Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koncepty budoucnosti pro L.A.: auta mají mít třeba proměnlivý interiér
17.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Design Challenge u losangeleského autosalonu se zaměřuje na dopravu v roce 2029. Téměř všechna soutěžící aut pracují s různými formami autopilotů.
Součástí Los Angeles Auto Show, jak se zítra startující autosalon jmenuje, je kromě představení novinek pro Kalifornii i zbytek světa také místem, kde designová studia z celého světa prezentují své vize automobilové budoucnosti. Tato část má formu soutěže nazvané Design Challenge a téma letošního, už jedenáctého ročníku zní „Tušení budoucnosti: Jak s námi auta budou komunikovat v roce 2009?”.
Každý koncept, přihlášený do této soutěže, rozvíjí různé ideje, jak budou díky novým technologiím auta komunikovat s lidmi a lidé s auty. Tentokrát se tedy soutěžící zaměřili zejména na interiéry, které komfortně a bezpečně propojí řidiče a pasažéry s auty za 15 let, tedy v roce 2029. Téma tohoto ročníku Design Challenge souvisí s rychle se vyvíjejícími možnostmi spojení auta s posádkou a také s okolním světem.
Americká divize vývoje Hondy přišla s konceptem Acura HMI, kterážto zkratka znamená Human/Machine Interface a zkoumá možnosti povrchu měnícího tvary, které pasažéři ovládají prostřednictvím svých myšlenek. „Implantáty jsou běžné - umožňují lidem se spojit s předměty a upravovat je, umožňují lepší komfort i efektivitu," popisuje Acura svůj koncept. Technologie budou moci nejen přesně naplňovat potřeby pasažérů, ale také je předvídat. I interiér této Acury, pochopitelně plně autonomní, bude moci měnit svůj tvar a usadit jednoho či dva lidi. Pomocí biometrie a po opakovaném použití se vozidlo samo naučí preference každého svého „uživatele” a když nastoupí, samo se upraví podle jeho chuti.
Na podobném principu funguje Honda CARpet. V tomto názvu figuruje kromě koberce také spojení slov car, tedy auto, a pet, tedy zvířecí mazlíček, třeba pes. Interiér CARpet obsahuje všehovšudy dva prvky - koberec, schopný měnit své tvary podle toho, co zrovna posádka chce dělat, a kouli, která je v podstatě uživatelským rozhraním anebo také volantem, pokud se rozhodnete vůz řídit manuálně, tedy jej nenechat v módu autopilota. Pokud koule zrovna nebude volantem, bude do jisté míry rozšířenou obrazovkou palubního systému - bude reagovat na dotyky, hlas či gesta rukou.
Designové studio automobilky Infiniti v San Diegu do soutěže přihlásilo koncept Synaptiq, který není jen jedním autem budoucnosti, ale rovnou třemi stroji, řekněme. Skládá se z kapsle kabiny a třech šasí - jedno vypadá jako formule, druhé jako pouštní bugina a třetí je letadlo. Do těchto šasi se kapsle dá upevnit a vy tak můžete jezdit či létat, kudy vás napadne. Také mají pro tyto stroje existovat speciální triatlony, dlouhé mnoho stovek kilometrů.
Je to zajímavý koncept, ale pro tuto všestrannost v seznamu Synaptiq není. Řidič (nebo pilot, podle potřeby) stroj ovládá oblečen do Synaptiq S. U. I. T., tedy Symbiotic User Interface Technology, který je vybaven biometrickými senzory a syntetickými svaly a hlavně - pomocí páteřového zámku člověka pevně spojí s autem. Oblek má fungovat ne nepodobně Ironmanovu brnění - v „rozšířené realitě” přidá do zorného pole člověka něco jako head-up displeje, které zobrazují nejen údaje o autě, ale také životní funkce řidiče.
Podle Peterbiltu, americké firmy vyrábějící tahače a náklaďáky, bude budoucnost na silnicích ve znamení jakýchsi „vlaků”, kdy se kamiony i auta chytí vedoucího vozu vepředu a skutečně řídit bude jen řidič prvního vozu, ostatní posádky se budou moci věnovat čemukoliv jinému. To má vylepšit spotřebu paliva, bezpečnost i to, jak si jízdu užijete. Profese řidiče kamionu zde má být povýšena ke sférám pilotů letadel, protože to mají být právě oni, kdo budou v největším procentu případů řidiči oněch vedoucích vozů. Budou mít odpovědnost i za vozy, které budou za ním v závěsu, a prostředí jeho „pracoviště” se mu bude všelijak snažit pomoci, například sedadlem monitorujícím jeho životní funkce, které se bude bez nutnosti mačkání tlačítek nastavovat podle jeho nálady.
Čínský Qoros, vítěz loňské Design Challenge, také představil své velkoměstské vozítko, které nazval Qoros Qloud Qubed. Tento stroj podle dostupných informací není až tak automobilem, jako spíše osobním asistentem. Je osobností, která se ve fyzickém světě vyjadřuje elegancí, simplicitou a dynamismem, které údajně ztělesňuje značka Qoros. Qloud Qubed se od svého uživatele učí, vztah mezi vozem a člověkem se údajně vyvíjí. Stroj může jezdit jak ovládaný člověkem, tak samočinně - a tuto funkci může aktivovat sám, pokud senzory zjistí, že jste indisponování. Také údajně vylučuje možnost dopravní nehody tím, že stále monitoruje životní funkce řidiče. Je také variabilní; na obrázcích vidíme verzi pro typickou čínskou čtyřčlennou rodinu v roce 2029.
Svou troškou do mlýna přispělo i studio BMW Designworks USA, které chce do roku 2029 vyřešit problém Los Angeles s extrémně silnou dopravou a z ní pramenících zácp. V Los Angeles totiž jsou vybudované betonové kanály, které v současnosti slouží v případech povodní jako ochrana města. BMW navrhuje je naplnit vodou a používat jako splavné kanály.
Vzhledem k tomu, že v těchto kanálech běžně tečou říčky, které se ale umí pořádně rozvodnit a proto byly tyto kanály vybudovány, je otázkou, jak moc je tento nápad BMW realizovatelný. A to i pokud pomineme, že plavidla chtějí vyrábět vodík pro palivové články pomocí bakterií a také svítit bioluminiscencí, jako to dělají někteří podvodní živočichové.
Všechny koncepty budou vystaveny v Designovém centru losangelského autosalonu, a to po celou dobu výstavy včetně novinářských dnů. Odborná porota, složená zejména z designérů, je ohodnotí a ve čtvrtek 20. listopadu vybere vítěze na základě několika kritérii, mezi nimiž je kreativita, komfort pro člověka nebo ekologičnost daného konceptu. Také publikum si bude moci zvolit svého favorita, který dostane jinou cenu. Kdo vyhraje, se tedy dozvíme koncem týdne.
Kompletní fotogalerie
Acura HMI Concept má skutečně variabilní interiér
Honda CARpet využívá variability "morfujícího koberce", podobně jako Acura HMI
Infiniti Synaptiq je třemi stroji v jednom a všechny chtějí závodit
Peterbilt Symbiotux plánuje budoucnost na dálnicích
Qoros Qloud Qubed je čínské velkoměstské vozítko pro rodinu
BMW chce využívat povodňové kanály Los Angeles pro dopravu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před hodinou - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 3 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 4 hodinami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
před 6 hodinami - Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva