Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejslavnějších výrobců motorek padá ke dnu, naděje na záchranu se rozplývá
31.1.2020 | Petr Prokopec
Nejen automobilový, ale i motocyklový svět je plný výzev, se kterými se ne každý dokáže vyrovnat. Černého Petra momentálně drží v ruce slavný Harley-Davidson.
Význam automobilů se za poslední léta zásadně změnil. Zatímco kdysi byly považovány za symbol svobody, společenské prestiže či zábavy, nyní je stále více lidí bere jako pouhé dopravní prostředky. Může za to více faktorů, počínaje odtržením charakteru aut od představ zákazníků kvůli bujícím regulacím, pokračuje vnímáním dopravních prostředků coby ekologické hrozby a konče stále přísnějším dohledem nad silničním provozem, kdy je jakékoli vyčuhování z davu považováno za nepřijatelný exces.
Tyto faktory se pak neprojevují jen ve světě aut, ale i ve světě motorek, kde je třeba též velmi rychle reagovat na měnící se tužby zákazníků. Kdo to nezvládne, může jít rychle od válu.
Své o tom ví Harley-Davidson, který po delším období plném úspěchů v posledních letech opět strádá. Důvodem je fakt, že jeho tradiční zákazníci stárnou a přestávají kupovat nové modely klasického střihu, k těm mladším si pak značka přes mnohé pokusy nedokáže najít cestu. Loňské prodeje firmy tak byly nejnižší za posledních 16 let a klesají už dvanáct čtvrtletí v řadě. I proto šéf společnosti Matt Levatich uvedl, že letošek bude pro výrobce motocyklů rozhodujícím. Zároveň také nepřímo naznačil, že i kdyby se prodeje na nějakou chvíli zvedly, budoucnost firmy nevypadá dobře. Zájem o moderní elektrické motorky je totiž ještě menší než o elektrická auta.
Ještě na konci loňského třetího čtvrtletí přitom situace vypadala o poznání růžověji než nyní. Firma vykázala obrat 1,07 miliardy dolarů (cca 24,52 miliardy korun), který sice byl nižší než ve stejném období předchozího roku, ovšem zároveň o něco vyšší, než analytici předpokládali. I proto akcie firmy navzdory negativním prodejním výsledkům letěly nahoru. Tomu je však konec, po čtvrtém kvartálu přišlo kruté vystřízlivění a spolu s ním další pád z hvězdných výšin.
Obrat společnosti za poslední tři měsíce roku 2019 klesl na 874,1 milionů dolarů (20,03 mld. Kč), tedy o 8,5 procenta níže oproti předloňskému poslednímu kvartálu. A analytici čekali pouze 3,4procentní pád. Akcie společnosti se tedy pro změnu opětovně propadly. Harley-Davidson tak jen za posledních pět let ztratil 44 procent na hodnotě, přičemž dodávky strojů zákazníkům byly loni nejnižší od roku 2010.
Akcionáře samozřejmě může těšit skutečnost, že výrobce motocyklů stále ještě není ztrátový. Za loňský rok má na kontě zisk 423,6 milionu dolarů (9,7 mld. Kč), ten však meziročně opět klesl. A vzhledem k nastalé situaci je další pád prakticky nevyhnutelný. Jak zatroubit k obratu a najít si cestu k nové klientele, firma zjevně netuší, možnosti se podle postojů některých členů vedení zdají být vyčerpány.
Pokud tedy do čela firmy neusedne někdo jako kdysi Carlos Ghosn v případě Nissanu, zdá se být jen otázkou času, než Harley-Davidson definitivně zabalí krám a stane se uzavřenou kapitolou dokumentující období, kdy byly auta a motorky vnímány jinak než dnes. A zřejmě ještě o dost jinak, než tomu bude za pár let či dekád.



Klasické modely Harleye jsou žádané stále méně, mladší zákazníky neoslovují. Firma je zkouší lákat jinak, zájem o moderní o elektrickou motorku LiveWire je ale mizivý
Zdroje: Jalopnik, Harley-Davidson
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
