Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci překvapili volbou domácího Auta roku. V anketě opět nezvolili japonský vůz
10.12.2018 | Petr Prokopec
Japonsko je jednou z automobilových velmocí a když tamní Auto roku nevyhraje domácí značka, je to podobně neobvyklé, jako když u nás nevyhraje Škoda. Teď se to ale stalo, už podruhé v řadě.
Pokud vám neunikl nedávný pohled na vládce prodejů aut v jednotlivých zemích, nejspíše jste zaznamenali, že řada zemí se veze na vlně nacionalismu. Ve Francii se tak nejlépe prodávají francouzské vozy, v Itálii ty italské a v Česku ty české. V souladu s tím pak ostatně místní i pravidelně volí domácí značky do čela různých anket. Nejinak tomu bylo donedávna také v Německu, kde sice prodejům i nadále vládne Volkswagen Golf, ovšem za Auto roku naši sousedé kupodivu nezvolili žádnou ze svých značek. Místo toho poslali na vrchol Jaguar I-Pace.
S podobnou ztrátou národního cítění se teď musí chtě nechtě smířit také japonské automobilky. Ani v zemi vycházejícího slunce totiž nezvítězila domácí značka, místo toho znovu došlo na „cizáky“. V tomto případě ale u toho nejsou Britové, anketu Auto roku 2018-2019 v zemi vycházejícího slunce ovládlo Volvo XC40. Švédové tak v Japonsku válí stejným způsobem, jako výše zmínění Britové ve světě. Loni totiž rovněž opanovali zlatou příčku, nicméně s modelem XC60. Porota složená z 60 novinářů přitom ocenila jak skandinávský design, tak vysokou kvalitu interiéru a bezpečnosti i pohodlnou jízdu. Vyzdviženy pak byly i Japonsku vyhovující rozměry.
V tomto kontextu to může vypadat jako obvyklá věc, ale není tomu tak. Až do předloňského roku tamní anketu Auto roku pouze jednou jedinkrát vyhrál vůz zahraniční značky, a to Volkswagen Golf před pěti lety, jinak vždy zvítězil” „Japonec. Nicméně již druhý zářez Volva v řadě dokazuje, že domácí již nic nemají jisté, třebaže ze sedmadvaceti nominovaných jich celých dvacet spadalo pod japonské značky.
Nyní jsme opravdu zvědavi, zda náhodou nedojde k podobným změnám také v Česku. I když některé kroky z nedávné minulosti naznačují, že i kdyby došlo na ztrátu nacionalismu, Škoda stále může pomalu automaticky počítat s vítězstvím. Tedy za předpokladu, že své auto do soutěže přihlásí, což se kupříkladu letos nestalo. Nová Scala totiž ještě není v prodeji, což je jedna z podmínek ankety. Nicméně příští rok má hatchback v rukávu veškerá esa a bylo by opravdu překvapivé, kdyby nevyhrál.
Zpět ale do Japonska, kde nedošlo jen na volbu Auta roku, ale také na udílení cen v podružných kategoriích. Nejinovativnějším vozem se tedy stala Honda Clarity PHEV, nejemotivnějším BMW X2 a nejkompaktnějším Daihatsu Mira Tocot. Mimo to pak speciální ceny zamířily k Toyotě Gazoo Racing za vítězství v letošním závodě 24 hodin Le Mans a k Hondě za odhalení nové rodinné dodávky N-Van.
Níže pak dodáváme přehled devíti nejlepších v hlavní kategorii. Daný počet je neobvyklý, dán je však tím, že původně zde mělo figurovat i Subaru Forester. Automobilka se však nakonec ze soutěže odhlásila. Mimo to si poté ještě povšimněte třetího Volkswagenu Polo, díky kterému hned dva stupínky z pódia okupují evropské značky. Kdo by se toho kdy dříve nadál...
Pořadí v anketě Japonské auto roku 2018/2019
1. Volvo XC40 - 363 bodů
2. Toyota Corolla Sports - 314 bodů
3. Volkswagen Polo - 197 bodů
4. Toyota Crown - 170 bodů
5. Mitsubishi Eclipse Cross - 156 bodů
6. Mazda CX-8 - 111 bodů
7. Alfa Romeo Stelvio - 106 bodů
8. BMW X2 - 47 bodů
9. Honda Clarity PHEV - 36 bodů
V Japonsku překvapivě vyhrálo anketu Auto roku Volvo, letos již podruhé za sebou. Úspěch Evropanů navíc podtrhl třetím místem Volkswagen
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva