Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér

Design Challenge u losangeleského autosalonu se zaměřuje na dopravu v roce 2029. Téměř všechna soutěžící aut pracují s různými formami autopilotů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér

17.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Design Challenge u losangeleského autosalonu se zaměřuje na dopravu v roce 2029. Téměř všechna soutěžící aut pracují s různými formami autopilotů.

Součástí Los Angeles Auto Show, jak se zítra startující autosalon jmenuje, je kromě představení novinek pro Kalifornii i zbytek světa také místem, kde designová studia z celého světa prezentují své vize automobilové budoucnosti. Tato část má formu soutěže nazvané Design Challenge a téma letošního, už jedenáctého ročníku zní „Tušení budoucnosti: Jak s námi auta budou komunikovat v roce 2009?”.

Každý koncept, přihlášený do této soutěže, rozvíjí různé ideje, jak budou díky novým technologiím auta komunikovat s lidmi a lidé s auty. Tentokrát se tedy soutěžící zaměřili zejména na interiéry, které komfortně a bezpečně propojí řidiče a pasažéry s auty za 15 let, tedy v roce 2029. Téma tohoto ročníku Design Challenge souvisí s rychle se vyvíjejícími možnostmi spojení auta s posádkou a také s okolním světem.

Americká divize vývoje Hondy přišla s konceptem Acura HMI, kterážto zkratka znamená Human/Machine Interface a zkoumá možnosti povrchu měnícího tvary, které pasažéři ovládají prostřednictvím svých myšlenek. „Implantáty jsou běžné - umožňují lidem se spojit s předměty a upravovat je, umožňují lepší komfort i efektivitu," popisuje Acura svůj koncept. Technologie budou moci nejen přesně naplňovat potřeby pasažérů, ale také je předvídat. I interiér této Acury, pochopitelně plně autonomní, bude moci měnit svůj tvar a usadit jednoho či dva lidi. Pomocí biometrie a po opakovaném použití se vozidlo samo naučí preference každého svého „uživatele” a když nastoupí, samo se upraví podle jeho chuti.


Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 1 - 2014 laas dc acura hmi 01

Na podobném principu funguje Honda CARpet. V tomto názvu figuruje kromě koberce také spojení slov car, tedy auto, a pet, tedy zvířecí mazlíček, třeba pes. Interiér CARpet obsahuje všehovšudy dva prvky - koberec, schopný měnit své tvary podle toho, co zrovna posádka chce dělat, a kouli, která je v podstatě uživatelským rozhraním anebo také volantem, pokud se rozhodnete vůz řídit manuálně, tedy jej nenechat v módu autopilota. Pokud koule zrovna nebude volantem, bude do jisté míry rozšířenou obrazovkou palubního systému - bude reagovat na dotyky, hlas či gesta rukou.

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 2 - 2014 laas dc honda carpet 01

Designové studio automobilky Infiniti v San Diegu do soutěže přihlásilo koncept Synaptiq, který není jen jedním autem budoucnosti, ale rovnou třemi stroji, řekněme. Skládá se z kapsle kabiny a třech šasí - jedno vypadá jako formule, druhé jako pouštní bugina a třetí je letadlo. Do těchto šasi se kapsle dá upevnit a vy tak můžete jezdit či létat, kudy vás napadne. Také mají pro tyto stroje existovat speciální triatlony, dlouhé mnoho stovek kilometrů.

Je to zajímavý koncept, ale pro tuto všestrannost v seznamu Synaptiq není. Řidič (nebo pilot, podle potřeby) stroj ovládá oblečen do Synaptiq S. U. I. T., tedy Symbiotic User Interface Technology, který je vybaven biometrickými senzory a syntetickými svaly a hlavně - pomocí páteřového zámku člověka pevně spojí s autem. Oblek má fungovat ne nepodobně Ironmanovu brnění - v „rozšířené realitě” přidá do zorného pole člověka něco jako head-up displeje, které zobrazují nejen údaje o autě, ale také životní funkce řidiče.

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 3 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 01a

Podle Peterbiltu, americké firmy vyrábějící tahače a náklaďáky, bude budoucnost na silnicích ve znamení jakýchsi „vlaků”, kdy se kamiony i auta chytí vedoucího vozu vepředu a skutečně řídit bude jen řidič prvního vozu, ostatní posádky se budou moci věnovat čemukoliv jinému. To má vylepšit spotřebu paliva, bezpečnost i to, jak si jízdu užijete. Profese řidiče kamionu zde má být povýšena ke sférám pilotů letadel, protože to mají být právě oni, kdo budou v největším procentu případů řidiči oněch vedoucích vozů. Budou mít odpovědnost i za vozy, které budou za ním v závěsu, a prostředí jeho „pracoviště” se mu bude všelijak snažit pomoci, například sedadlem monitorujícím jeho životní funkce, které se bude bez nutnosti mačkání tlačítek nastavovat podle jeho nálady.

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 4 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 01

Čínský Qoros, vítěz loňské Design Challenge, také představil své velkoměstské vozítko, které nazval Qoros Qloud Qubed. Tento stroj podle dostupných informací není až tak automobilem, jako spíše osobním asistentem. Je osobností, která se ve fyzickém světě vyjadřuje elegancí, simplicitou a dynamismem, které údajně ztělesňuje značka Qoros. Qloud Qubed se od svého uživatele učí, vztah mezi vozem a člověkem se údajně vyvíjí. Stroj může jezdit jak ovládaný člověkem, tak samočinně - a tuto funkci může aktivovat sám, pokud senzory zjistí, že jste indisponování. Také údajně vylučuje možnost dopravní nehody tím, že stále monitoruje životní funkce řidiče. Je také variabilní; na obrázcích vidíme verzi pro typickou čínskou čtyřčlennou rodinu v roce 2029.

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 5 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 01

Svou troškou do mlýna přispělo i studio BMW Designworks USA, které chce do roku 2029 vyřešit problém Los Angeles s extrémně silnou dopravou a z ní pramenících zácp. V Los Angeles totiž jsou vybudované betonové kanály, které v současnosti slouží v případech povodní jako ochrana města. BMW navrhuje je naplnit vodou a používat jako splavné kanály.

Vzhledem k tomu, že v těchto kanálech běžně tečou říčky, které se ale umí pořádně rozvodnit a proto byly tyto kanály vybudovány, je otázkou, jak moc je tento nápad BMW realizovatelný. A to i pokud pomineme, že plavidla chtějí vyrábět vodík pro palivové články pomocí bakterií a také svítit bioluminiscencí, jako to dělají někteří podvodní živočichové.

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 6 - 2014 laas dc bmw designworks 07

Všechny koncepty budou vystaveny v Designovém centru losangelského autosalonu, a to po celou dobu výstavy včetně novinářských dnů. Odborná porota, složená zejména z designérů, je ohodnotí a ve čtvrtek 20. listopadu vybere vítěze na základě několika kritérii, mezi nimiž je kreativita, komfort pro člověka nebo ekologičnost daného konceptu. Také publikum si bude moci zvolit svého favorita, který dostane jinou cenu. Kdo vyhraje, se tedy dozvíme koncem týdne.

Kompletní fotogalerie

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 7 - 2014 laas dc acura hmi 01Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 8 - 2014 laas dc acura hmi 02Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 9 - 2014 laas dc acura hmi 03Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 10 - 2014 laas dc acura hmi 04Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 11 - 2014 laas dc acura hmi 05Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 12 - 2014 laas dc acura hmi 06Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 13 - 2014 laas dc acura hmi 07
Acura HMI Concept má skutečně variabilní interiér

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 14 - 2014 laas dc honda carpet 01Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 15 - 2014 laas dc honda carpet 02Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 16 - 2014 laas dc honda carpet 03Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 17 - 2014 laas dc honda carpet 04Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 18 - 2014 laas dc honda carpet 05Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 19 - 2014 laas dc honda carpet 06Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 20 - 2014 laas dc honda carpet 07Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 21 - 2014 laas dc honda carpet 08Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 22 - 2014 laas dc honda carpet 09
Honda CARpet využívá variability "morfujícího koberce", podobně jako Acura HMI

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 23 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 01Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 24 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 01aKoncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 25 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 02Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 26 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 02aKoncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 27 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 03Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 28 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 04Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 29 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 04aKoncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 30 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 05Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 31 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 06Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 32 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 06aKoncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 33 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 07Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 34 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 08Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 35 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 09Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 36 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 10Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 37 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 11Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 38 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 12Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 39 - 2014 laas dc infiniti synaptiq 13
Infiniti Synaptiq je třemi stroji v jednom a všechny chtějí závodit

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 40 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 01Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 41 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 02Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 42 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 03Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 43 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 04Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 44 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 05Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 45 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 06Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 46 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 06aKoncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 47 - 2014 laas dc peterbilt symbiotux 07
Peterbilt Symbiotux plánuje budoucnost na dálnicích

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 48 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 01Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 49 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 02Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 50 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 03Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 51 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 04Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 52 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 04aKoncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 53 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 04bKoncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 54 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 05Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 55 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 06Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 56 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 07Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 57 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 08Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 58 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 09Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 59 - 2014 laas dc qoros qloud qubed 10
Qoros Qloud Qubed je čínské velkoměstské vozítko pro rodinu

Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 60 - 2014 laas dc bmw designworks 01Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 61 - 2014 laas dc bmw designworks 02Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 62 - 2014 laas dc bmw designworks 03Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 63 - 2014 laas dc bmw designworks 04Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 64 - 2014 laas dc bmw designworks 05Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 65 - 2014 laas dc bmw designworks 06Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 66 - 2014 laas dc bmw designworks 07Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 67 - 2014 laas dc bmw designworks 08Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 68 - 2014 laas dc bmw designworks 09Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 69 - 2014 laas dc bmw designworks 10Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér - 70 - 2014 laas dc bmw designworks 11
BMW chce využívat povodňové kanály Los Angeles pro dopravu

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.