Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford našel nový způsob ochrany kol před zloději, má být prakticky nepřekonatelný
28.1.2020 | Petr Prokopec
Kola aut i s pneumatikami se kradou stále častěji a dosavadní způsoby ochrany proti zlodějům přesávají být účinné. Ford má nové řešení, použije k němu váš hlas.
Krádeže litých kol jsou s jejich neustálým rozšiřováním stále palčivějším problémem. Zlodějům se už po léta daří překonávat i bariéru v podobě ochranných matek. Stačí totiž jejich vnitřek vyplnit voskem, který následně vyjmete ven, a rázem máte k dispozici duplikát. Řada motoristů navíc po tomto ochranném prvku ani nesáhne, což cestu k odstavení vozu na špalek dělá ještě snazšími. Zvláště když drzost lapků nezná mezí, jak se ukázalo v případě stále ještě neprodávané Corvette osmé generace.
Výrobci proti riziku krádeže samozřejmě dál bojuje, většina z nich ale setrvává pouze u oněch ochranných matek. Ty pak ve výsledku hodlá nadále používat také Ford, v případě modrého oválu však došlo na zásadní inovaci. Automobilka totiž začala produkovat ochranné matky na 3D tiskárně, přičemž samotný výřez a klíč do něj pasující odpovídají biometrickému podpisu majitele vozu. Zapotřebí je k tomu hlas majitele, který zástupci automobilky nahrají po minimálně jednu sekundu.
Daný záznam je následně zpracován specifickým softwarem ze zvukové vlny do unikátní zaoblené křivky, která poté může být fyzicky vytištěna. Stejným procesem je stvořen také klíč, který lze jako jediný použít k povolení či naopak utažení matky. Hlasový vzorec je přitom jednak unikátní a pak natolik komplexní a členitý, že zamezuje použití vosku, který by se po zatuhnutí během vytahování rozlomil. Samotný klíč i matka jsou přitom snadno přenositelné na dalšího majitele při odprodeji vozu.
Automobilka rovněž dodává, že pokud se vám nelíbí hlasový vzorec, je možné unikátní křivku vyextrahovat třeba z loga vozu či z vašich iniciál. Jak se tedy zdá, Ford skutečně dosáhl maximálního možného zabezpečení litých kol.
Modrý ovál říká, že technologii 3D tisku užívá po více než 30 let, po většinu této doby však sloužila k výrobě prototypů. Nyní však dramaticky redukuje čas potřebný na vývoj obráběcích strojů i drobných komponentů, napomáhá ve snížení hmotnosti a umožňuje dosáhnout tvarů, které dříve byly prakticky nemožné. Kromě toho je tu také snížení nákladů, pročež Ford užívá takové díly nejen u modelů GT a Mustang GT500, ale také u nového Focusu.
Ford přišel na nový způsob, jak zabránit krádežím litých kol, má být prakticky nepřekonatelný
Zdroj: Ford
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera