Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos

Britská značka chce více modelů ve stylu limitovaného XKR-S GT. Další v podobě Jaguaru F-Type s 600 koňmi se má objevit na trhu během několika let.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos

16.4.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britská značka chce více modelů ve stylu limitovaného XKR-S GT. Další v podobě Jaguaru F-Type s 600 koňmi se má objevit na trhu během několika let.

Ještě před nějakými šesti sedmi roky mohl Jaguar jen snít o mezinárodním renomé, ze kterého budou mít strach nejen rivalové jako Audi, BMW a Mercedes-Benz, ale i sportovní značky typu Porsche. Od změny vlastníka v roce 2008 (Ford automobilku prodal společně s Land Roverem indickému koncernu Tata Motors) však Britové ušli velký kus cesty, který je nyní reflektován snad v každém našem reportu o evropských prodejích. Velká kočka z Coventry zkrátka a dobře míří vzhůru, díky čemuž se vedení rozhodlo patřičně rozšířit nabídku. V patrnost byl přitom vzat historický odkaz, dle kterého se modely Jaguaru vždy profilovaly jako sportovní. Proto jsme ostatně mohli na autosalonu v New Yorku spatřit exkluzivní limitovanou edici XKR-S GT, jež do prodeje zamíří v minimálním počtu 50 exemplářů.

XKR-S GT je ovšem jen první vlaštovkou v řadě. Šéf Jaguaru Adrian Hallmark se totiž nechal slyšet, že obdobných modelů vyrobí automobilka více. Důvodem přitom není jen snaha maximalizovat výdělky, Britové také touží po větší publicitě a zároveň po možném zdroji technologií, které by se po kladném přijetí dostali i do běžnějších modelů. „Jaguar je znám svou schopností vyrobit sportovní a dynamické vozy, jenže teprve projekt XKR-S GT nám ukázal směr, jakým se vydat. Lekce, které jsme se naučili v oblasti dynamiky, aerodynamiky a brzdění, tak budeme moci snadno aplikovat na mainstream,“ dodává Hallmark.

Značka se ovšem v rámci nového projektu naučila také mnohé o přeplňování, neboť inženýři firmy pracovali i s vyšším výkonem, než je standardních 550 koní, jakkoli v produkčním RS se nakonec výkonnější jednotka neobjevila. Díky tomu bychom se u chystaného Jaguaru F-Type GT (jeho retuši najdete na stránkách britského Autocaru) mohli dočkat klidně i 600koňového stáda. Více ale Britové nechtějí pětilitrový osmiválec přepínat , hlavně s ohledem na využitelnost výsledného auta. „S přeplňováním se dá dělat spousta věcí, ale my jsme se naučili, že použitelnost musí vždy stát nad brutální silou. Bez ohledu na počet koní je totiž největším fíglem schopnost všechny přenést na silnici,“ říká o kompresorech šéf Jaguaru.

F-Type GT je ovšem poměrně vzdálenou budoucností, neboť produkční verze zřejmě dorazí až někdy v roce 2016. Již letos by ovšem Jaguar mohl přijít s konceptem, který mu bude předcházet a jenž má být představen již na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Hallmark přitom dodal, že s ohledem na plánované oslavy padesátiletého výročí Porsche 911, které budou na pozemcích Lorda Marche probíhat, chce Jaguar přivézt „něco opravdu zvláštního“. Nic konkrétnějšího ovšem nezaznělo.

Samotný F-Type GT by přitom měl být až třetím modelem v pořadí, který dostane kúru od nově založeného oddělení Engineered To Order (ETO). Druhým v řadě by se totiž dle předpokladů měl stát sedan XFR-S GT, jehož základní verze naladěná na výkon 550 koní byla představena loni na podzim v Los Angeles. Přesné datum jeho uvedení je nyní samozřejmě ve hvězdách, jistotou by však měla být stejná péče jako u dvoudveřového Jaguaru XK. Tedy především upravený podvozek a aerodynamika.

Tato trojice vozů by v nabídce Jaguaru měla tvořit absolutní vrchol, její uvedení však zároveň pomůže rozšířit paletu i v opačném směru. V budoucnu totiž nad základními modely budou stát verze R jakožto jejich sportovní deriváty, modely R-S budou plnit roli sportovních vlajkových lodí a pod názvem GT dorazí vždy jen limitované edice zaměřené především na okruhové využití. Je tedy jasné, že před příchodem Jaguaru F-Type GT dostaneme i méně extrémní verze.

Souběžně s tímto plánem tak bude nabírat na významu i samotná divize ETO, pod jejíž hlavičkou se zřejmě dočkáme i ryze zakázkových speciálů. Přičemž Hallmark dokonce ani nevylučuje, že na milost by mohl být vzat zamítnutý projekt Jaguaru C-X75. To je však již opravdu hodně vzdálená budoucnost a na tu se automobilka momentálně nechce soustředit. Mnohem důležitějším se momentálně jeví uspokojení zákazníků, kteří touží po větší exkluzivitě a individualitě.

Je tedy zřejmé, že speciálních modelů Jaguaru uvidíme v blízké době více než za posledních deset let dohromady. To ale očividně není po chuti konkurenci, zvláště pak Audi. Německá značka si totiž již dříve stěžovala, že Jaguarem kdysi používané logo R-S až příliš připomíná znak používaný divizí Quattro GmbH. Britové proto museli přikročit ke změně designu, jež je nám presentován nyní. S tím u Audi zatím problém nemají


Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 1 - Jaguar XKR-S GT 2013 01Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 2 - Jaguar XKR-S GT 2013 02Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 3 - Jaguar XKR-S GT 2013 03Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 4 - Jaguar XKR-S GT 2013 04Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 5 - Jaguar XKR-S GT 2013 05Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 6 - Jaguar XKR-S GT 2013 06Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 7 - Jaguar XKR-S GT 2013 07Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 8 - Jaguar XKR-S GT 2013 08Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 9 - Jaguar XKR-S GT 2013 09Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 10 - Jaguar XKR-S GT 2013 10Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 11 - Jaguar XKR-S GT 2013 11Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 12 - Jaguar XKR-S GT 2013 12Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 13 - Jaguar XKR-S GT 2013 13Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 14 - Jaguar XKR-S GT 2013 14Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 15 - Jaguar XKR-S GT 2013 15Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 16 - Jaguar XKR-S GT 2013 16Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 17 - Jaguar XKR-S GT 2013 17Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 18 - Jaguar XKR-S GT 2013 18Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 19 - Jaguar XKR-S GT 2013 19Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 20 - Jaguar XKR-S GT 2013 20Jaguar F-Type GT: malý roadster má dostat až 600 koní, v konceptu možná již letos - 21 - Jaguar XKR-S GT 2013 21
Jaguar XKR-S GT byl první vlaštovkou nové divize ETO. Následovat bude sedan XFR-S GT i nový F-Type GT

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.