Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do běžných aut se poprvé dostal revoluční materiál lehčí a pevnější než karbon
20.7.2019 | Petr Prokopec
Karbon je pro běžná auta stále příliš drahým špásem, přesto se do nich už v tuto chvíli propracoval ještě lehčí, pevnější a také dražší grafen. Používat ho začal Ford primárně kvůli odhlučnění.
Grafen je supertenkou formou uhlíku, která se strukturou podobá grafitu, nicméně po karbynu jde o nejpevnější známý materiál světa. Tvoří jej rovinná síť jedné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, díky které je prakticky průhledný. Nejde však o jedinou zvláštnost, dle objevitele grafenu, profesora Andre Geima, se totiž třeba v něm obsažené elektrony chovají dost neobvyklým způsobem. Jakoby popíraly svou hmotnost a pohybují se rychlostí světla. To dává netušené možnosti, díky nimž se dnes už 15 let starému materiálu stále říká „zázračný” a mohl by najít využití v neskutečné šíři oborů.
Výjimkou samozřejmě není ani automobilový svět, ostatně již v roce 2015 vyrukovala španělská značka Spania GTA s druhou generací svého jediného modelu Spano. Ta se i nadále pyšnila přeplňovanou verzí 8,3litrového desetiválce z Dodge Viper, jehož 925 koní bylo spárováno s velmi nízkou hmotností 1 350 kilogramů. Na té mělo zásluhu hlavně použití grafenu, který v rámci monokoku doplnil do té doby používaný titan, kevlar a karbon. Za první použití v sériové výrobě ale tento experiment s exotickým autem označit nelze.
O rok později začala s grafenem koketovat britská společnost Briggs Automotive Company (neboli BAC), která jej použila na speciální verzi silniční formule Mono. Z lehkého materiálu byly zformovány zadní blatníky, přičemž firma od té doby hledá způsob, jak grafen dostat do sériovější výroby. Pokud si totiž uvědomíme, že je 200krát pevnější než ocel, avšak o 20 procent lehčí než karbon, nepřekvapí, že je extrémně drahý.
Tento oříšek nakonec až letos rozlouskl Ford, který začal používat grafen v motorovém prostoru modelů F-150 a Mustang. Automobilka totiž zjistila, že s jeho pomocí dokáže velmi účinně snížit jeden z nejnepříjemnějších projevů aut, tedy jejich hlučnost. Stojí za tím spolupráce se společnosti Eagle Industries a XG Sciences, která odstartovala již v roce 2014 a během které bylo odhaleno, že grafen v kombinaci s pěnou sníží hlučnost o 17 procent.
Použito jej však musí být malé množství, aby nedošlo k nevítanému navýšení nákladů. Ford ale zjevně odhalil požadovanou míru, byť zpočátku se vše bude točit jen okolo dílčích komponentů, jakými jsou krom krytů motoru třeba části palivového vedení či palivové pumpy.
Do budoucna ovšem můžeme počítat s větším množstvím komponentů, mluvit se začíná i o grafenových bateriích, které by mohly být oním vytouženým průlomem v oblasti elektrifikace. Nahradit totiž mají lithium-iontové akumulátory, vůči nimž budou lehčí, nabídnou vyšší energetickou hustotu a s ohledem na rychlost elektronů poklesne i doba potřebná k dobíjení. Kdy se tak ovšem stane, nevíme.
Stejně tak je otázkou, kdy dojde k rozšíření materiálu na další vozidla modrého oválu. Ford s tímto krokem ovšem počítá, s dodavatelskými firmami proto dále spolupracuje. Jsme přitom zvědavi, zda v mezičase nepozvedne rukavici některý z výrobců supersportů, který by tak konečně mohl představit vůz s muší hmotností a dechberoucí jízdní dynamikou, kterou svět dosud nepoznal.
Ford začal jako první automobilka sériově používat grafen
Poměrně mladý materiál má unikátní strukturu...
...díky které je jeho možné využítí pomalu nekonečné
Zdroj: Ford
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz