Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do běžných aut se poprvé dostal revoluční materiál lehčí a pevnější než karbon
20.7.2019 | Petr Prokopec
Karbon je pro běžná auta stále příliš drahým špásem, přesto se do nich už v tuto chvíli propracoval ještě lehčí, pevnější a také dražší grafen. Používat ho začal Ford primárně kvůli odhlučnění.
Grafen je supertenkou formou uhlíku, která se strukturou podobá grafitu, nicméně po karbynu jde o nejpevnější známý materiál světa. Tvoří jej rovinná síť jedné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, díky které je prakticky průhledný. Nejde však o jedinou zvláštnost, dle objevitele grafenu, profesora Andre Geima, se totiž třeba v něm obsažené elektrony chovají dost neobvyklým způsobem. Jakoby popíraly svou hmotnost a pohybují se rychlostí světla. To dává netušené možnosti, díky nimž se dnes už 15 let starému materiálu stále říká „zázračný” a mohl by najít využití v neskutečné šíři oborů.
Výjimkou samozřejmě není ani automobilový svět, ostatně již v roce 2015 vyrukovala španělská značka Spania GTA s druhou generací svého jediného modelu Spano. Ta se i nadále pyšnila přeplňovanou verzí 8,3litrového desetiválce z Dodge Viper, jehož 925 koní bylo spárováno s velmi nízkou hmotností 1 350 kilogramů. Na té mělo zásluhu hlavně použití grafenu, který v rámci monokoku doplnil do té doby používaný titan, kevlar a karbon. Za první použití v sériové výrobě ale tento experiment s exotickým autem označit nelze.
O rok později začala s grafenem koketovat britská společnost Briggs Automotive Company (neboli BAC), která jej použila na speciální verzi silniční formule Mono. Z lehkého materiálu byly zformovány zadní blatníky, přičemž firma od té doby hledá způsob, jak grafen dostat do sériovější výroby. Pokud si totiž uvědomíme, že je 200krát pevnější než ocel, avšak o 20 procent lehčí než karbon, nepřekvapí, že je extrémně drahý.
Tento oříšek nakonec až letos rozlouskl Ford, který začal používat grafen v motorovém prostoru modelů F-150 a Mustang. Automobilka totiž zjistila, že s jeho pomocí dokáže velmi účinně snížit jeden z nejnepříjemnějších projevů aut, tedy jejich hlučnost. Stojí za tím spolupráce se společnosti Eagle Industries a XG Sciences, která odstartovala již v roce 2014 a během které bylo odhaleno, že grafen v kombinaci s pěnou sníží hlučnost o 17 procent.
Použito jej však musí být malé množství, aby nedošlo k nevítanému navýšení nákladů. Ford ale zjevně odhalil požadovanou míru, byť zpočátku se vše bude točit jen okolo dílčích komponentů, jakými jsou krom krytů motoru třeba části palivového vedení či palivové pumpy.
Do budoucna ovšem můžeme počítat s větším množstvím komponentů, mluvit se začíná i o grafenových bateriích, které by mohly být oním vytouženým průlomem v oblasti elektrifikace. Nahradit totiž mají lithium-iontové akumulátory, vůči nimž budou lehčí, nabídnou vyšší energetickou hustotu a s ohledem na rychlost elektronů poklesne i doba potřebná k dobíjení. Kdy se tak ovšem stane, nevíme.
Stejně tak je otázkou, kdy dojde k rozšíření materiálu na další vozidla modrého oválu. Ford s tímto krokem ovšem počítá, s dodavatelskými firmami proto dále spolupracuje. Jsme přitom zvědavi, zda v mezičase nepozvedne rukavici některý z výrobců supersportů, který by tak konečně mohl představit vůz s muší hmotností a dechberoucí jízdní dynamikou, kterou svět dosud nepoznal.
Ford začal jako první automobilka sériově používat grafen
Poměrně mladý materiál má unikátní strukturu...
...díky které je jeho možné využítí pomalu nekonečné
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- VW odhalil víc k novému Transporteru, dál bude k dispozici s jediným smysluplným pohonem
4.4.2024 - Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 07:11 - honziss
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch