Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon

Lotusy platí hlavně za lehká auta a podle slov zakladatele mají pro více rychlosti přidat na lehkosti. Nová Evora GT430 je lehká, jenže je hlavně hodně výkonná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon

23.7.2017 | Petr Prokopec | 9 příspěvků

Lotusy platí hlavně za lehká auta a podle slov zakladatele mají pro více rychlosti přidat na lehkosti. Nová Evora GT430 je lehká, jenže je hlavně hodně výkonná.

Britský Lotus se naštěstí vyhnul pádu do propasti bankrotu a pomalu stoupá vzhůru. Nicméně ve zcela zdravé kondici stále není. Na opravdu nové modely tedy ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat, přičemž čím dál zřejmější, že jejich příchodu napomohou čínské peníze. Než se tak ovšem stane, může automobilka maximálně vylepšovat stávající portfolio. Právě to je důvod příchodu posílené Evory GT430, která jde tak trochu proti tradicím značky.

Britské kupé započalo svou životní kariéru již před devíti lety, zpočátku jej ale poháněl pouze atmosférický 3,5litrový šestiválec. Teprve posléze dorazila Evora S vybavená taktéž kompresorem. V březnu 2015 pak značka provedla facelift, u kterého výkon povyskočil ze 350 na 400 koní. To ale byl pro Lotus jen počátek, od té doby se prakticky každou chvíli setkáváme s nějakým evolučním a ještě výkonnějším vozem. A GT430 je prozatímní vrchol těchto snah.

V jehož případě byla přeplňovaná jednotka naladěna na 436 koní a 440 Nm točivého momentu. Zrychlení z klidu na stovku se tak nyní odehraje za 3,8 sekundy, pod osm sekund pak tato Evora zdolá stošedesátku. Nejvyšší rychlost vrcholí hodnotou 305 km/h, firemní trať v Hethelu vůz zvládne za 1:25,8, tedy stejně rychle jako extrémní Lotus 3-Eleven.

Posílení motoru ovšem není jedinou novinkou. Již na první pohled je zjevné, že GT430 prošlo i úpravou karoserie. Nový bodykit je daleko agresivnější než ty předchozí a zároveň o poznání líbivější. Lotus přitom kupé dodal jiné karbonové nárazníky, čelní splitter, střechu či zadní křídlo. Dorazila i jednolitá záď, která byla navíc lehce snížena, aby lépe navázala na ostatní nové panely.

Výsledkem těchto změn je navýšení přítlaku na 250 kilogramů, jež vůz produkuje při nejvyšší rychlosti. Kromě toho se karbonový bodykit podílí i na snížení hmotnosti o 26 kilo vůči Lotusu Evora Sport 410, byť v tomto ohledu je jeho účinek jen částečný (-4,7 kg na panely a 4 kg na křídlo). Daleko více se v tomto ohledu projevuje instalace titanového výfuku (-10 kg), který je součástí standardní výbavy.

Suma sumárum, nové GT430 váží pouhých 1 258 kilo, což ovlivnil i příchod odlehčených kol. Devatenáctky na přední nápravě obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 245/35, vzadu pak najdeme dvacítky s pneu o rozměru 295/30. Standardem je černé nebo stříbrné provedení, zákazníci si ovšem mohou připlatit za leštěnou červenou nebo černou variantu.

Ani to není konečná v rámci novinek. Dorazily totiž i tlumiče Öhlins TTX stavitelné ve dvou režimech či specifické pružiny Eibach. Vpředu nechybí ani ventilované brzdy AP Racing svírané čtyřpístkovými třmeny, pod kapotou je pak možné počítat ještě se samosvorným diferenciálem Torsen a jednohmotovým setrvačníkem. Jedinou volbou je pak šestistupňový manuál.

Interiér hostí dvojici sedadel Sparco, zadní lavice ovšem za oběť honbě za co nejnižší hmotností. I proto se tu vlastně neobjevuje čalounění kůží, ale mnohem lehčí Alcantarou. Pokud byste takovou Evoru chtěli, pospěšte si s objednávkou, vyrobeno bude jen 60 exemplářů a jejich cena startuje na 112 500 GBP (cca 3,27 mil. Kč).

Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 1 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 01Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 2 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 02Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 3 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 03Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 4 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 04Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 5 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 05Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 6 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 06Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 7 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 07Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 8 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 08Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 9 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 09Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 10 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 10Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 11 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 11Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 12 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 12Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 13 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 13Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 14 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 14Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon - 15 - Lotus Evora GT430 2017 prvni foto 15
Evora GT430 je nejvýkonnějším silničním Lotusem všech dob, se 436 koňmi zdolá stovku za 3,8 sekundy a stošedesátku pod 8 sekund. Nejvyšší rychlost pak činí 305 km/h

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše