Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klíče od aut jsou minulostí, nové řešení činí i ty nejmodernější z nich zbytečnými
13.11.2019 | Mirek Mazal
Nejdříve se auta odemykala a startovala klíči, pak bezklíčovými moduly, které mohou stále více připomínat chytré telefony. Přepřáhnutí na ryzí mobily bránila poslední překážka, i ta ale nyní padla.
Auta se v posledních letech vlivem digitalizace mění dříve nevídanou rychlostí. Jednou z oblastí, kterých se dotýká velmi intenzivně, je způsob, jakým auta odemykáme a startujeme. Kdysi to byl klasický klíč, posléze centrální dálkové odemykání, poslední dobou se ujímají vlády bezklíčové moduly, které navíc u aut prestižních značek dovolují auto dálkově ovládat způsobem nikoli nepodobným chytrému mobilnímu telefonu.
Když člověk vidí, co umí třeba takový klíč k BMW, musí se ptát, proč už k odemykání a startování vozu neslouží sám mobil. I něco takového je dnes možné, má to ale řadu úskalí, které nedávno na vlastní kůži poznali řidiči Tesel. Americká automobilka umí nahradit klíč mobilem, musíte mít ale telefon nabitý a připojený internetu, což nemusí vždy fungovat.
Ani novější alternativy digitálního klíče transformované do mobilního telefonu se zatím neuvedly dobrým způsobem. Letošní prezentace jednoho z takových systémů skončila trapným fiaskem, bylo ale jen otázkou času, než někdo přijde s neprůstřelným systémem, který nenabídne o nic méně než současné klíče. A přesně to se nyní stalo.
Oznámila to americká společnost Car Connectivity Consortium (CCC), která dlouhodobě vyvíjí globální technologie použitelné pro připojení chytrých telefonů k automobilům. Její pracovníci nyní finalizují nové řešení digitálního klíče s označením 2.0, které má být kompletně dokončeno před Novým rokem.
Připravovaná specifikace používá mobilní funkci NFC (Near Field Communication) a bude obsahovat bezpečnostní čip, který pracuje odděleně od operačního systému smartphonu. Novinka přináší řadu výhod, včetně vylepšeného zabezpečení a především možnosti auto odemknout a nastartovat, i když bude mobil zcela vybitý.
Car Connectivity Consortium rovněž věnuje pozornost plánovanému vydání digitálního klíče 3.0. Díky technologiím Bluetooth Low Energy a Ultra-Wideband údajně nebude potřeba ani vytahovat mobil a držet jej blízko u kliky dveří. Obtěžující pohyby nahradí pasivní přístup vyzařující signál z kapsy či tašky řidiče.
Zástupci CCC spolupracují s mnohými automobilkami, kooperace aktivně probíhá například s BMW, které už oznámilo, že nové řešení nabídne jako první. Mezi spolupracujícími automobilkami jsou ale i GM, Hyundai, PSA, přidala se Honda, Jaguar Land Rover, Mercedes, Renault, Suzuki, Volkswagen, Volvo a z druhé strany se zapojují Apple, HTC, Google, LG, Panasonic, Qualcomm nebo Samsung. Evidentně existuje široký zájem učinit jakoukoli formu automobilových klíčů minulostí a je nyní zřejmě jen otázkou času, než se s nimi definitivně rozloučíme.


Ani nejmodernější chytré klíče jako ty od BMW...




...už nedávají smysl vedle odemykání auta mobilem způsobem, který brzy uvede CCC. Nepřináší už žádné podstatné nevýhody, klíč plně nahradí a jeho funkce nekonečně rozšíří
Zdroje: Car Connectivity Consortium, BMW
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
