Reklama

Lada osadí své vozy „bezdotykovými“ motory. Řeší odvěký technický problém

Současným spalovacím motorům stačí za určitých okolností velmi málo, aby byly zcela zničeny. Rusové zabrání jedné z krizových situací speciálními písty, do prodeje se dostanou zanedlouho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada osadí své vozy „bezdotykovými“ motory. Řeší odvěký technický problém

7.8.2018 | Petr Prokopec

Současným spalovacím motorům stačí za určitých okolností velmi málo, aby byly zcela zničeny. Rusové zabrání jedné z krizových situací speciálními písty, do prodeje se dostanou zanedlouho.

Zaznamenali jste jisté chrastění pod kapotou? Pak je dost možné, že životnost vaší pohonné jednotky se blíží ke svému závěru. Onen zvuk totiž může pocházet od rozvodového řetězu, který má na starosti správný chod agregátu. Zajišťuje, aby se ventily otevíraly a zavíraly v souladu s pohybem pístů a nedošlo mezi nimi ke kontaktu. Pokud je ale tento chod narušen kupříkladu špatně napnutým řetězem, mohou do sebe písty a ventily narazit a motor se takzvaně potká. To v první chvíli zničí samotné ventily, následkem ale může být i úplné zničení motoru.

AvtoVAZ se ovšem rozhodl tento odvěký problém motoristů vyřešit. Na moskevském autosalonu, který otevře své brány za dva týdny, bude představena nová řada tzv. bezdotykových pohonných jednotek. Jejich podstatou jsou písty, které mají ve spodní části drážky. Právě ty mají zabránit kontaktu, pokud dojde k prasknutí řetězu. Zajímavé přitom je, že jde již o druhou modernizaci 1,6litrového motoru s původním označením VAZ-11183.

V rámci předchozích změn sice dorazily odlehčené písty (a s nimi také označení VAZ-11186), v jejich případě však drážky chyběly a porucha časování je mohla zničit. Tomu by ale nyní mělo být učiněno zadost. Cena motoru se měnit nemá, stejně jako výkon. Slabší provedení (tedy ona verze VAZ-11186) zůstává na 87 koních, zatímco v případě varianty VAZ-21126 lze počítat s 98 a u provedení VAZ-21127 se 106 koňmi.

Tyto agregáty budou pohánět modely Granta a Kalina, respektive pouze první zmíněné Lady, neboť automobilka hodlá obě rodiny sloučit pod jeden název. Kromě toho dorazí v blízké budoucnosti i upravená verze 1,6litrového motoru VAZ-21179, která je určena modelům Vesta a X-Ray. Také v tomto případě výkon zůstane na 106 koních, stejně jako nebude navýšena cena.

Dodat pak již jen lze, že motor VAZ-21179 o objemu 1,8 l zatím žádné změny nečekají. V případě této vrcholné pohonné jednotky Lady lze tedy počítat s klasickými písty, stejně jako se 122 koňmi. Přenášet je pak může manuální i automatická převodovka, přičemž tatáž volba je spojena také s jedna-šestkou. Ovšem pouze pod kapotou modelů Vesta a X-Ray.

Lada osadí své vozy „bezdotykovými“ motory. Řeší odvěký technický problém - 1 - Lada bezdotykove motory 2018 prvni foto 01Lada osadí své vozy „bezdotykovými“ motory. Řeší odvěký technický problém - 2 - Lada bezdotykove motory 2018 prvni foto 02
Lada na autosalonu v Moskvě odhalí nové motory se speciálním designem pístů. Ten pomůže zejména v situaci, kdy by potíže s rozvody jinak znamenaly zničení ventilů po kontaktu s písty jako na druhém snímku

Zdroj: Carscope

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama