Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí
21.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Česká firma HE3DA zahájila výrobu baterií, do kterých můžete střílet i mlátit krumpáčem, a přesto nevybuchnou. A není to jediná výhoda.
Baterie elektromobilů dnes využívají zejména technologie Li-ion, která má několik zásadních nevýhod. Mohlo se o tom přesvědčit několik majitelů elektromobilů, jejichž akumulátory po větší nehodě začaly hořet. Právě to je jedním z největších nebezpečí standardních lithium-ionových akumulátorů.
Český vědec Jan Procházka ovšem našel způsob, jak se této a několika dalších nevýhod zbavit. Jeho baterie s názvem HE3DA (High Energy 3D Accumulator) v podobných situacích neexploduje ani nezačne hořet. Můžete do ní vrtat, mlátit palicí, sekat krumpáčem, střílet z útočné pušky, ale dočkáte se maximálně kouře. Baterie navíc i v takové chvíli stále fungují, stále dodávají elektřinu.
Klíčem k takovýmto až neuvěřitelným vlastnostem je technologie používaná pro výrobu. Zatímco v normálních Li-ion akumulátorech jsou vyrobeny z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, a takovéto články jsou uloženy vertikálně, Procházkova baterie má jednotlivé články ve formě tabletek, vlisovaných do rámu, a články jsou v akumulátoru uloženy horizontálně.
Velkým rozdílem oproti konvenčním bateriím je také nehořlavý separátor článků, jehož odolnost si můžete prohlédnout na videu níže - Procházka ji testuje letlampou. Srovnává vlastní, keramický separátor s jiným, který je údajně „ve všech běžných baterkách”. Ten se při přehřátí baterie smršťuje, zatímco separátor v HE3DA je teplu mnohem odolnější a pokud vznikne zkrat, udrží ho na místě a zamezí dalšímu zvyšování teploty a následnému výbuchu.
K dalším výhodám akumulátoru HE3DA patří to, že se při provozu zahřívá mnohem méně než ostatní akumulátory, třebaže také funguje na lithium-ionovém principu. Právě přehřívání baterií je problémem např. Tesly Model S, pokud s ní chcete jet opravdu rychle. Záhy omezí výkon motoru, aby nedošlo k poškození akumulátorů vysokou teplotou.
Ani občasný požár, ani neschopnost Tesel zvládnout jízdu po okruhu ale není to, co by dnes bránilo rozvoji elektricky poháněných aut. Limity jsou hlavně ekonomické a uživatelské, novinka ale může pomoci i v těchto směrech. Akumulátory totiž jednak díky své odolnosti umožňují totiž velmi rychlé nabití, čímž by měly pomoci přiblížit dobu doplnění energie blíže té, na kterou jsme zvyklí z konvenčních aut. Hlavní výhodou nejen pro elektromobily je ale fakt, že by podle Procházky měla být výroba až o polovinu levnější oproti dnes běžným li-ion akumulátorům, které jsou stále zdaleka tím nejdražším, co v elektřinou poháněných autech najdeme.
Výroba baterií HE3DA začala za pomoci českého investora před pár dny v malé továrně v pražských Letňanech. Příští rok se začne stavět druhá, větší výrobní linka v Horní Suché u Havířova, která má mít kapacitu 30 MWh ročně. Firma HE3DA ovšem nechce být jediným výrobcem baterií pro všechny své zákazníky, má v plánu jim vyvíjet řešení na míru a dodávat technologie a výrobní linku, samozřejmě za patřičný licenční poplatek.
„Tušil jsem, že funkční baterie mohou být druhé kontaktní čočky. Bál jsem se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt nepřežije, takže jsem mu peníze poslal,” říká o začátcích firmy investor Radomír Prus. Jestli tahle horká novinka skutečně dojde tak obrovského nasazení, jako zmíněný Wichterleho vynález, ukáže čas. Zatím nezbývá než držet firmě palce.












Zdroje: HE3DA, Hybrid.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejnovější články
Do tohoto Audi někdo nasypal 1,4 milionu Kč, teď ho prodává jen za 96 tisíc korun
před 4 hodinami
Rusové už si postavili vlastní náhradu za Tatru 815, firmy dostanou první kusy zadarmo
včera
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
včera
Mercedes vyvinul elektromotor s extrémním poměrem výkonu a hmotnosti. Řeší tím ale problém, který neexistuje
včera
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 12.07. 08:27 - řidičBOB
- BMW Divize 12.07. 07:56 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
