Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
ECUShield: „antivir” pro auta má z vozu udělat pro hackery nedobytnou pevnost
22.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Systém ECUShield má za nízkou cenu zabezpečit auta proti kybernetickým útokům. Jeho výrobce získal na NAIAS v Detroitu ocenění.
Čím dál víc dnešních aut je možné dovybavit připojením k internetu. S tím většinou pracuje palubní, informačně-zábavní systém, některé vozy disponují také Wi-Fi hotspotem, jiné z internetu stahují aktuální dopravní informace či další poklady pro trasu navolenou v navigaci. Žádný palubní systém ale není dostatečně zabezpečený, jak ukazuje množství studií a pokusů.
Izraelská firma TowerSec přišla s možným řešením, kterým je program zvaný ECUShield. „Vozidla dnes mají pomalu více možností připojení než počítače,” řekl Bruce Coventry, šéf TowerSecu. „To otvírá bránu hackerům a kybernetickým útokům, které narušují bezpečnost automobilu a ohrožují jak data, tak i životy lidí. Hackeři mohou získat soukromá data, způsobit nehody, unést pasažéry auta anebo proměnit vozy s autopilotem ve smrtící zbraně. A zvládnou to na dálku,” nastínil Coventry.
ECUShield je údajně schopný jakoukoliv řídící jednotku rozšířit o hlídače, či též štít (angl. shield), který je schopný zablokovat útok vedený jak zvenčí bezdrátově, či také zevnitř auta, například škodlivým kódem nahraným na flash disku. Po zablokování útoku o něm uvědomí případné další řídící jednotky na palubě vozidla a zanese jej do databáze.
Funguje na způsob počítačových programů IDS/IPS, tedy detekce a prevence vnějšího narušení. Dá se tedy brát jako firewall či antivirový program pro automobily. Jeho hlavním cílem je chránit klíčové funkce automobilu, jako například motor, brzdový systém, řízení či jízdní elektronika, a také případná osobní data palubních systémů.
K hlavním výhodám patří, že ho můžete nainstalovat v podstatě do jakékoliv řídící jednotky jakéhokoliv auta, ať už nového či staršího, vybaveného sběrnicí CAN-BUS, která však je dnes snad všude. Automobilka kvůli instalaci ECUShieldu nemusí tvořit např. nový infotainmentový systém.
Dost pravděpodobně ale bude vůz muset mít připojení k internetu. Pochopitelně, kdyby ho neměl, není moc důvodů ho chránit před internetovými útoky; ECUShield ale bude po internetu stahovat vlastní aktualizace, tedy stejně jako antivirový systém ve vašem počítači či mobilním telefonu. Otázkou je, nakolik vás o tom bude informovat prostřednictvím obrazovky palubního systému, ale nepředpokládáme, že by notifikaci byl problém do systému zahrnout.
ECUShield podle dostupných informací má stát pouhých 10 dolarů, tedy asi 236 korun. To se může zdát jako nízká cena, ale kdyby například jen desetina vloni prodaných Volkswagenů byla vybavena připojením k internetu a dostala ECUShield, znamenalo by to pro TowerSec tržby 6,1 milionu dolarů, tedy asi 144,1 milionu korun. A to je stále jen jedna značka; vozy GM s internetovým připojením na palubě jsou v USA docela běžné.
Firma TowerShield byla na letošním autosalonu NAIAS v Detroitu oceněna jako nejslibnější start-up v oblasti automobilových technologií. Kdy bude její produkt na trhu, resp. kdy a jestli vůbec jej začnou automobilky houfně montovat do svých výrobků, však zatím známo není.


ECUShield má ochránit auto před hackery, a to snadno a levně
Zdroj: TowerSec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. včera 20:24
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike včera 11:31
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 včera 10:00
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 19.12.2025
Nejčtenější články
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
21.11.2025
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
21.11.2025
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
21.11.2025
Lidmi skoro zapomenutý homologační speciál sběratelé z hlavy nepustili, na tuhle vzácnost jsou dnes i 2 miliony málo
22.11.2025
Živá témata na fóru
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- BMW Divize 12.20. 15:37 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.20. 13:27 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.20. 11:19 - Snowman000
- Volkswagen obecne 12.19. 23:44 - mattonecz
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
