Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguary a Land Rovery si samy „opraví silnice”, díry vyhledají a vyhnou se jim
10.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Prvá fáze projektu počítá pouze s monitoringem. Ve druhé však již může dojít ke zpomalení vozidla či objetí nerovnosti.
Britské automobilky Jaguar a Land Rover v poslední době přicházejí s řadou inovací, z nichž některé jsou nadmíru povedené a jiné o trochu méně. Do obou táborů se může přidat i nový systém, který zvládá detekovat díry na silnici. Za vším stojí vpředu namontovaná digitální kamera, jež dokáže nerovnosti na vozovce detekovat a uzpůsobit jim nastavení podvozku tak, aby dopad na vaše pozadí byl minimální. To je ovšem pouze první fáze celého projektu.
Druhá již počítá se zpomalením nebo úplným zastavením vozidla, což je ovšem při pohledu na české tankodromy poněkud ošemetná záležitost. Mnoho tuzemských komunikací totiž hladký asfalt pokrývá jen v malé míře, v té větší jde pak jen o přehlídku větších či menších děr. Při aktivovaném systému byste se tak na daných silnicích již nemuseli ani rozjet.
Druhá fáze projektu totiž počítá také se zásahem do řízení, neboť systém by měl umožnit objetí díry. Výletu do protisměrného jízdního pruhu se prý obávat nemusíte, v té chvíli však opět musíme zmínit negativa dané technologie. Mnohé venkovské uličky jsou totiž natolik úzké, že objetí jednoduše nebude možné. Navíc na nich mnohdy chybí i plná bílá či přerušovaná čára uprostřed, pročež možná dojde ke zmatení systému.
Abychom ovšem nezůstávali pouze u „temné strany síly“, zamíříme i k té světlé. Vozy vybavené danou technologií totiž budou schopné komunikovat s centrálním serverem a mohou tak na díry ve vozovce upozornit další řidiče. A především příslušné orgány, které tak mohou lépe zareagovat na nutnost opravy vozovky. V českých luzích a hájích se ale spíše server dočká přetížení spíše než silnice opravy.
Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem se celý projekt vyprofiluje. Momentálně je totiž vše v testovací fázi a teprve po jejím vyhodnocení značky rozhodnou, zda technologie zamíří do sériové výroby či nikoliv. Dá se ovšem předpokládat spíše kladné rozhodnutí, neboť monitoring silničních imperfekcí má posloužit rovněž autonomnímu řízení, které je pro řadu automobilek Alfou a Omegou veškerého dalšího vývoje.
Tím pro dnešek končíme, poslední zmínku věnujeme systému MagneRide. Tím již aktuálně mohou být vybaveny vozy Range Rover Evoque a Land Rover Discovery Sport, přičemž v jejich případě senzory sledují stav vozovky a mohou mu přizpůsobit nastavení podvozku. Jde tedy de facto o výše popsaný princip, prozatím však reaguje pouze na aktuální stav.

Jaguar a Land Rover vyvíjí novou technologii, která dokáže detekovat díry ve vozovce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- MOTO TEST CAMP Soběslav 17.-18.5.2025: soutěžíme o 3 vouchery včera 08:00
- Časový program GP Francie v Le Mans 6.5.2025
- Divoké karty pro Most 5.5.2025
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix 5.5.2025
- Wild card pro Taku Nakagamiho 5.5.2025
Nejnovější články
Němci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
před 10 hodinamiNový Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
před 11 hodinamiVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví své elektromobily. Tváří se, jako by šlo o okrajovou možnost, chce je ale skoro každý
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva