James May si koupil další nové auto, dopředu varuje před velkým zklamáním

James May se rozjel a v relativně krátkém čase si pořídil už třetí nové auto. Po velmi klasickém Alpine A110 sází na stále větší modernu a k Tesle na elektřinu nyní přidal Toyotu na vodík.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

James May si koupil další nové auto, dopředu varuje před velkým zklamáním

18.11.2019 | Petr Prokopec

James May si koupil další nové auto, dopředu varuje před velkým zklamáním

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

James May se rozjel a v relativně krátkém čase si pořídil už třetí nové auto. Po velmi klasickém Alpine A110 sází na stále větší modernu a k Tesle na elektřinu nyní přidal Toyotu na vodík.

Není žádným tajemstvím, že James May je z celé trojice uvádějící pořad The Grand Tour tím nejekologičtěji smýšlejícím jedincem. Jeremy Clarkson a Richard Hammond sice čas od času elektromobily zkusí, jejich vlastnictví je však zatím příliš neláká. May je oproti tomu již několik let majitelem BMW i3 a nedávno si pořídil i Teslu Model S P100D. Snadno tak může porovnat, na které straně Atlantiku to dělají lépe. To je však evidentně jen začátek jeho „bezemisního” průzkumu trhu.

May se rozhodl, že využije svého jmění k tomu, aby zjistil, jaký druh elektromobility je tou nejlepší možnou budoucností. Proto opětovně sáhl do peněženky a v poměrně krátkém sledu koupil ještě jeden nový vůz. I tentokrát si trochu pohrál s diváky, neboť zatímco Teslu svého času zakrývala plachta s logem Ferrari, tentokráte na přehozu září emblém Porsche. Jak ale nejspíše již tušíte, neskrývá se pod ním ani Taycan, ani žádný jiný vůz automobilky z Zuffenhausenu.

Místo toho tu máme Toyotu Mirai. Tento vůz asi nikdo nečekal, proto May dopředu varuje, že někteří z nás budou jeho volbou velmi zklamání. Přesto dává smysl, May je totiž přesvědčen, že to není bateriová elektromobilita, ale spíše ta vodíková, která by skutečně mohla fungovat. Využít jít lze v mnohem širším měřítku, tedy nejen u aut, ale třeba i u lodí nebo letadel.

Je tu ovšem několik problémů, které jsou minimálně ze současného úhlu pohledu nepřekonatelné. V prvé řadě je třeba zmínit, že Mirai stojí ve Velké Británii 66 tisíc liber (cca 1,97 milionu korun). To je opravdu vysoká suma, za kterou dostanete vůz zvenčí i zevnitř připomínající Toyotu Prius. Na jedné straně na tom není nic špatného, nicméně originál stojí třikrát méně. A i ten je ve výsledku docela drahý a nepříliš oslňující.

Hlavním problémem je ale velmi nízká efektivita, která nemůže zdaleka konkurovat ani spalovacím motorům. Dále tu máme omezenou infrastrukturu, která nedovoluje jinak snadné doplnění energie - ve Velké Británii v současné době existuje pouze osm stanic, kde lze vodík dočerpat.

Na některých místech světa je situace lepší, zejména pak v Japonsku. Tato země podporuje technologii palivových článků a do roku 2025 by ráda měla na silnicích 200 tisíc vodíkových aut, jimž uzpůsobí infrastrukturu. Stejně tak se snaží i Spojené státy. Podle Maye je ale stále nejisté, kam se svět opravu vydá a právě proto si pořídil oba typy elektrických vozů, aby byl na budoucnost jaksepatří připraven.

Divákům slíbil komplexní srovnávací test, kterému se má věnovat jeden ze speciálů příští série The Grand Tour. Jsme tedy zvědavi, koho zvolí za vítěze i kdo bude řídit který vůz a zda do boje s Toyotou a Teslou vytáhne i Mayovo BMW. V takové chvíli by totiž každý z moderátorů měl do čeho usednout.


James May si koupil další nové auto, dopředu varuje před velkým zklamáním - 1 - James May Toyota Mirai 2019 videoscreen 01James May si koupil další nové auto, dopředu varuje před velkým zklamáním - 2 - James May Toyota Mirai 2019 videoscreen 02James May si koupil další nové auto, dopředu varuje před velkým zklamáním - 3 - James May Toyota Mirai 2019 videoscreen 03James May si koupil další nové auto, dopředu varuje před velkým zklamáním - 4 - James May Toyota Mirai 2019 videoscreen 04
James May si pořídil další „bezemisní” vůz, tentokrát ještě kontroverznější, vodíkovou Toyotu Mirai

Zdroj: Drive Tribe

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.