Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koenigsegg s pohonem 4x4? A co manuál, V12? Šéf firmy odkryl karty
28.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Koenigsegg staví snad nejsilnější auta světa, ale veškerý výkon mají na starosti zadní kola. Také tu jsou „jen” V8 a manuál už není v nabídce. Proč?
Možná vás napadlo, proč Koenigsegg, firma vyrábějící snad ta nejsilnější auta na světě už od svého založení, nepoužívá pohon všech kol. Na tuhle otázku, položenou v rámci online rozhovoru, odpověděl Christian von Koenigsegg a uvedl, že hmotnost zdaleka není tím jediným, co jeho firmu přivedlo k používání výhradně zadního náhonu.
Za současného stavu totiž auta Koenigseggu nepotřebují v podstatě žádný středový tunel. Motor i převodovka jsou vzadu, takže středem auta nemusí procházet ani výfuk, nic na ten způsob, pouze potrubí a kabely. Kardanová hřídel by přitom znamenala potřebu výrazně většího středového tunelu, takže by kokpit musel být širší. A s ním by se muselo rozšířit celé auto, což by dále přidalo nejen na hmotnosti, ale také na odporu vzduchu.
Nic takového není žádoucí, proto se už v počátcích vývoje firma rozhodla, že se bude držet zadního náhonu. Čtyřkolka přesto není stoprocentně vyloučena, nicméně by nebyla konvenční, ale hybridní, jako u Porsche 918 Spyder - předními koly by otáčely elektromotory. Ty by ale musely být v kolech, protože do přídě se nevejdou, a to zase znamená příliš velkou neodpruženou hmotnost.
Koenigsegg tak v této oblasti čeká na to, až budou elektromotory v kolech dost malé a lehké. „Nemyslím si, že jsme už v téhle situaci, ale vím, že se tam dostaneme,” uvedl von Koenigsegg. „Když se objeví ty správné elektromotory pro použití v kolech, můžeme se začít zabývat elektrickou čtyřkolkou,” dodal.
Otázkou také může být, proč Koenigsegg už nepoužívá manuální převodovky, když v minulosti s nimi svá auta prodával. Jejich převodovka také byla velmi dobrá, spojka nebyla příliš těžká a řadilo se velmi příjemně, uvádí šéf firmy. Sám se k manuálům staví pozitivně, má je rád, a tak pro budoucnost manuální Koenigsegg nevyloučil. Nezní to ale úplné přesvědčivě, neboť sám dodal, že zájemci o manuál v Ageře RS byli odmítnuti, i když jistě byli ochotni nést veškeré náklady. Údajně proto, že by manuál „měl jen šest rychlostí a musel by být značně vyztužen pro zvládnutí síly motoru,” vysvětluje nepříliš věrohodně von Koenigsegg.
Co také zatím nemáme očekávat, je dvanáctiválec v Koenigseggu. Při výběru motoru pro první prototyp se uvažovalo o plochém dvanáctiválci, nakonec ale byl zvolen osmiválcový motor a není to špatně. „Priorita není být nejvíc exkluzivní, ale nejlepší. (...) Dvanáctiválce jsou větší, těžší a složitější a stále jsme nenašli limity našeho osmiválce. Je také lehký a je klíčový pro charakter našich aut. Má víc výkonu než cokoliv jiného bez ohledu na počet válců a má lepší točivý moment v nižších otáčkách,” vysvětlil von Koenigsegg.
Budoucnost aut této značky tak pravděpodobně nebude ve znamení žádné velké revoluce, nepočítáme-li systém FreeValve, který zbaví motory potřeby složitého, těžkého a choulostivého ventilového ústrojí a údajně je relativně blízko sériové výrobě. Jen by se aspoň manuální převodovky mohly do Koenigseggů vrátit, byla by to víc řidičská auta...












Koenigseggy a čtyřkolky? Jedině v hybridu (ilustrační foto)
Zdroj: Koenigsegg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
