Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí
21.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Česká firma HE3DA zahájila výrobu baterií, do kterých můžete střílet i mlátit krumpáčem, a přesto nevybuchnou. A není to jediná výhoda.
Baterie elektromobilů dnes využívají zejména technologie Li-ion, která má několik zásadních nevýhod. Mohlo se o tom přesvědčit několik majitelů elektromobilů, jejichž akumulátory po větší nehodě začaly hořet. Právě to je jedním z největších nebezpečí standardních lithium-ionových akumulátorů.
Český vědec Jan Procházka ovšem našel způsob, jak se této a několika dalších nevýhod zbavit. Jeho baterie s názvem HE3DA (High Energy 3D Accumulator) v podobných situacích neexploduje ani nezačne hořet. Můžete do ní vrtat, mlátit palicí, sekat krumpáčem, střílet z útočné pušky, ale dočkáte se maximálně kouře. Baterie navíc i v takové chvíli stále fungují, stále dodávají elektřinu.
Klíčem k takovýmto až neuvěřitelným vlastnostem je technologie používaná pro výrobu. Zatímco v normálních Li-ion akumulátorech jsou vyrobeny z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, a takovéto články jsou uloženy vertikálně, Procházkova baterie má jednotlivé články ve formě tabletek, vlisovaných do rámu, a články jsou v akumulátoru uloženy horizontálně.
Velkým rozdílem oproti konvenčním bateriím je také nehořlavý separátor článků, jehož odolnost si můžete prohlédnout na videu níže - Procházka ji testuje letlampou. Srovnává vlastní, keramický separátor s jiným, který je údajně „ve všech běžných baterkách”. Ten se při přehřátí baterie smršťuje, zatímco separátor v HE3DA je teplu mnohem odolnější a pokud vznikne zkrat, udrží ho na místě a zamezí dalšímu zvyšování teploty a následnému výbuchu.
K dalším výhodám akumulátoru HE3DA patří to, že se při provozu zahřívá mnohem méně než ostatní akumulátory, třebaže také funguje na lithium-ionovém principu. Právě přehřívání baterií je problémem např. Tesly Model S, pokud s ní chcete jet opravdu rychle. Záhy omezí výkon motoru, aby nedošlo k poškození akumulátorů vysokou teplotou.
Ani občasný požár, ani neschopnost Tesel zvládnout jízdu po okruhu ale není to, co by dnes bránilo rozvoji elektricky poháněných aut. Limity jsou hlavně ekonomické a uživatelské, novinka ale může pomoci i v těchto směrech. Akumulátory totiž jednak díky své odolnosti umožňují totiž velmi rychlé nabití, čímž by měly pomoci přiblížit dobu doplnění energie blíže té, na kterou jsme zvyklí z konvenčních aut. Hlavní výhodou nejen pro elektromobily je ale fakt, že by podle Procházky měla být výroba až o polovinu levnější oproti dnes běžným li-ion akumulátorům, které jsou stále zdaleka tím nejdražším, co v elektřinou poháněných autech najdeme.
Výroba baterií HE3DA začala za pomoci českého investora před pár dny v malé továrně v pražských Letňanech. Příští rok se začne stavět druhá, větší výrobní linka v Horní Suché u Havířova, která má mít kapacitu 30 MWh ročně. Firma HE3DA ovšem nechce být jediným výrobcem baterií pro všechny své zákazníky, má v plánu jim vyvíjet řešení na míru a dodávat technologie a výrobní linku, samozřejmě za patřičný licenční poplatek.
„Tušil jsem, že funkční baterie mohou být druhé kontaktní čočky. Bál jsem se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt nepřežije, takže jsem mu peníze poslal,” říká o začátcích firmy investor Radomír Prus. Jestli tahle horká novinka skutečně dojde tak obrovského nasazení, jako zmíněný Wichterleho vynález, ukáže čas. Zatím nezbývá než držet firmě palce.












Zdroje: HE3DA, Hybrid.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejnovější články
Ojetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
před 3 hodinamiCeny ojetých aut znovu rostou, jen elektromobily dál ztrácí hodnotu raketovým tempem. Přehled největších propadáků je jich plný
před 4 hodinamiŠéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 6 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 7 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.14. 13:45 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom