Konkurent Tesly odhalil revoluční tahač pro Evropu. Styl mu rozhodně nechybí

Ve světě kamionů nejsme na designově zajímavé stroje příliš zvyklí, o to více osvěžující je podoba potenciálně převratného tahače Nicola Tre. To opravdu podstatné ale skrývá ve svém nitru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Konkurent Tesly odhalil revoluční tahač pro Evropu. Styl mu rozhodně nechybí

6.11.2018 | Petr Prokopec

Konkurent Tesly odhalil revoluční tahač pro Evropu. Styl mu rozhodně nechybí

/

Foto: Nikola Motor Company

Ve světě kamionů nejsme na designově zajímavé stroje příliš zvyklí, o to více osvěžující je podoba potenciálně převratného tahače Nicola Tre. To opravdu podstatné ale skrývá ve svém nitru.

O firmě Nikola Motor jsme naposledy slyšeli v souvislosti s žalobou, kterou podala na Teslu. „Dědicové“ jména geniálního srbského vynálezce si totiž jdou po krku kvůli designu svých tahačů. Kromě toho Nikola zmiňuje, že „samovzněcování baterií a problémy autonomního řízení vedoucí k fatálním incidentům“ měly negativní dopad na byznys této společnosti. Po Tesle tedy požaduje kompenzaci ve výši dvou miliard dolarů (cca 45,37 mld. Kč).

Jakkoliv ovšem žaloba byla podána již v květnu, verdikt do dnešního dne nepadl a je otázkou, co od něj vůbec můžeme očekávat. Designové řešení obou tahačů se zdá být citelně odlišné a zbytek stojí na hliněných nohách ještě více. Možná i proto firma začala hledět do poněkud vzdálenější budoucnosti a odhalila první snímky modelu Tre.

Ten chce stejně jako předchozí One a Two způsobit revoluci v nákladní dopravě, neboť místo nafty počítá s vodíkovým pohonem. Vůči dříve odhaleným sourozencům se však novinka zaměřuje na evropský trh, což ovlivnilo i její název. Místo abychom se dočkali klasické trojky (Three), máme tu její překlad do Norštiny, z pochopitelných důvodů.

Krom toho musí Nikola Tre plnit zcela odlišné standardy, podrobnosti o rozměrech však momentálně chybí. Dáno je to jistě tím, že na zahájení prodeje si ještě počkáme. Novinka bude totiž teprve příští rok v dubnu v arizonském Phoenixu odhalena ve formě prototypu. Následovat budou testy, dle plánu tak sériové provedení bude hotovo okolo roku 2022 nebo 2023.

S ohledem na tuto skutečnost asi nepřekvapí, že firma se chlubí autonomním řízením na úrovni SAE5. Nový tahač by se tedy měl obejít zcela bez řidiče, tedy alespoň v teoretické rovině. V té praktické však bude systém nejspíše narážet na legislativu, která dnes nic takového neumožňuje a pochybujeme, že se to během jednotek let změní.

Aktuálně tak jen můžeme dodat, že zatímco větší modely One a Two jsou k mání pouze s jednou verzí vodíkového ústrojí, která dává k dobru 1 014 koní, nový model Tre dorazí i v základní konfiguraci s polovičním výkonem. Ta bude počítat také s kratším dojezdem 500 kilometrů, zatímco u vrcholu řady lze počítat s 1 200 km. Doplnění nádrží pak zabere 20 minut.

To jsou zajímavé parametry, ke kterým se přidává i atraktivní vizuální ztvárnění, alespoň na poměry tahačů. Jestli to bude stačit na oslnění cílového publika, je otázkou, materializaci záměrů Nikoly totiž zatím chybí dostatečná infrastruktura. Firma sice dodává, že napříč Kanadou a Spojenými státy vybuduje přes 700 vodíkových stanic, ovšem až do roku 2028. Na Starém kontinentu pak bude ještě pomalejší, zde sice s první stanicí přijde v onom roce 2022, většina ale bude hotova až kolem roku 2030. A to je dnes příliš vzdálená budoucnost...


Konkurent Tesly odhalil revoluční tahač pro Evropu. Styl mu rozhodně nechybí - 1 - Nikola Tre 2018 prvni foto 01Konkurent Tesly odhalil revoluční tahač pro Evropu. Styl mu rozhodně nechybí - 2 - Nikola Tre 2018 prvni foto 02Konkurent Tesly odhalil revoluční tahač pro Evropu. Styl mu rozhodně nechybí - 3 - Nikola Tre 2018 prvni foto 03
Nový vodíkový tahač Nikola Tre je zaměřen na Evropu. Vypadá šik, v sériovém provedení má dorazit v roce 2022 nebo 2023

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.