KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem

Dvoumístná hračka má být konkurentem Renaultu Twizy a autíčka Murray T27. Sloužit ale zřejmě bude hlavně jako „snižovač” emisí CO2.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem

13.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvoumístná hračka má být konkurentem Renaultu Twizy a autíčka Murray T27. Sloužit ale zřejmě bude hlavně jako „snižovač” emisí CO2.

Výroba automobilů s sebou přináší kromě těch příjemnějších věcí jako je veřejná prestiž, spokojenost zákazníků a v ideálním případě i zisk, také nutnost potýkat se se zákony, které jen velmi výjimečně reflektují poptávku (i když bez přimhouření obou očí spíše vůbec ne). Nechápejte nás špatně, nic proti přirozené evoluci, zdravé konkurenci, snižování spotřeby, zvyšování bezpečnosti a obecné modernizaci, ale pokud vaše podnikání oblažují příliš angažovaní úředníci, no, vždyť to známe.

Jedním z vedlejších projevů jejich nelibé činnosti je uměle vyvolaný hon na chiméru jménem oxid uhličitý, který již 1. ledna 2012 vyvrcholí tvrdý pokutováním nastavené průměrné hodnoty CO2 na 130 g na 1 km jízdy. A to nutí i ryze sportovně zaměřené značky, aby panáčkovaly, jak EU píská, pokud nechtějí platit mastné pokuty. Pravděpodobně tyto důvody přinutily KTM vymyslet způsob, jak snížit své průměrné, přitom ne až vysoké emise. K modelu X-Bow jsou podle typu uváděné hodnoty od 180 do 189 g/km, což se nezdá být tragédií, ale pokud se má platit v průměru přes 90 Eur za každý vypuštěný gram CO2 nad hranici 130 g/km, pak i tato hodnota řádně zahýbe cenou vozu pro zákazníka. Když se ale prodá pár aut s emisemi papírově minimálními, nebo nedej bože nulovými...

Pro příznivce značky je to ovšem nápad srovnatelný s ledovou sprchou. KTM chce začít vyrábět až 50 tisíc elektro-automobilů ročně. No, „automobilů“, berte to raději s notnou rezervou. E3W - Electric-3-Wheeler - je plastová tříkolka, která bude potřebovat spoustu výjimek ze zákonů upravujících bezpečnost cestujících, aby mohla být vypuštěna do provozu (a je pozoruhodné, že zrovna toto úřednictvu EU nevadí).

Miniaturní dvoumístné plastové autíčko se značkou KTM, to by mohla být celkem zábava, ne? Ehm, nikoli. Aby tato kreatura mohla mít dojezd 100 kilometrů (v reálu tedy určitě méně), musí mít lithium-iontové akumulátory zvyšující hmotnost na 500 kg. Pořád to není moc, ale velké naděje bychom si s ohledem na 15kilowattový elektromotor nedělali - je to pouze 40 koní na tunu a to je méně než měla třeba Škoda 120. Další parametry KTM v této chvíli neuvádí, což není nijak překvapivé, protože jde pouze o prototyp, v tomto případě postavený ve spolupráci s Rakouským technologickým institutem.

Na trhu by se měl ekovozík objevit v roce 2013 a docela příznivá cena by se měla pohybovat někde mezi 120 až 200 tisíci. Nejdříve ale KTM musí najít vhodného strategického partnera, který mu pomůže s výrobou. Někoho takového ostatně hledá i Gordon Murray pro podobně laděný model T.27...


KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem - 1 - ktm e3w 01KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem - 2 - ktm e3w 02KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem - 3 - ktm e3w 03KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem - 4 - ktm e3w 05KTM E3W: plastikový velorex s elektrickým pohonem - 5 - ktm e3w 04
KTM E3W zatím takto

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše