řeší vadnutí brzd, na které dříve nebo později hlavně na okruhu musí dojít. Nicméně v případě Alfy Romeo, jejíž Giulia a Stelvio mají taktéž elektricky ovládané brzdy, řidiče o poklesu výkonnosti soustavy informuje svítící ikonka na palubní desce. Corvette C8 tedy nejspíše dostane stejné varování - které ale možná bude snadno přehlédnutelné. Přirozený pocit zkrátka nic nenahradí, stejně jako manuál umožňující bližší propojení s vozem.

Dodat pak už jen lze, že svému naturelu nebudou moci zákazníci přizpůsobit pouze brzdovou soustavu, ale dokonce i VIN neboli identifikační číslo vozu. V rámci příplatkové výbavy totiž Chevrolet nabízí možnost individuálního výběru posledních pěti číslic, do technického průkazu se vám tak může dostat třeba odkaz na narozeniny dětí či manželky. Nebo jiné významné datum. Levná však tato volba není, značka si za ní účtuje pět tisíc dolarů (cca 114 310 Kč).


Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 1 - Corvette C8 2019 patentove obrazky 07Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 2 - Corvette C8 2019 patentove obrazky 08
Unikátní elektronické ovládání spojky mělo spasit ruční řazení pro novou Corvette, nakonec se to ale nestalo a nejspíše ani nestane

Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 3 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 01Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 4 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 02Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 5 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 03Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 6 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 04Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 7 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 05Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 8 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 06Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 9 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 07Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 10 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 08Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 11 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 09Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 12 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 10Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 13 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 11Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 14 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 12Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 15 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 13Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 16 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 14Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 17 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 15Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 18 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 16Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 19 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 17Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 20 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 18Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 21 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 19Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 22 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 20Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 23 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 21Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 24 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 22Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 25 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 23Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 26 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 24Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 27 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 25Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 28 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 26Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 29 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 27Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 30 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 31Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 31 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 32Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 32 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 33Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 33 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 34Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 34 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 35Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 35 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 36Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 36 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 37Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 37 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 38Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 38 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 39Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 39 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 40Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 40 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 41Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 41 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 42Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 42 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 43Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 43 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 44Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 44 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 45Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 45 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 46Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 46 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 47Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 47 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 48Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení - 48 - Chevrolet Corvette Stingray 2020 novy 49
Osmá generace Corvette bude k mání pouze s automatem

Zdroje: Motor Authority, GM

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama