Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dědic Fiatu chtěl moderní poklonu tomuto turbínovému autu, od konkurence ji dostal
15.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ptáte se, co by Ferrari neudělalo pro jednoho ze spolumajitelů kdysi mateřské firmy? Třeba tohle, zjevně. Lapo Elkann se musel obrátit na konkurenční Pagani.
Lapo Elkanna nejspíše nemusíme nějak zvláště představovat. Je to jeden z dědiců italského automobilového impéria a do historie se zapsal řadou výstřelků spojených především s alkoholem, drogami a různými perverznostmi. Také se ale podepsal pod vznikem zakázkové divize Ferrari Tailor Made, navíc založil vlastní tuningovou firmu Garage Italia Customs. Ani jeden z těchto subjektů ale zjevně nebyl dost dobrý, aby naplnil poslední Lapovu automobilovou ideu, třebaže Garage Italia Customs v tomto případu figuruje jako zákazník.
Nevíme, jestli byl jeho nápad moc šílený na to, aby se jej ujalo dnes částečně osamostatněné Ferrari (kontrolní balík akcií v něm ale stále drží majitelé Fiatu, tedy i Lapo Elkann), nebo je Lapo uražený nedostatkem pochopení zbytku rodiny pro jeho excesy, na každý pád se ale v tomto případě spojil s automobilkou Pagani. A právě ta mu pod názvem Lampo (aby se to nepleto...) postavila zakázkovou Huayra, která je poklonou konceptu Fiat Turbina z roku 1954.
Toto kupé se vyznačovalo dvoubarevným červeno-bílým lakem doplněným chromovými dekory, drátěnými vyplétanými koly a výraznými křidélky na zadních náraznících. Pohon vozu pak měla na starosti, jak již naznačuje samotný název, plynová turbína.
Po technické stránce Huayra nemůže být odlišnější, svým vizuálním pojetím se ale na Fiat Turbina snaží co nejvíce odkázat. A dát tomuto spojení pořádně vyniknout. Kde tedy Turbina disponovala jednovrstvým lakem, tam Pagani přivádí do hry karbonová vlákna, která mají zaručit, že barva „bude vždy živelná a pronikavá“. Na povrchu je několik vrstev transparentního laku, po jehož aplikaci přišla řada na různé detaily, jako je třeba italská vlajka na zadních blatnících. Obdobný prvek zdobil i Turbinu.
Původní plynovou pohonnou jednotku nahradil agregát pro model Huayra zcela typický, tedy přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec z produkce AMG. Disponovat by měl zhruba 764 koňmi, jež na zadní kola přenáší sedmistupňový automat. Ráfky jsou, stejně jako ty přední, vyvedeny ve zlaté barvě, jež má připomenout, že Fiat použil zlato i na znak konceptu. Za deseti paprsky najdeme mohutné karbonové kotouče od Bremba.
Huayra Lampo má ve výbavě také paket Pacchetto Tempesta, respektive některé jeho komponenty. Dále byla ovlivněna verzí BC, z karbonu je i pomocný rám a čelní porty, jež přivádějí více vzduchu k mezichladičům. Specifický design má i čelní mřížka, kde pozměněný tvar výpletu napomohl navýšit průchodnost vzduchu o nemalých 5,35 procenta.
Uvnitř se vyřádila hlavně turínská firma Foglizzo, která vozu dodala ručně prošívanou hnědou kůži. Společnost ji pak dělají prvky z anodizovaného hliníku. Změn je tedy ve výsledku hodně, byť jsou spíše menší a skryté ve stínu extravagantního dvoubarevného laku. Ve výsledku se tak vlastně ani nelze divit faktu, že Lampo vznikalo dva roky a jde o jeden z nejdéle trvajících projektů automobilky Pagani.
Horacio Pagani říká, že práce tomto voze byla opravdovým potěšením a dodává, že „šlo o nádhernou a velmi zajímavou zkušenost, díky které jsme byli odtrženi od každodenní praxe a mohli jsme objevovat nové obzory, jak se ostatně neustále snažíme. Naneštěstí je tato cesta u konce, neboť vůz je hotový a my vám jej můžeme představit. Už se ale těšíme, až začneme s dalším projektem.“
Výsledek si pak pochvaluje i Lapo Elkann, dle kterého „Pagani Automobili reprezentuje vrchol v ruční výrobě automobilů, působivý mix stylu, elegance a technologie. Všechny své vozy přitom značka pojmenovává po větrech. My pro novou kreaci zvolili název Lampo (v překladu z italštiny blesk - pozn. red.), což je další element, který odkazuje na něco neočekávaného a přitom vždy tak trochu magického.“ A svou roli jistě hrálo i to, že jde o „Lampo for Lapo”, i když Elkann celou spolupráci využívá pro propagaci své již zmíněné tuningové firmy...
Pagani Huayra Lampo představili jeho tvůrci naživo...



















...stejně jako na oficiálních fotkách




Toto je předobraz vozu, koncept Fiat Turbina z roku 1954
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
včera
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nejnovější články
BMW odhalilo plán, jak zajistí, aby vaše příští služební auto byla znovu dieselová mašina
před 55 minutami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 6 hodinami
Hravě stylizovaný Korejec v bazarech nestojí moc a obvykle vydrží, pozor ale na některé verze
včera
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 10.26. 15:03 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
