Reklama

Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor

Automobilky donedávna nerady slyšely, když jste ve srovnání s jejich aktuální produkcí obdivem hovořili o něčem, co už nevyrábí. Až zjistily, že na tom mohou vydělat. Toyota tak nyní vrací do výroby motor 2JZ a nejen ten.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor

22.5.2019 | Petr Prokopec

Automobilky donedávna nerady slyšely, když jste ve srovnání s jejich aktuální produkcí obdivem hovořili o něčem, co už nevyrábí. Až zjistily, že na tom mohou vydělat. Toyota tak nyní vrací do výroby motor 2JZ a nejen ten.

Na příchod páté generace Toyoty Supra jsme čekali opravdu dlouho. Japonskou novinku ovšem fanoušci nepřivítali ani tak bouřlivým jásotem, jakožto spíše pískotem. Stojí za tím mimo jiné skutečnost, že vůz má pod kapotou přeplňovaný šestiválec od BMW, který lze po stránce duchovní jen stěží považovat za dostatečnou náhradu legendární jednotky 2JZ. Dynamicky je ale samozřejmě na výši, neboť s udávaným výkonem 340 koní má zvládnout sprint na stovku za 4,1 sekundy. Svého předchůdce tak překonává více než o sekundu.

Reálně je na tom ale novinka ještě o něco lépe, ani to ale řadu fanoušků neohromuje. A tak některé tuningové firmy již ohlásily, že pod kapotu novinky budou montovat předchozí řadový šestiválec, pochopitelně řádně vyladěný. Za nedostižnou reputací třílitru 2JZ totiž stojí nejen jeho neskutečná spolehlivost, ale také skutečnost, že z něj lze poměrně snadno dostat i 800 koní.

Ve stínu těchto faktů je zajímavý nejnovější krok Toyoty. Ta možná už pochopila, že s novou generací šlápla u tradičních fanoušků vedle a jakkoliv se dá předpokládat, že prodeje nebudou zrovna mizivé, o řadu příznivců by Japonci mohli přijít. To automobilka nehodlá dopustit, pročež momentálně ohlásila spuštění projektu GR Heritage Parts. Ten se přitom soustředí na obnovení výroby některých komponentů pro předchozí dvě generace právě Supry a mezi nimi hraje motor 2JZ první housle.

Toyota v tomto ohledu kráčí stejnou cestou jako další japonské značky, neboť třeba takový Nissan vám prodá zcela nové náhradní díly pro Skyline GT-R R32, R33 a R34. Mazda pak pro změnu obnovila výrobu komponentů pro první generaci roadsteru MX-5, přičemž fanouškům nabízí i plnou renovaci dle továrních standardů. Bude tedy nejspíše jen otázkou času, než se do této party přidá i Honda, v jejímž programu by se pro změnu objevily součástky prvogeneračního NSX.

Zpět však k Toyotě, k jejímuž programu zatím máme jen omezené množství detailů. Mluvčí firmy potvrdil pouze tolik, že komponenty na motor 2JZ nebudou v nabídce chybět, neboť budou jistě nejžádanější, kdy přesně se tak stane ale zatím není jisté. Stejně není jasné, zda bude tato nabídka spojena pouze s domácím trhem. Pokud by se tak ovšem stalo, pak lze stoprocentně očekávat individuální objednávky z celého světa, moc s tím ale nepočítáme - globální firma jako Toyota by byla jen sama proti sobě, kdyby dávala při prodeji čehokoli šanci překupníkům.


Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 1 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 01Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 2 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 02Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 3 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 03Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 4 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 04Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 5 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 05Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 6 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 06Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 7 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 07Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 8 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 08Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 9 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 09Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 10 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 10Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 11 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 11Legenda ožívá, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, téměř nezničitelný motor - 12 - Toyota Supra Twin Turbo Targa 1994 na prodej 12
Toyota oznámila, že bude znovu vyrábět díly pro třetí a čtvrtou generaci modelu Supra. Stoprocentně se bude jednat o komponenty motoru 2JZ, kdy přesně půjdou do prodeje ale zatím tají

Zdroje: Toyota, RM Sotheby's

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama