Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák

Období plné ztrát, které se dotkly i mateřské firmy má za sebou nejen Jaguar, ale i Land Rover. Peníze tak najednou chybí, paradoxně i na to, co obě značky v tuto chvíli táhne ke dnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák

13.11.2019 | Petr Prokopec

Období plné ztrát, které se dotkly i mateřské firmy má za sebou nejen Jaguar, ale i Land Rover. Peníze tak najednou chybí, paradoxně i na to, co obě značky v tuto chvíli táhne ke dnu.

Není žádným tajemstvím, že Jaguar a Land Rover mají potíže. Za těmi stojí více faktorů, které se dotýkají i většiny konkurentů, zejména pak propad čínského trhu, chystaný nástup nových regulací spotřeby resp. emisí CO2 ze strany Evropské unie a nejistoty spojené s Brexitem. Pro relativně malé, navíc samostatné značky jde ale o větší problém než pro ostatní.

Tyto nepříjemnosti snad ani nemohly přijít v horší dobu, neboť Britové zaveleli k přechod k elektrifikaci, který je obecně velmi drahý. V tomto ohledu by si zejména Jaguar neměl nač stěžovat, neboť jeho I-Pace vyhrál titul evropského i světového auta roku. Nicméně ani tyto trofeje nepomohly obchodnímu úspěchu a místo toho se o elektrickém SUV dá říci jen tolik, že je to naprostý propadák, který ji definitivně táhne ke dnu. Britové přesto potřebují výrazně snížit emise, a to jinak než alternativním pohonem nepůjde.

Portfolio obou značek je tedy třeba dále elektrifikovat, nicméně Jaguar i Land Rover již zatnuly do futer mateřské firmy pořádnou sekyru. Rezervy indické firmy Tata Motors jsou tak na nule, pokud ovšem nedojde k dalším investicím, britské značky začnou za konkurencí zaostávat, navíc se ve vzduchu vznáší miliardové pokuty ze strany Evropské unie. Tata proto začala s námluvami potenciálních partnerů, kteří by ji pomohli nést nemalé břímě.

Podle informací Bloombergu se Indové již měli obrátit na BMW a na čínské Geely. Zejména o opětovném spojení s BMW se mluví již několik měsíců a ačkoli dřívější šéf značky Harald Krüger německou investici vyloučil, v Mnichově se v mezičase změnilo vedení a Mnichov nyní už jen odmítá věc jakkoli komentovat. Dle analytiků má dnes BMW aktuálně plnění nových emisních limitů EU plně pod kontrolou a partnerství s Brit by nakonec znamenalo jen peníze navíc. Geely též komentář odmítlo, vzhledem k jeho rozpínavosti bychom se ale nedivili, kdyby mělo zájem o spojení s kýmkoli, kdo jej zrovna nabízí.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá záležitost vyvrbí. Nicméně pokud Indové neseženou partnera, bude další existence obou automobilek velmi složitá. V takovém případě by se místo partnerství mohlo začít mluvit o prodeji a i tady by se zájemci jistě našli.


Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 1 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 01Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 2 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 02Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 3 - WCOTY 2019 semifinaliste 07Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 4 - WCOTY 2019 semifinaliste 08Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 5 - COTY 2019 vyhlaseni vitezu 03Evropské i světové auto roku táhne jeho výrobce ke dnu, takový je to propadák - 6 - WCOTY 2019 semifinaliste 09
Jaguar I-Pace je sice evropským i světovým autem roku, prodeje jsou však mizivé. Britové přitom potřebují dále elektrifikovat, na to však nemají peníze ani oni, ani mateřská firma Tata Motors

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše