Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud

Novinka míří za vyšším pohodlím, které byste možná čekali od značek, jako je Rolls-Royce. Americké firmy ale mají bohatou tradici v zavádění čehokoli vyhřívaného a pás jsou další na řadě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud

11.12.2018 | Petr Prokopec

Novinka míří za vyšším pohodlím, které byste možná čekali od značek, jako je Rolls-Royce. Americké firmy ale mají bohatou tradici v zavádění čehokoli vyhřívaného a pás jsou další na řadě.

Automobily jsou tu s námi již déle než sto let, nicméně k maximalizaci nabízeného komfortu dochází teprve v posledních desetiletích. Kupříkladu vyhřívaná sedadla vynalezl Robert L. Ballard, svého času zaměstnanec koncernu General Motors, až v roce 1951. Ten se svým dílem rovnou zamířil i na patentový úřad, kde nejdříve musel vybojovat válku s úředním šimlem. Jeho vynález tak byl uznán až o čtyři léta později. Nicméně ani GM se v té době evidentně nevyznačovalo zrovna velkou rychlostí, americký koncern totiž začal vyhřívaná sedadla prodávat až v roce 1966.

Jako první jimi byl vybaven Cadillac Fleetwood, přičemž mnohý by tipoval, že GM tomuto prvku udělá pořádnou reklamu. Přeci jen šlo o nastavení nové laťky, kterou v daný moment nedokázal přeskočit ani Rolls-Royce či Bentley. Ovšem veškerá pozornost se soustředila na variabilní řízení, jímž byl Fleetwood jako první produkční americký automobil vybaven. Kromě toho mířila chvála také na novou automatickou klimatizaci, o vyhřívaných sedadlech jste si tak mohli přečíst teprve na čtvrté straně pětistránkové uživatelské příručky.

Od té doby se ale samozřejmě mnohé změnilo, vyhřívaná sedadla tak již rozhodně nejsou doménou prémiových značek. S příchodem roku 1997 navíc přišla do módy i ventilace, která se rovněž poprvé objevila v jednom z vozů GM - tentokrát u toho nebyl ale Cadillac, nýbrž Saab. A aby toho nebylo málo, pak stále častějším prvkem v mnoha vozech, a to i těch mainstreamových, je vyhřívaný volant. Pokud ovšem máte pocit, že tím snaha výrobců o zpříjemnění našich životů končí, jste překvapivě na omylu.

Ford velmi pravděpodobně chystá příchod vyhřívaných bezpečnostních pásů. Dosvědčují to alespoň záznamy z patentového úřadu, které jsou vůči výše zmíněné brožurce GM jaksepatří obsáhlé - na 31 stranách se objevuje velké množství rozličných návrhů a variant, a to nikoliv jen samotných pásů, ale i přezek. Nikde samozřejmě není psáno, že všechny či vůbec nějaký zamíří do výroby, minimálně snahu něco takového udělat ale patent Fordu značí.

Máme ale za to, že modrý ovál skutečně pošle tuto novinku do prodeje. Nesmíme totiž zapomínat, že Ford má s bezpečnostními pásy větší zkušenosti než kdokoliv jiný. Právě tato automobilka byla po značce Nash druhou, jež v roce 1955 začala tento bezpečnostní prvek ve svých vozech nabízet. Zákazníci si ale museli připlácet, proto vlastně větší kredit získal až Saab, který jimi svá auta začal osazovat o tři léta později již standardně.

Vyhřívané pásy pak fungují na principu elektrických topných prvků všitých do popruhu. K jejich aktivaci velmi pravděpodobně bude nutné zaklapnutí přezky, ve všem ostatním pak princip odpovídá již známému - cestující tedy dostanou k dispozici tlačítko, jímž bude možné regulovat tepelnou intenzitu. Deaktivace pak nejspíše proběhne v momentu, kdy se odpoutáte.

Je otázkou, zda tato novinka bude zákazníky vyhledávaná. Přeci jen dává daleko menší smysl než ona sedadla či volant. Je totiž třeba pamatovat na skutečnost, že hřát vás bude velmi malý pruh vedoucí navíc šikmo přes tělo. Na druhou stranu, podobně odmítavá byla média i ve chvílích, kdy se do centra dění dostával vyhřívaný volant. Nicméně dnes vám každý jeho majitel potvrdí, že zejména za podobně mrazivých rán, jako bylo to dnešní, neexistuje nic lepšího, než když položíte ruce promrzlé od škrábaní čelního okna na vyhřátý věnec volantu. Brzy takovou věc nabídne i Škoda Scala, tedy relativně levné auto pro každého. Třeba vyhřívaný pás Fordu čeká podobná kariéra...

Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 1 - Bezpecnostni pasy Ford patent 01Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 2 - Bezpecnostni pasy Ford patent 02Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 3 - Bezpecnostni pasy Ford patent 03
Bezpečnostní pásy jsme dnes zvyklí zapínat chladně...

Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 4 - Ford vyhrivane bezpecnostni pasy patent 01Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 5 - Ford vyhrivane bezpecnostni pasy patent 02Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 6 - Ford vyhrivane bezpecnostni pasy patent 03Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 7 - Ford vyhrivane bezpecnostni pasy patent 04Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 8 - Ford vyhrivane bezpecnostni pasy patent 05Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud - 9 - Ford vyhrivane bezpecnostni pasy patent 06
...patent Fordu to chce změnit. V roce 1955 začala tato značka jako druhá na světě nabízet bezpečnostní pásy jako takové, nyní je hodlá učinit vyhřívanými

Zdroj: USPTO

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama