Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Klíče od aut jsou minulostí, nové řešení činí i ty nejmodernější z nich zbytečnými
13.11.2019 | Mirek Mazal
Nejdříve se auta odemykala a startovala klíči, pak bezklíčovými moduly, které mohou stále více připomínat chytré telefony. Přepřáhnutí na ryzí mobily bránila poslední překážka, i ta ale nyní padla.
Auta se v posledních letech vlivem digitalizace mění dříve nevídanou rychlostí. Jednou z oblastí, kterých se dotýká velmi intenzivně, je způsob, jakým auta odemykáme a startujeme. Kdysi to byl klasický klíč, posléze centrální dálkové odemykání, poslední dobou se ujímají vlády bezklíčové moduly, které navíc u aut prestižních značek dovolují auto dálkově ovládat způsobem nikoli nepodobným chytrému mobilnímu telefonu.
Když člověk vidí, co umí třeba takový klíč k BMW, musí se ptát, proč už k odemykání a startování vozu neslouží sám mobil. I něco takového je dnes možné, má to ale řadu úskalí, které nedávno na vlastní kůži poznali řidiči Tesel. Americká automobilka umí nahradit klíč mobilem, musíte mít ale telefon nabitý a připojený internetu, což nemusí vždy fungovat.
Ani novější alternativy digitálního klíče transformované do mobilního telefonu se zatím neuvedly dobrým způsobem. Letošní prezentace jednoho z takových systémů skončila trapným fiaskem, bylo ale jen otázkou času, než někdo přijde s neprůstřelným systémem, který nenabídne o nic méně než současné klíče. A přesně to se nyní stalo.
Oznámila to americká společnost Car Connectivity Consortium (CCC), která dlouhodobě vyvíjí globální technologie použitelné pro připojení chytrých telefonů k automobilům. Její pracovníci nyní finalizují nové řešení digitálního klíče s označením 2.0, které má být kompletně dokončeno před Novým rokem.
Připravovaná specifikace používá mobilní funkci NFC (Near Field Communication) a bude obsahovat bezpečnostní čip, který pracuje odděleně od operačního systému smartphonu. Novinka přináší řadu výhod, včetně vylepšeného zabezpečení a především možnosti auto odemknout a nastartovat, i když bude mobil zcela vybitý.
Car Connectivity Consortium rovněž věnuje pozornost plánovanému vydání digitálního klíče 3.0. Díky technologiím Bluetooth Low Energy a Ultra-Wideband údajně nebude potřeba ani vytahovat mobil a držet jej blízko u kliky dveří. Obtěžující pohyby nahradí pasivní přístup vyzařující signál z kapsy či tašky řidiče.
Zástupci CCC spolupracují s mnohými automobilkami, kooperace aktivně probíhá například s BMW, které už oznámilo, že nové řešení nabídne jako první. Mezi spolupracujícími automobilkami jsou ale i GM, Hyundai, PSA, přidala se Honda, Jaguar Land Rover, Mercedes, Renault, Suzuki, Volkswagen, Volvo a z druhé strany se zapojují Apple, HTC, Google, LG, Panasonic, Qualcomm nebo Samsung. Evidentně existuje široký zájem učinit jakoukoli formu automobilových klíčů minulostí a je nyní zřejmě jen otázkou času, než se s nimi definitivně rozloučíme.
Ani nejmodernější chytré klíče jako ty od BMW...
...už nedávají smysl vedle odemykání auta mobilem způsobem, který brzy uvede CCC. Nepřináší už žádné podstatné nevýhody, klíč plně nahradí a jeho funkce nekonečně rozšíří
Zdroje: Car Connectivity Consortium, BMW
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 2 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 5 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 8 hodinami