Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák

Období plné ztrát, které se dotkly i mateřské firmy má za sebou nejen Jaguar, ale i Land Rover. Peníze tak najednou chybí, paradoxně i na to, co obě značky v tuto chvíli táhne ke dnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák

13.11.2019 | Petr Prokopec

Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák

/

Foto: Jaguar

Období plné ztrát, které se dotkly i mateřské firmy má za sebou nejen Jaguar, ale i Land Rover. Peníze tak najednou chybí, paradoxně i na to, co obě značky v tuto chvíli táhne ke dnu.

Není žádným tajemstvím, že Jaguar a Land Rover mají potíže. Za těmi stojí více faktorů, které se dotýkají i většiny konkurentů, zejména pak propad čínského trhu, chystaný nástup nových regulací spotřeby resp. emisí CO2 ze strany Evropské unie a nejistoty spojené s Brexitem. Pro relativně malé, navíc samostatné značky jde ale o větší problém než pro ostatní.

Tyto nepříjemnosti snad ani nemohly přijít v horší dobu, neboť Britové zaveleli k přechod k elektrifikaci, který je obecně velmi drahý. V tomto ohledu by si zejména Jaguar neměl nač stěžovat, neboť jeho I-Pace vyhrál titul evropského i světového auta roku. Nicméně ani tyto trofeje nepomohly obchodnímu úspěchu a místo toho se o elektrickém SUV dá říci jen tolik, že je to naprostý propadák, který ji definitivně táhne ke dnu. Britové přesto potřebují výrazně snížit emise, a to jinak než alternativním pohonem nepůjde.

Portfolio obou značek je tedy třeba dále elektrifikovat, nicméně Jaguar i Land Rover již zatnuly do futer mateřské firmy pořádnou sekyru. Rezervy indické firmy Tata Motors jsou tak na nule, pokud ovšem nedojde k dalším investicím, britské značky začnou za konkurencí zaostávat, navíc se ve vzduchu vznáší miliardové pokuty ze strany Evropské unie. Tata proto začala s námluvami potenciálních partnerů, kteří by ji pomohli nést nemalé břímě.

Podle informací Bloombergu se Indové již měli obrátit na BMW a na čínské Geely. Zejména o opětovném spojení s BMW se mluví již několik měsíců a ačkoli dřívější šéf značky Harald Krüger německou investici vyloučil, v Mnichově se v mezičase změnilo vedení a Mnichov nyní už jen odmítá věc jakkoli komentovat. Dle analytiků má dnes BMW aktuálně plnění nových emisních limitů EU plně pod kontrolou a partnerství s Brit by nakonec znamenalo jen peníze navíc. Geely též komentář odmítlo, vzhledem k jeho rozpínavosti bychom se ale nedivili, kdyby mělo zájem o spojení s kýmkoli, kdo jej zrovna nabízí.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá záležitost vyvrbí. Nicméně pokud Indové neseženou partnera, bude další existence obou automobilek velmi složitá. V takovém případě by se místo partnerství mohlo začít mluvit o prodeji a i tady by se zájemci jistě našli.


Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 1 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 01Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 2 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 02Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 3 - WCOTY 2019 semifinaliste 07Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 4 - WCOTY 2019 semifinaliste 08Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 5 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 03Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 6 - WCOTY 2019 semifinaliste 09
Jaguar I-Pace je sice evropským i světovým autem roku, prodeje jsou však mizivé. Britové přitom potřebují dále elektrifikovat, na to však nemají peníze ani oni, ani mateřská firma Tata Motors

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše