Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai odhalilo detaily systému, s nímž běžné auto najede 1 300 km ročně zdarma
6.8.2019 | Petr Miler
Kdo by nechtěl jezdit zadarmo? Dosud taková možnost vypadala u jakkoli dostupných aut utopicky, teď se ale stala realitou. Korejská novinka relativně snadno ujede 1 300 km ročně bez investic do paliva díky solárnímu panelu na střeše.
Vůz na sluneční pohon je v automobilovém světě podobným snem jako létající auto. Ne snad, že něco takového bylo zcela nemožné, limity fyziky ale dostávají podobná řešení do tak úzkých mantinelů, že se masové využití zdá být zhola nemožné. V případě slunečního pohonu je problémem relativně malé množství energie skrývající se ve slunečních paprscích, které dovolí jízdu na ni jen s lehounkým a slabým autem s karoserií o obrovské ploše. A to se na cestu na dovolenou opravdu nehodí.
Nikde ale není psáno, že ona energie ze slunce musí být čerpána v reálném čase. A nikdy není psáno, že pohon na ni musí být tím jediným, co auto žene vpřed. Pokud se dohromady spojí konvenční pohon se spalovacím motorem, menší elektromotor, menší akumulátor a solární panel na střeše, může vzniknout něco velmi zajímavého, jak ukazuje nová generace Hyundai Sonata Hybrid.
Korejci nám ji ve stručnosti představili už minulý měsíc, teď ale řekli více k její nejzajímavější novince. Tedy vlastně jedné z nich, neboť vůz bude disponovat i revoluční automatickou převodovkou s technologií ASC (Active Shift Control), která je kapitolou samou pro sebe, neboť dostává meziplyny do světa hybridních vozů. Tou druhou je solární střešní panel, který na rozdíl od jiných vozů neslouží kupříkladu jen k pohonu klimatizace nebo topení, napájí baterie hybridního systému.
Dle automobilky každodenní stání pod sluncem po dobu 6 hodin povede k dobití akumulátoru na 30 až 60 procent jeho kapacity v závislosti na intenzitě slunečního záření. Podle Hyundai tedy stačí, abyste auto nechali pod světlem božím po dobu, když jste přes den v práci (noční hlídači mají smůlu...), a slunce dobije každý den akumulátor tak, aby najel 1 300 km bez potřeby jakékoli externí energie.
Pochopitelně to neznamená, že by vůz jezdil zcela zdarma, na jeho ztrátě hodnoty, opotřebení brzd nebo pneumatik slunce nic nezmění, takhle ale většina lidí na provozní náklady auta nehledí a počítají jen palivo. Za to tady skutečně nedáte ani haléř a 1 300 km není zase tak málo - pro průměrného řidiče půjde o více jak desetinu jeho ročního nájezdu. Hyundai navíc dodává, že to není maximum - delší stání nebo pobyt v místech s vyšší intenzitou slunečního záření (a nebo úspornější ježdění, samozřejmě) může dostat toto číslo ještě výše.
Pochopitelně, při dalších jízdách se vůz bude moci spolehnout buď na elektřinu dobitou ze zásuvky nebo na konvenční pohon. O ten se stará dvoulitrový čtyřválec produkující 152 koní a 188 Nm točivého momentu, kterému přichází na pooc elektromotor produkující dalších 52 koní a 205 Nm. Souprava pak souhrnně posílá na přední kola 192 koní, přičemž v kombinaci se 16palcovými litými koly spotřebuje 4,97 litru na sto kilometrů.
Dynamiku automobilka nezveřejnila, stejně jako cenu, v obou případech ale čekejme příznivé hodnoty - 192 koní není málo, zvláště s novou, efektivnější převodovkou a drahé Hyundai nelze prodat. Trochu méně příznivý je informace, že Sonata Hybrid se přes veškerou svou atraktivitu a ohledy k přírodě nemá prodávat v Evropě, protože se tu neprodává ani samotná Sonata. Tady si ale na definitivní informaci ještě počkejme do zahájení prodejů, které je plánováno na poslední kvartál letošního roku.
Hyundai Sonata Hybrid se pochlubilo solární střechou naživo...
...i na oficiálních fotkách. Zdá se být prvním skutečně použitelným řešením tohoto druhu, autu dá docela podstatný dojezd „zdarma” na energii ze slunce
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 25 minutami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 26 minutami - „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
před hodinou - Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky
před 2 hodinami - Tento nenápadný 32 let starý kompakt se právě prodal za 1,35 milionu Kč. Není to vtip ani výsledek aukce pro charitu
před 3 hodinami - Audi by se mělo zbavit svého šéfa, než firmu skutečně přivede ke krachu, jak na 50 procent očekává jeho kolegyně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva