Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci posunují absurditu interiérů moderních aut na další úroveň
2.4.2019 | Petr Prokopec
Zajídají se vám interiéry moderních automobilů, ve kterých jsou stále více nahrazována fyzická tlačítka dotykovými displeji? Pak asi nebudete mít radost z chystané novinky Hyndai, tlačítek chce zbavit i volant.
Pro automobilku Hyundai bylo dosud typické, že různé technologické inovace představovala až ve finální fázi vývoje nebo dokonce rovnou krátce před uvedením na trh. To potvrdila třeba loni na podzim, kdy přišla s novým digitálním přístrojovým štítem, jenž se na rozdíl od konkurence pyšnil třídimenzionální technikou. Tato novinka již je v prodeji, byť prozatím pouze na korejském trhu a jen u Genesis G70 ve vrcholné výbavě.
Nová technologie se ale postupně bude dostávat i k ostatním modelům korejské automobilky. Na Hyundai i30 osazené moderním virtuálním kokpitem je ale ještě brzy, byť takový vůz již existuje pro potřeby výzkumu a vývoje. Navíc v jeho případě nezůstává jen u třídimenzionálního přístrojového štítu, jak je patrné při pohledu na volant. Ten sice působí jako kousek z minulosti, realita je však jiná.
Hyundai uvádí, že v posledních letech sice dochází k úbytku tlačítek na středové konzoli a tunelu či na palubní desce, ovšem volanty se jimi jen hemží. Stále více výrobců přichází s hlasovým ovládáním, to je však třeba nějak aktivovat - typicky tlačítkem přímo na volantu. Totéž lze říci o mnoha dalších funkcích, hlavně pak o ovládání audio systému či třeba mobilního telefonu, zvláště pak ve chvílích, kdy ten je s automobilem plně propojen.
Automobilky tak musí vyrábět velké množství volantů. Vše by ale mohl změnit právě retro kousek, na který se můžete podívat ve fotogalerii. Osazen je dvěma masivními rameny, z nichž každé nese malý touchpad. Oba jsou plně konfigurovatelné, řidič se může rozhodnout, jakým funkcím bude která dotyková plocha vyhrazena.
Každý z nich může fungovat i jako jediné tlačítko, stejně jako může být rozdělen na čtyři nezávislé části, z nichž každá bude mít na starost ovládání jiné funkce. Ty si půjde určit dle vlastních preferencí. Zajímavé je, že dotykový panel se chová jako počítačová myš, a to bez ohledu na skutečnost, zda je rozdělen na kousky či nikoliv. Při „zmáčknutí” ucítíte nejen haptickou odezvu, ale uslyšíte i „kliknutí“.
Automobilka již uskutečnila první reálné testy, jichž se zúčastnilo třináct dobrovolníků. Ti řídili prototyp Hyundai i30 v okolí Würzburgu, přičemž během cesty museli splnit některé úkoly související s aktivací navigace, čtením SMS nebo zvýšením hlasitosti audio systému. Monitorovacím zařízením byl sledován pohyb jejich očí, aby bylo zjištěno, zda nová technologie snižuje pozornost řidiče a zhoršuje jeho reakce na aktuální dopraví situaci.
Dle prvních výsledků technologie řidiče příliš nerozptyluje, nicméně čím náročnější úkol je, tím déle má dotyčný oči spíše na volantu než na vozovce. V rámci testu šlo o průměrný čas osmi desetin sekundy, při rychlosti 50 km/h tak účastníci testy ujeli zhruba 11 metrů bez toho, aniž by sledovali silnici. To je považováno za úspěch, bohužel však již nebylo zmíněno srovnání s konvenčními systémy, kdy různé funkce vozu jsou ovládány tlačítky nebo třeba hlasem či gesty. Kromě toho si testující řidiči stěžovali i na ergonomii volantu, která je v tuto chvíli jednoznačně špatná.
Pokud vám tedy už dosavadní nahrazován tlačítek displeji přijde absurdní, nápad Korejců posunuje absurditu interiérů moderních aut na další úroveň. Volant je pro cokoli dotykového extrémně nevhodným místem, pokud auto jakkoli aktivněji řídíte. Už dnes není problém u některých ne zcela domyšlených vozů zavadit o některé z tlačítek na volantu a kupříkladu si nechtěně zvýšit hlasitost autorádia na absurdní úroveň. S dotykovými displeji to bude ještě pravděpodobnější. Samo Hyundai přiznává, že systém není dokonalý a vývoj bude nadále pokračovat, o to překvapivější je, že jej automobilka v této chvíli vůbec ukázala.
Navrátit se tedy můžeme k třídimenzionálnímu displeji, který se objevil i u tohoto prototypu. Jeho podstatou je dvouvrstvá obrazovka, jejíž jednotlivé panely jsou od sebe vzdáleny šest milimetrů. Část grafiky je pak zobrazena na tom bližším, část na vzdálenějším - a právě takto je vytvořen 3D efekt. Řidič má díky tomu možnost dát do popředí ta data, která stejně jako při konfiguraci volantu potřebuje nejvíce.
Například údaj o hladině paliva v nádrží je upozaděn a přichází do popředí v podstatě jen ve chvíli, kdy příliš poklesne. Oproti tomu rychloměr, stejně jako třeba data o rychlostních omezeních či dalším dopravním značení mají během jízdy prioritu. Vše ale samozřejmě závisí i na tom, jaký jízdní režim zvolíte - v závislosti na tom se totiž budou měnit i dostupné funkce. Jen u virtuálního štítu ale Hyundai nezůstane, stejné řešení se má objetiv také na centrální obrazovce multimediálního systému.
![Korejci posunují absurditu interiérů moderních aut na další úroveň - 1 - Hyundai virtualni kokpit prototyp 2019 prvni foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Korejci posunují absurditu interiérů moderních aut na další úroveň - 2 - Hyundai virtualni kokpit prototyp 2019 prvni foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Korejci posunují absurditu interiérů moderních aut na další úroveň - 3 - Hyundai virtualni kokpit prototyp 2019 prvni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Korejci posunují absurditu interiérů moderních aut na další úroveň - 4 - Hyundai virtualni kokpit prototyp 2019 prvni foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Korejci posunují absurditu interiérů moderních aut na další úroveň - 5 - Hyundai virtualni kokpit prototyp 2019 prvni foto 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Interiér budoucnosti dle Hyundai vypadá díky masivním ramenům volantu spíše staromilsky. To je ovšem pouze zdání, volant se totiž chlubí dvěma touchpady a za ním najdeme třídimenzionální digitální přístrojový štít. Ony dotykové plošky na volantu nám přijdou absurdní, ale třeba Hyundai vymyslí něco dosud netušeného
Bleskovky
Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
před 11 hodinamiNejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli jedno z nejspolehlivějších „normálních” moderních aut, tuto Toyotu lidé v bazarech zbytečně přehlíží
před 4 hodinamiPodívejte se, jak pořád jediný technik kompletně skládá motory V8 od AMG, je to pastva pro oči
před 5 hodinamiElektromobily ztrácí hodnotu tak brutálně, že už jsou jako ojetiny levnější než spalovací vozy, přesto netáhnou
před 7 hodinamiPorsche chce už příští rok skončit téměř se všemi spalovacími sporťáky. Nevěříme tomu, že to skutečně udělá
před 8 hodinamiTesly kvůli politice EU razantně zdraží, varuje sama Tesla. Může to tak být, ale může jít i o špinavý trik
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva